Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verschillen en tegenstrijdigheden EC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Verschillen en tegenstrijdigheden EC

    Korting op 420shop
    Goeiedag,

    ik heb me sinds kort een EC-meter aangeschaft.
    Ondertussen heb ik heel wat gelezen over EC en kom tot de conclusie dat iedereen wel zo ongeveer hetzelfde verteld maar niet helemaal.
    Wat nogal verwarrend is natuurlijk.
    Het vaakst lees ik dat je begint (groei) met een EC van 1 en die opbouwt tijdens de bloei met ongeveer 0.1 per week tot een maximum van 1.8
    Maar deze waarden varieren nogal per website.

    Ikzelf gebruik HY-Pro Terra als basisvoeding, aptus super pk, aptus top booster en enzymen
    Op het growschema van Hy-Pro terra staat er te beginnen met een EC van 0.8 id groei
    Vanaf week 1 van de bloei onmiddelijk 1,6 en deze opbouwen tot 2,2. Heftig verschil met hetgeen ik overal lees toch vind ik.

    Voordien deed ik in het begin de helft van wat staat voorgeschreven en dit opbouwen tot hetgeen op de verpakking staat voorgeschreven.
    Dit gebruikte ik dan tot week 6, week 7 geef ik niks meer.
    Wat ik me afvraag is, haal je je EC enkel omhoog met basisvoeding, of kan dit ook met PK; en uiteraard wat is nu een goede richtlijn is om te volgen?

    Ik geef 3 keer per week water waarvan 1x per week zonder toegevoegde stoffen. (Zoals voorgeschreven op het Hy-pro-terra etiket)
    Tot nog toe controleer ik ook enkel mijn water op EC. Zonder toegevoegde stoffen is dit 0.6-0.7, wat ik nu (week 2 van de groei) aanvul tot 0.8.
    Mijn medium controleren zal ik proberen wekelijks te doen vanaf de eerste week van de bloei, ik vind dit nogal ingewikkeld en zal daarom nog beginnen met het water.

    Wat raden jullie me aan? Volg ik het Hy - Pro schema?
    Doe ik het goed?

    #2
    Re: Verschillen en tegenstrijdigheden EC

    Je topic behoorde kennelijk niet tot de informatieve sectie, ik heb hem nu verplaatst naar vragen binnenwiet kweken.

    Of ben je bezig met een hydro kweekje?
    [B][URL="https://420shop.nl"][COLOR=#008000][B]420Shop.NL: uw head- & seedshop!

    Comment


      #3
      Re: Verschillen en tegenstrijdigheden EC

      Geen hydro kweekje, dacht hem bij vragen binnenwiet kwekek geplaats te hebben, zal ergens een foutje gemaakt hebben

      Comment


        #4
        Re: Verschillen en tegenstrijdigheden EC

        Naar mijn ervaring met Coco's doe je het vrij goed. Ik doe met coco's nog ietsje hoger tot 1,1 in de eerste week. Dat je water zonder voeding in een EC van 0,6 heeft vind ik heel goed, zo kan je wat meer voedingsstoffen toevoegen (in absolute waarde) dan iemand die al een EC waarde heeft van 0,9 (wat bij mij het geval is).

        Vallen je resultaten tegen dan?

        Comment


          #5
          Re: Verschillen en tegenstrijdigheden EC

          verschild ook erg van soort tot soort.bubbelgum vertoond als ie in een goed klimaat staat geen tekenen van overvoeding,bij een ec van 2.2.en een echte haze houd het bij 1.8 al voor gezien.wil je echt de max uit je verlichting trekken,zal je toch minimaal een rondje of 5 met dezelfde soort moeten werken totdat je de plant goed kan lezen.

          Comment


            #6
            Re: Verschillen en tegenstrijdigheden EC

            ik heb me sinds kort een EC-meter aangeschaft.
            Ondertussen heb ik heel wat gelezen over EC en kom tot de conclusie dat iedereen wel zo ongeveer hetzelfde verteld maar niet helemaal.
            Wat nogal verwarrend is natuurlijk.
            Het vaakst lees ik dat je begint (groei) met een EC van 1 en die opbouwt tijdens de bloei met ongeveer 0.1 per week tot een maximum van 1.8
            Maar deze waarden varieren nogal per website.
            Schema's zijn lijdraden geen wetboek. Aan de hand van de leidraad en je eigen observaties pas je de EC naar boven of beneden aan. Verder zijn schema's een gemiddelde. ZOals hiervoor reeds genoemt kan de ene strain een veel hogere ec aan dan de andere, over het algemeen kan een sative een hogere ec aan als een indica.

            Ikzelf gebruik HY-Pro Terra als basisvoeding, aptus super pk, aptus top booster en enzymen
            Op het growschema van Hy-Pro terra staat er te beginnen met een EC van 0.8 id groei
            Vanaf week 1 van de bloei onmiddelijk 1,6 en deze opbouwen tot 2,2. Heftig verschil met hetgeen ik overal lees toch vind ik.
            Zo drastisch schommelen zou ik zelf niemand aanraden, langzaam opbouwen en blijven opserveren.

            Voordien deed ik in het begin de helft van wat staat voorgeschreven en dit opbouwen tot hetgeen op de verpakking staat voorgeschreven.
            Dit gebruikte ik dan tot week 6, week 7 geef ik niks meer.
            Wat ik me afvraag is, haal je je EC enkel omhoog met basisvoeding, of kan dit ook met PK; en uiteraard wat is nu een goede richtlijn is om te volgen?
            De EC is het elektrisch geleidingsvermogen (electrical conductivity). Naarmate er meer zouten (ionen) in de oplossing aanwezig zijn, wordt het elektrisch geleidingsvermogen hoger. (Hoe hoger de EC hoe lastiger op te nemen voor de plant. Dit heeft te maken met de osmose die in de wortels plaatsvindt.) De EC is dus een maat voor de totale zoutlast, maar uit de waarde valt niet op te maken welk zout er in de oplossing aanwezig is. Of deze zouten (ionen) nu opneembaar voor de plant of niet opneembaar zijn en of ze uit je basisvoedingsfles of de fles PK13/14 komen maakt voor de ec geen reet uit. Puur gedestilleerd water (H20) heeft een EC-waarde van 0, aangezien er geen zouten in zitten. Daarentegen heeft water uit de kraan wel een EC-waarde die groter als 0 is en deze telt dus mee!. De EC-waarden van het leidingwater in Nederland ligt tussen 0,3 en 0,7. De zouten in het leidingwater gelden grotendeels NIET als voeding. Daarom word de EC van het voedingswater ook uitgedrukt in EC of EC+.
            EC = de totale EC = de natuurlijke EC van je water + de EC van je voeding.
            EC+ = enkel de EC van je voeding. Alle voedingsschema's van de fabrikanten zijn dan ook uitgedrukt in EC+.

            Comment


              #7
              Re: Verschillen en tegenstrijdigheden EC

              Interessant, ik had dit al voordien gelezen maar snapte er geen yota van
              Dus als mijn water uit de leiding een EC van 0.6 heeft dan mag ik in de groeiweek al opstarten met een totale EC van 1.4
              aangezien de EC+ van week 1 beschreven staat als 0.8 volgens dit bepaalde schema
              of snap ik er nu helemaal geen yota van?

              Comment

              Bezig...
              X