Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Temperatuurverschrikkelijk hoog :(

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Temperatuurverschrikkelijk hoog :(

    Korting op 420shop
    Hey heren/dames

    Misschien hebben sommigen onder jullie al gezien dat ik sinds kort begonnen ben met een kweekverslagje.
    Het grootste probleem is echter de temperatuur.

    Deze schommelt enorm en ik kan der precies niets aan veranderen

    Ik ben ten einde raad eigenlijk. snap niet goed hoe dit in godsnaam kan...

    Is het het extra kacheltje, is het de lamp, is het mijn meter die op de verkeerde plaats hangt, is het de afzuiging die niet sterk genoeg is?
    Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

    Greetz

    #2
    Re: Temperatuurverschrikkelijk hoog

    Heb je eigenlijk wel een fancontroller, of staat de afzuiging 24 uur per dag voluit te loeien? De temperatuur moet je regelen, door automatisch te meten en daarmee een kachel of ventilator te regelen.

    Wanneer wordt het zo heet? Is dat als de lamp brandt, of als de kachel brandt? Als het gebeurt als de lamp brandt, dan heb je te weinig ventilatie. Gebeurt het met de lamp uit, dan heb je teveel kachel.

    Dat zijn een paar schoten in de lucht: Voor betere schoten heb ik meer informatie nodig.

    Comment


      #3
      Re: Temperatuurverschrikkelijk hoog

      Ik heb geen fancontroller, maar men ventilatie staat continue aan.
      Eigenlijk zijn deze problemen begonnen wanneer ik de kachel erin zette... maar kan een prutskacheltje echt zoveel schade berokkenen?
      Mijn hok is 1.2m x 1.2m x 2.0m.
      Ik weet niet wanneer exact deze temp wordt bereikt...

      Comment


        #4
        Re: Temperatuurverschrikkelijk hoog

        Dus met alleen de lamp en geen kachel bleef je temperatuur laag genoeg? Mooi: Dan is je ventilatie groot genoeg. Die kachel is blijkbaar het probleem.

        Hoeveel watt is die kachel? Die hoeft zeker niet meer te zijn dan je lamp. Zet je er een 2000-watt kachel in, dan kan die inderdaad je kast behoorlijk oververhitten.
        Kun je 'em een standje lager zetten, of de schakelklok zo instellen dat 'ie steeds maar een kwartiertje aangaat? Kachel-thermostaten zijn onbetrouwbaar.

        Voor betere antwoorden heb ik nog steeds meer informatie nodig, vooral het wattage van de kachel, en een beter idee van wanneer nou precies het maximum bereikt wordt. Kun je er een dagje bijblijven, en (zeg) ieder uur een keer de temperatuur opnemen?

        Je moet ECHT een keer een fan-controller aanschaffen, vooral om die minimum-temperatuur omhoog te krikken.

        Comment


          #5
          Re: Temperatuurverschrikkelijk hoog

          Okay, met je uitleg ben ik sowieso al een stap verder!
          Ik heb een 1000/2000W kacheltje aar die ging aan in periodes van 45 minuten! dus ga deze nu vervangen met een duurder model. Ik denk dat de thermostaat van een apparaatje van ong. €200 wel te vertrouwen valt?
          En nee, die mogelijkheid om erbij te blijven heb ik niet. werk namelijk elke dag...

          Alleszinds bedankt voor de info. Keep you posted!

          Greetz

          Comment


            #6
            Re: Temperatuurverschrikkelijk hoog

            Die kacheltjes hebben vaak een ingebouwde thermostaat, die dus nogal beinvloed wordt door de temperatuur van de kachel zelf in plaats van de ruimte. Dat maakt ze per definitie onbetrouwbaar.

            Heb je een kachel met een externe thermostaat, dan krijg je een ander probleem: Dat normale kachels veel te groot zijn voor een kweekruimte. Stel de kachel slaat aan bij een ruimte-temperatuur van 18 graden en uit bij 20 graden. Terwijl de ruimte die 2 graden opwarmt, gaat de kachel zelf van 20 naar 80 graden. Hij slaat dan wel uit op 20 graden in de kast, maar blijft nog een heeeeele tijd de kast verwarmen. Die kan vrolijk doorschieten naar 30 graden.

            Kortom: Je kan het niet goed doen, hoe duur je kachel ook is. Neem liever een goedkope, en regel de schakelklok goed af.

            Ik zou zeggen: Hou die kachel even, zet 'em op 1000 watt, en laat 'em 20 minuten per uur draaien - liefst in zo klein mogelijke periodes, dus liever 4x5 minuten dan 1x20 minuten.

            Daarmee gebruik je 300 watt aan kachel, tegen 600 watt aan licht, maar het mag dan ook wat kouder zijn 's nachts. Zou je een fancontroller hebben, dan kon de kachel nog een stuk lager, omdat je dan 's nachts veel minder zou afzuigen.

            Comment


              #7
              Re: Temperatuurverschrikkelijk hoog

              Maar 't is geen oliekachel. Het is een Delonghi keramische kachel

              Dus koelt ook direct af na uitzetten.

              Ik zal eerst de oude, goedkopere ventilatorkachel aansluiten op een timer zoals je voorstelt, ga dit onmiddellijk doen

              Bedankt voor je expertise!

              Greetz

              Comment


                #8
                Re: Temperatuurverschrikkelijk hoog

                Mooi kacheltje, die eerste! Dat zou inderdaad kunnen werken - maar ik zou toch eerst de goedkopere oplossingen proberen.

                Comment


                  #9
                  Re: Temperatuurverschrikkelijk hoog

                  Voor mij is de oplossing heel simpel, indien dit voor jou een mogelijkheid is: lucht aanzuigen van een ruimte in je huis (bvb een gang), lucht uitlaten langs buiten (probeerde lucht zoveel mogelijk te diffuseren echter). Zo heb je gematigde lucht in aanzuig, kamertemperatuur is koel genoeg om nog af te koelen als je lamp aanstaat. Als je lamp afstaat is de lucht van in je huis die je aanzuigt niet te koud (ze kunnen wel wat hebben hoor).

                  Greetzzz

                  Comment


                    #10
                    Re: Temperatuurverschrikkelijk hoog

                    Okay mensen, het is opgelost!
                    De kachel stond dus op 2000W, maar dat was teveel.
                    Heb ze gisteren op 1000W gezet en boem. temp min/max 14/25
                    Maar heb toch men keramische kachel erin gezet en die doet het PERFECT

                    Comment


                      #11
                      Re: Temperatuurverschrikkelijk hoog

                      ghihihih, "Help me tent word te warm!" Zet de kachel lager, lol.

                      Comment


                        #12
                        Re: Temperatuurverschrikkelijk hoog

                        Haha ja Monty, ik dacht heel de tijd dat het me lamp was maar zoals ik al zei, was de verkeerde richting aan't uitkijken haha.
                        Nuja je kan me niets verwijten voor men eerste kweekje

                        Comment


                          #13
                          Re: Temperatuurverschrikkelijk hoog

                          Blij dat het opgelost is - en weer wat geleerd: Keramische kacheltjes.

                          Comment


                            #14
                            Re: Temperatuurverschrikkelijk hoog

                            haha jup, dankje voor de moraal

                            Comment


                              #15
                              Re: Temperatuurverschrikkelijk hoog

                              Ehhh... bedenk ik nog net voor het slapen gaan...

                              Zo'n keramisch kacheltje, gaat dat zo mooi rood staan stralen als 'ie aanstaat? Zoja, dan kun je 'em dus niet in de bloeifase gebruiken.

                              Comment

                              Bezig...
                              X