Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Moederplant, vragen over de setup.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Moederplant, vragen over de setup.

    Korting op 420shop
    Hallo allemaal,



    1. Wat is de breedte, lengte en hoogte die de kast moet hebben voor een moederplant. Ik zet ze onder T5-verlichting (dunnen TL-buizen zijn dat), dus de lamp kan er vrij dicht ophangen.

    2. Hoeveel licht hebben ze nodig. Is 4 x 24 Watt T5 verlichting voldoende, of moeten ze meer hebben. Ik wil maar om de 10 weken er een stuk of 15 afhalen, dus veel groei hebben ze niet nodig.

    3. Ik wil mijn groeihokje opsplitsen in twee etages. Bovenin de stekjes opkweken, onderin de moederplant houden. Ik heb hiervan een tekening gemaakt (zie hieronder). Is dit een goed idee? De diepte is 1meter, dus voldoende.

    kast.jpg

    Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

    Gr. JFF
    Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

    #2
    Re: Moederplant, vragen over de setup.

    heyhoo een moederkwekert

    Leuk om te doen, en zelfvoorzienend zijn voelt gewoon fijn. De afmetingen van je kast zijn natuurlijk weer lichtelijk afhankelijk van aantal planten, soort pot en soort plant, de een is nou eenmaal wat enthousiaster dan de ander. Daarnaast wil je groeischeuten ook de kans kunnen geven om zich te strekken tot een lekkere stek. Maar goed, ik heb weleens stekjes gemaakt van 1,5cm plantmateriaal, dus dat kan je creatief benaderen. In mijn eigen ideale geval is een 1m20 kastje (hoogte) zat, en heb ik er dan 4 staan ivm continuiteit (2 produktieplantjes, 2 om te ontwikkelen. Of 2-om-2 zodat ze steeds ruim de tijd krijgen om nieuwe scheuten goed te ontwikkelen. Moet bij gezegd worden dat mijn stekken voor guerilla-aanplant zijn, en er dus wat tijdsdruk op zit). Het vloeroppervlak moet je dus laten afhangen van het aantal planten, daar kan ik weinig over zeggen. Behalve dan dat ik moederplanten de breedte in stuur dmv slim snoeien van stekken, en dus wat ruimte rond de pot handig is om als ze groter worden geen zware overlap te krijgen. Of en hoe groot je ze laat worden hangt af van je plannen ermee, ik draai geen jaren met een plant dus dat is hier altijd erg beperkt in de zomer.
    Qua belichting TL-etjes inderdaad, en lekker dicht erop. Ik gebruik als het noodzakelijk is duo fluors totaal 4x55watt, maar heb ook prima plantjes gekweekt onder 2 18watters. Dat ging gewoon wat langzamer...
    Die tekening is leuk en in principe een goed idee. Warmte van de lampen voor je moeders kan je gebruiken voor je stekjes, dus de tussenplaat zou ik niet te dik maken. Ik had daar altijd een rooster voor waar dan een afgesloten stekkenbak op stond. Voetjesverwarming voor je stekjes hoeft natuurlijk niet maar is een echte boost op het gebied van wortelsnelheid (de snelheid waarmee wortels zich ontwikkelen bedoel ik) mits je de temp goed constant houdt. Het blijft altijd een race tegen schimmels !

    Van Vitaal belang : werk schoon, en knip veel meer stekken dan je nodig hebt, om evt uitval op te kunnen vangen. Bijkomend voordeel is dat je keus hebt wat je gaat afbloeien, en dat de plantjes zich rustig kunnen ontwikkelen voordat ze het powerhok in gaan. Dat komt je opbrengst ten goed

    Veel plezier ermee
    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

    Comment


      #3
      Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

      Comment


        #4
        Re: Moederplant, vragen over de setup.

        Je moeder blijft natuurlijk wel door groeien en je neemt niet elke 2 weken stekken om je moeder plant in te korten, dus je zal echt meer ruimte nodig hebben. En 40cm aan moederplant is natuurijk niets.

        Ik zou er gewoon een hokje bij bouwen als je de ruimte heb van minimaal 1 meter hoogte en 0.60m2 dan kan je met een specie kuip werken, beter voor je moederplant en ze heeft de ruimte om haar wortels kwijt te kunnen, dan kan je haar redelijk laag houden door een spaarlamp (Cannalight 125W bijv.) er kort boven te hangen en haar redelijk vaak te toppen zodat ze meer in de breedte zal gaan dan in de hoogte.

