Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Stekken van moederplant gaan rotten??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Stekken van moederplant gaan rotten??

    Korting op 420shop
    Goedenavond,

    Ongeveer 20% van mijn stekken beginnen te rotten(zie foto's). Doe ik iets verkeerd ?
    Ik zal even kort beschrijven wat ik gedaan heb:

    Stekken van moederplant geknipt en meteen in water ph 6.3.
    De stekken heb ik schuin afgesneden, een stukje van de bast afgescheurd en in stekkenpoeder 0.25% Daarna de stek in de plug die van tevoren in ph 5.5 was ingewaterd en in water met wortelstimulator en ph 6.3 gedoopt. Onder de tlbuis waar temp 24 graden is en luchtvochtigheid 90%

    Ik heb nu dus het idee dat enkele van mijn stekjes gaan rotten..ook worden de puntjes van de bladeren een beetje bruinig. Heeft dit een bepaalde oorzaak? Kan ik deze stekken nog gebruiken voor mijn hokje of moet ik opnieuw beginnen? Het vreemde is dat de overige 80% er wel goed uitziet.
    Graag hoor ik jullie reacties.
    Alvast vriendelijk bedankt!
    Attached Files

    #2
    Re: Stekken van moederplant gaan rotten??

    Waterschade. Je vochtigheid is te hoog. Daarvan worden waarschijnlijk je plugjes ook te nat.

    Schade komt niet goed. Bidden dat de groeischeut heel is.

    Ga naar 80% volgende keer. Blijf ook ventileter, planten hebben echt verse lucht nodig.

    grt
    No-nonsens kweker

    Comment


      #3
      Re: Stekken van moederplant gaan rotten??

      als je andere stekken gezond blijven en goed aanslaan is er natuurlijk geen reden die meteen maar weg te flikkeren Bubbles..maar alles wat besmet is zou ik persoonlijk weggooien. Je wilt er ook goed van oogsten, dus dan is goed beginmateriaal ook van nut.

      De omgeving voor je stekken om te wortelen is tevens zeer geschikt voor schimmeltjes en ander klein gespuis. Als ik zo je stekjes bekijk zou ik denken dat het startmateriaal besmet is, wellicht alleen drager. Als je dan stekjes snijdt en die in dat heerlijke warme en vochtige plekje laat wortelen gaat de meegekomen populatie ook los natuurlijk. Dat kan je minimaliseren door 1/ ventilatie (in het begin 1x per dag even de bak met stekken open, en gedurende het bewortelingsproces dat uitbouwen) 2/ schoon te werken (schone bak waar ze in staan, schoon stekgereedschap etc) en 3/ door uit te gaan van gezond startmateriaal.
      Bedenk : de beste plek om een stek te behandelen is als 'tie nog op de moeder zit.

      Echt helemaal uitsluiten kan je het nooit tenzij je steriel gaat kweken, da's erg moeilijk ! Maar met wat oefening en nauwkeurigheid kan je zonder steriele omgeving overlevingspercentages van boven de 90% scoren

      edit : contact zou ook een optie kunnen zijn..die 20% die nu aan het rotten is, heeft die ergens tegenaan gestaan ofzo ?
      Last edited by moreweed; 29 November 2011, 23:54.
      Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

      Comment

      Bezig...
      X