Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

hoe zit het nou precies met moederplanten?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

hoe zit het nou precies met moederplanten?

Korting op 420shop
    goedenavond allen,

ik weet nauwelijks iets omtrend het laten groeien, en onderhouden van moederplanten.
    het enigste waar je in heel veel gevallen weinig over leest, is het aantal stekjes dat je per moederplant per x kan halen.

even ter verduidelijking ik heb geen commerciele input en het is pure intresse, en het kan natuurlijk van pas komen wanneer ik mijn eigen kweek op ga zetten voor eigen gebruik.

1 tot welk stadium moet de moederplant groeien wil je er het meeste profijt van hebben met het aantal stekken dat je ervan af kunt halen?

2 hoeveel stekken kun je per dag/week/maand snijden wanneer de plant de optimale vorm heeft aangenomen? ik weet niet precies in welk tijdsbestek je steeds weer kunt knippen van de plant namelijk en in welk stadium van de moederplant.

3 is het waar dat het aantal stekken per moederplant afhankelijk is van de hoeveelheid aarde dat de plant tot zijn beschikking heeft?

alvast bedankt iedereen,

en veel succes!

Re: hoe zit het nou precies met moederplanten?

1- van volwassen moederplanten heb je het meeste profijt.
    2- is afhankelijk van de opbouw van de plant. Het is namelijk niet zo dat je een plant eerst lang laat groeien en dan "opeens"gaat stekken, je bouwt haar als het ware op. Dat begint met toppen of fimmen, dan 2 stekjes, vervolgens 4, 8, 16 en ga zo maar door. Onder goeie licht/voedingscondities zal 'n plant 'n week of 2 nodig hebben om klaar te zijn voor de volgende ronde. Dat tijdsbestek verandert niet erg in de loop van de tijd.
    3- nee, het gaat niet om de aarde, maar om de voeding die de plant uit die aarde haalt. Het is zelfs mogelijk om helemaal zonder aarde te kweken (aeroponics). Check voor de grap HJM's kweekverslagen eens hier op de site, die doet maffe dingen met plantjes in ieniemienie-potjes met opmerkelijk resultaat. Dat gezegd hebbende : ik heb -lang geleden!- weleens honderden stekken per ronde gehaald van planten in volle grond. De rondetijden zijn dan wel aanmerkelijk langer, en je houdt nauwelijks moeder over. Maar leuk was het wel, alles de zolder op voor een vette eigen kweek indertijd!
    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

bedankt voor de info,

hier kom ik zeker verder mee!
      ik ga de site even grondig bekijken en dan kom ik waarschijnlijk nog veel meer nuttige tips tegen!

bedankt

Comment

zeker

al is specifieke kennis rond moeders kweken dun gezaaid -met reden natuurlijk- , er valt een hoop af te leiden uit wat anderen zoal doen. Bedenk wel dat het langdurig in de groei houden van planten specifieke eisen stelt die meestal niet overeen komen met meer bloeigerichte schema's. Maar goed, voor huis-tuin-en-keuken-moedertjes is dat ook een beetje flauwekul.

veel plezier en succes alvast!
        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

dankjewel,

wanneer het zover is zal ik een kweekverslag op het forum plaatsen om zo nog de nodige verbeterpunten aan het licht te kunnen brengen.

groetjes

Comment

voor eigen gebruik,is een 150 watt mh lamp voldoende,je moeder kastje hoeft dan niet groter te zijn dan 50 bij 50 bij 1meter.gewoon een goede stek zien te scoren,en die 7 a 8 weken laten groeien,en behandelen zoals moreweed zegt.dan kan je elke ronde in je eigen stek voorzien.eigen moeder uit zaad kan ook,meeste zeggen dat je hiervoor regulier zaad moet gebruiken,heb hier zelf geen ervaring mee.maar moederplant opkweken uit zaad duurd iets langer,maar heb je wel veel en veel meer keuze

Comment

ik heb veel rondgekeken,

een stek gebruiken om een moederplant tot stand te brengen lijkt het aannemelijkst en makkelijker,

al lijkt het mij voor de kwaliteit beter om alles in eigen hand te hebben en zaadjes te kopen.
              alleen op internet en in de growshops heb je zo immens veel verschillende soorten dat je door die wietbomen het bos niet meer ziet.
              dus dan is enige kennis wel gewenst ( die heb ik nauwelijks)

wat bedoel je eigenlijk met regulier zaad? welke soort is volgen u regulier?

alvast bedankt

Comment

Regulier als in niet gefeminiseerd zaad.

Ja, vanuit zaad opkweken duurt langer, en je weet natuurlijk niet of het een dame is of niet, dus dat moet je testen. Maar wat wel een niet te onderschatten voordeel is -naast meer keus en weten wat je kweekt- is dat je met "verse" genen kweekt om het maar een beetje populair uit te drukken. Het verhaal daarachter : als je een stekje koopt of krijgt weet je niet hou oud de moederplant is geweest van dat stekje. Nog specifieker : je weet niet of die moeder toevallig ook is opgekweekt vanuit een stek. En die stek, was dat dan ook van een moeder uit een stek ? Hoe vaker dat proces herhaald wordt, hoe debieler je plantjes worden op den duur. Nou loopt dat niet zo'n heel erge vaart hoor, je kan zo'n stek->moeder->stek cyclus best een aantal rondes doen zonder direkt verschil te merken, maar op een gegeven moment gaat de schoen wringen, en zie je je plantjes slechter worden. Vanuit stek moeders opkweken kan dus je mogelijkheden met die moeders beperken.

Het is dus een afweging van gemak en snelheid versus optimale mogelijkheden voor de toekomst, plus weten wat je kweekt. Voor mij in elk geval reden om niet met stekken als startmateriaal voor moeders aan de gang te gaan -tenzij er dwingende redenen zijn : denk aan beschikbaarheid van een bepaalde soort, of die snelheid die een issue wordt ivm het buitenseizoen want daar gebruik ik mn stekjes voor.

Wat ik me nu trouwens ook bedenk is dat je met zaad en schoon werken zekerheid hebt omtrent schone ziekte/plagenvrije stekken. Dat is nog maar afwachten met stekjes van iemand anders...

Comment

Bezig...
                X