        Ik ga straks zelf zo een hokje erbij zetten met een cannalight 125w spaarlamp in een maxi-light kap voor een eigen moederplant zodat ik met stekken kan gaan werken vanwege het zelfde euveltje, dat je steeds met verschillende pheno's zit als je met zaad werkt. Dat heb je niet met stekken, er zullen wel onderlinge verschillen te zien zijn maar dat is te verwaarlozen.

        Zodra ik over ben naar me hok boven op zolder komt er een verslag van de bouw van me moeder hokje die passief wordt afgezogen door me grote hok, maar daar later meer over.

        Grtz

        Comment


          #5
          Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

          Comment


            #6
            Re: Moederplant, vragen over de setup.

            Oke, mijn bestaande hok ombouwen tot combiehok is dus geen optie. Maar is deze met een inpandige hoogte van 1 meter wel geschikt (zonder die verdieping erin)?

            Ik begrijp dus ook dat ik meerdere moeders het beste kan plaatsen, dit o.a. om het risico te spreiden. Dus hier zal ik rekening mee houden. Ik denk dat ik een nieuw hokje maak voor mijn stekjes voor te groeien en mijn bestaande voorgroeihok ga gebruiken voor de moeders.

            Ik moet dik allemaal even laten bezinken en een nieuw plan bedenken. Ik hier nog op terug.

            Gr. JFF
            Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

            Comment


              #7
              Re: Moederplant, vragen over de setup.

              Zou ik zeker doen JFF, goed daar je daar de tijd voor neemt. Je eigen stekjes maken is leuk, en hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn als het nu even lijkt. Het helpt altijd wel als je gewoon wat verschillende mogelijke uitkomsten doorwerkt. Sim-zelfvoorzienend wiethok zeg maar

              Veel plezier
              Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

              Comment


                #8
                Re: Moederplant, vragen over de setup.

                Hallo allen,

                Ik ben weer een paar dagen en een heleboel vragen verder. Wel heb ik intussen wat op een rijtje gezet en heb de volgende beslissingen genomen. Ik ga mijn voorgroeihok (inpandige maten 585(b)x920(l)x1035(h)mm) gebruiken voor het houden van de moederplanten. Ik wil hier twee actieve moeders in plaatsen onder een 125 Watt spaarlamp (zoals THC voorstelt). Daarnaast denk ik voldoende ruimte te hebben om eventueel een derde moeder op te laten groeien, voor de afwisseling of vervanging van de moeders.

                Wel ga ik een nieuw voorgroeihokje maken. Dit zal een soort "keukenkastje" worden, uiteraard wel zelf gemaakt. Deze hang ik aan de muur, zodat ik niet teveel ruimte verspil. Hierin hang ik mijn normale superplant T5 lichtbak, 4x 23 Watt groeilampen. Ik ben nog bezig met het ontwerpen hiervan, want hij moet aan alle eisen voldoen uiteraard, want ik wil daarna uitgebouwd zijn.

                Maar ik heb nog de volgende vragen:

                1. Wanneer is een moederplant ongeveer klaar om 15 stekjes van te kunnen snijden? zelf schat ik 3 maanden ongeveer, maar klopt dat?
                2. Hoe groot moeten de potten zijn? Is 30x30x30cm (19 liter) voldoende?
                3. Is de juiste volgorde de zaadjes laten ontkiemen, daar twee stekken van nemen en als moeders laten doorgaan, ondertussen het zaadplantje in de bloei zetten, als deze bevalt (vrouwelijk, mooie plant, lekkere smaak, juiste verhoudingen, bloeitijd, etc.) dan doorgaan met deze stekjes en anders opnieuw beginnen.
                4. Is er speciale voeding voor moeders, of is gewone groeivoeding van Plagron goed (heb deze voldoende namelijk).
                5. Ik heb het gevoel dat stekjes in het begin hoger en dunnen zijn dan zaadplantjes, klopt dat? Want in mijn nieuwe voorgroeihokje mogen ze met pot 40 cm worden, maar dat lukt wel toch?

                Ik heb op het forum gezocht maar kan of geen antwoorden vinden op deze vragen, of de antwoorden zijn verschillend waardoor ik nog niets weet. In ieder geval alvast bedankt voor de moeite (voor diegene die antwoord uiteraard).

                Gr. JFF
                Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

                Comment


                  #9
                  Re: Moederplant, vragen over de setup.

                  1/ volstrekt afhankelijk van groeisnelheid en de manier van snoeien/knippen. En van de soort..van een lowrydertje ga je nooit 15 stekken halen
                  2/ net als met alleen bloeien : meer aarde betekend meer buffer/ruimte voor fouten en minder vaak water geven. minder aarde geeft weer directere controle. wat je fijn vindt. En check HJM's resultaten op die ieniemieniepotjes van hem...
                  3/ kan, maar ikzelf zou de zaadplanten als moeder houden en de stekken afbloeien.
                  4/ ja, alleen heet dat niet "voeding voor moeders" maar "voeding voor groeiende planten" wat je hebt is goed dunkt me, daar zou ik me niet al te veel zorgen over maken.
                  5/ ik weet niet precies wat je met deze vraag bedoelt. Feit is dat je gedrongen planten kan kweken door te spelen met licht (daar heeft monty leuke topics over ingeschoten), en dat je een heel spectrum aan tuintechniek ter beschikking hebt om de plant een bepaalde richting in te duwen. Remember the bonsai
                  Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                  Comment


                    #10
                    Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

                    Comment


                      #11
                      Re: Moederplant, vragen over de setup.

                      tuurlijk kan je na 90 dagen groei 15 stekken nemen,denk zelf na 2 maanden alben nu ook bezig met 8 moeders,zie me casey jones topic.het witte licht doet ze goed,deze zijn 400 watt,maar je heb ze ook in 150 watt uitvoering,niet veel stroom verbruik,toch diepte straling.

                      Comment


                        #12
                        Re: Moederplant, vragen over de setup.

                        Oorspronkelijk geplaatst door justforfun View Post
                        Volgens mij ben jij bijna net zo enthousiast als mij om weer iemand het vak van "de moederplanten en stekjes kweken" te leren. Erg leuk dat je zo actief bent!!
                        Thanx JFF, stekken kunnen trekken is gewoon een erg handige techniek om in de vingers te hebben, die ook nog eens een hoop geld en gedoe kan besparen. Waar we alleen voor moeten oppassen is dat er geen complete growgids voor moeders kweken op JD komt, want dan kan de crew hier niet anders dan zo'n topic afsluiten ivm mogelijke aanzet tot handel in stekken. Zolang het beperkt is tot een paar plantjes zal het geen probleem opleveren neem ik aan.

                        anyway : maak gebruik van het seizoen zou ik zeggen > zo dadelijk zijn de omstandigheden buiten ideaal voor rustig opkweek van moeders terwijl je stekken van die moeders binnen rap kan afbloeien. Voordat de lichturen bloei induceren weet je wat voor vlees je in de kuip hebt, en kunnen de geselecteerde moeders naar binnen om in de groei gehouden te worden. Wel goed schoonmaken dan die planten, want ze zullen hier en daar wel wat oppikken qua beestjes.

                        opmerking over haze > deze groep binnen het wietplantenaanbod is wat gevoeliger voor stressfactoren dan andere, en kan dat gaan uiten in herma-idioterie. Nou is dat niet relevant voor je moeders, maar als je die moeders op een gegeven moment in de bloei zet wel natuurlijk.
                        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                        Comment


                          #13
                          Re: Moederplant, vragen over de setup.

                          Wat betreft het uittrekken van drie maanden, moetdus voldoende zijn. Ik zag op dit forum en youtube moederplanten die niet zo groot zijn, dus ook die vraag is beantwoord.

                          Ik wil niet buiten opkweken omdat ik binnen echt geen beestjes wil. Dit heb ik een keer gehad en dat nooit meer. Dus ik kweek de moeder binnen op. Ik heb al een plannetje hoe ik dit ga aanpakken. Ik ga de komende tijd gewoon een plantje opkweken en daar mee experimenteren om het stekken onder de knie te krijgen. Als ik het een beetje door heb ga ik het voor de kweek doen.

                          Ik dacht dat echte vrouwelijke planten uit regulier zaad geen herma's konden worden, maar dit klopt dus niet? Maar geeft het stekken zoveel stress dan?

                          Gr. JFF
                          Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

                          Comment


                            #14
                            Re: Moederplant, vragen over de setup.

                            stekken op zich geeft niet zoveel stress, maar langdurige groei onder sub-optimale lichtbron wel. Wat ook vaak misgaat is omdat moederplanten groeien en niet bloeien ze wat minder aandacht krijgen en zo weleens tegen waterstress oplopen, of dat de voedingssituatie niet optimaal is.

                            Ik hou altijd aan dat gezonde stekken van een gezonde moederplant komen, en dat behandeling van evt gebreken voorrang heeft boven stekken knippen.
                            Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                            Comment


                              #15
                              Re: Moederplant, vragen over de setup.

                              Oorspronkelijk geplaatst door justforfun View Post
                              ... omdat ik om de 8-10 weken maar 15-20 stekjes nodig heb...
                              Dan moet je toch flink doorroken om dat weg te krijgen, niet ?
                              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                              Comment

                              Bezig...
                              X