Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat noobvragen betreft water geven etc

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Wat noobvragen betreft water geven etc

    Korting op 420shop
    Hoi Hoi.. ik heb altijd hydro gedaan/geprobeerd en nu zit ik op aarde met hps lampen.

    Hier wat info:
    zaad of stek: Stekjes (Cheese)
    potten: 11L
    aarde: Atami Lightmix
    leeftijd: Dag 4 sinds ik ze heb op 18/6
    temp: 27 graden lampen aan, 20 graden lampen uit
    LV : 40-60% met luchtbevochtiger aan

    Vragen en moeilijkheden:
    1. In de growshop werd het me aangeraden om de potten te wegen, dan te streven naar 40% vochtigheid in de grond.
    Alleen ik heb niet doorgevraagd hoe.... een 11L pot met lightmix onbewaterd weegt 4kg, dat is dus 0%.. nou moet ik een pot met 100% wegen, maar hoe weet ik wanneer een pot 100% is? Moet ik die blijven water tot die zo nat is dat ie uit alle gaten lekt?

    - Ik weet dat je altijd naar je plantjes moet kijken en zien wat ze nodig hebben.. letten op hangende bladeren enzo ja.. maar sinds ik op aarde zit is mijn gevoel voor water geven helemaal weg. Vanwege de temp en de afzuiging lijkt mijn aarde na 1 dag al t/m 4-5cm onder de opperlaag helemaal uit te drogen. is dit normaal?

    2. Een "douche" geven aan je plantjes als de lampen net uit gaan... moet de water afgezuurd zijn als je over je planten heen wil sproeien? Of mag het gewoon kraanwater op lekker temperatuurtje zijn (20-22 graden)?

    3. Toen ik met WW en PP stekjes heb gewerkt vroeger gingen de lampen met de dag omlaag, als ze in de bloei gingen stonden de lampen op de juiste afstand. Cheese moet ik echter 2 weken voorgroeien, moeten de lampen dus pas over 2 weken op de juiste hoogte zijn? (600watt) ze hangen nu op 1m

    Alvast bedankt, Greetz
    Roco

    #2
    Niet door warm water uit de kraan te gebruiken, omdat de pH van dat warme water niet stabiel is.

    Lampen in een weekje naar zo'n 70cm brengen en daar de planten naartoe laten groeien.
    Zo gauw ze last krijgen van de warmte doe je de lampen weer iets omhoog.
    Last edited by QnQ; 10 April 2012, 17:08.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Re: Wat noobvragen betreft water geven etc

      Hey tnx voor je reply QnQ

      Wat ik nu heb gedaan (and correct me if i am wrong) ik heb een pot met aarde in een kuip met afgezuurd water gedaan, hij ging zich volzuigen vanuit de gaten onder aan het pot.. als ik de aarde in mijn vuist heb en knijp vallen er wat druppels uit maar het is niet TE nat zeg maar.
      Dit weegt 6 kilo. Ik heb droge aarde in een andere pot gedaan (echt helemaal droog) en die weegt 3 kilo. Dus dat 3 kilo verschil is de 100%.

      Als ik op 45-50% wil zitten moet mijn pot dus 4,5kg wegen. Met andere worden, als mijn pot met plant en al 3,5kg zal wegen nu moet ik 1L (dus ook 1kg water) wateren om op de gewenste vochtigheidsverhouding te krijgen toch?


      In mijn meeste potten wegen nu 4kg - 4.2kg dus ik zal pas morgen wateren.. enkele stekjes hadden de bladjes half-hangend dus ik heb die 100ml elk gegeven, ik ga straks kijken of de bladeren weer omhoog staan.

      Comment


        #4
        Re: Wat noobvragen betreft water geven etc

        Wat je ook kan doen met het wegen is het volgende;

        Je geeft water, bijvoorbeeld 100ml. Je weegt dan je pot. De volgende dag weeg je weer je pot. Door te kijken hoeveel gewicht is verloren, kan je bepalen hoeveel water je plantje verbruikt (en verdampt). De massa van de plant neemt natuurlijk ook nog toe. Als je dan je pot redelijk laag vochtig houdt, liever iets lager dan te hoog, (bovenkant redelijk droog, geen groeven bij de zijkant, vinger in je pot doen en voelen) kan je de exacte watergift bepalen per pot.

        Als idee...
        Topic: The MainLining Adventures II: Bloemschikken!

        Het is niet zo zeer de bestemming maar de reis die het zo verdomde leuk maakt!

        Comment


          #5
          Re: Wat noobvragen betreft water geven etc

          ikzelf ben ook van hydro overgestapt naar aarde ik zuur me water nooit af(ph in mijn aarde is 6.3,dit met behulp van H&G voedingslijn ),gewoon beetje lauw water uit de kraan en gaan,vanaf het moment dat ze in de bloei gaan lkkr veel water erbij(500ml\1000ml),vinden ze lkkr

          Comment


            #6
            Re: Wat noobvragen betreft water geven etc

            En je draait ook 1:1 showtime ?

            @roco: misschien is een investering in een tensiometer een goed idee als je echt de weg kwijt bent.
            Een pot aarde in een kuip water dompelen zou ik nooit doen, de kans dat deze veel te veel water opneemt is groot.
            Als je 11L pot al 6 kilo weegt lijkt me dat erg veel, maar ik heb eigenlijk nooit een pot op de weegschaal gezet.
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


              #7
              Re: Wat noobvragen betreft water geven etc

              Ja ik doe 1 liter/p om de dag
              Last edited by showtime; 11 April 2012, 09:44.

              Comment


                #8
                Re: Wat noobvragen betreft water geven etc

                Ik heb een goedkope tensiometer maar ik heb het gevoel dat dat ding helemaal van de kaart is, ik had hem voor de grap in de pot met uitgedroogd aarde gedaan en hij stond op 30% vochtigheid, daarna doe ik hem in de pot die druipend nat is, en hij zegt 60% vochtigheid. LoL

                Ik heb nog steeds het gevoel dat mijn aarde te snel opdroogt, de bovenste 5cm zijn elke keer kurkdroog, startblokken zijn dan ook droog en langs de randen van de potten krijg je inhammen. Is het verstandig om hydrokorrels op de bovenlaag van de potten te doen ivm uitdroging? Ik heb namelijk aardig wat over van mijn hydrokweek. ??

                Comment


                  #9
                  Re: Wat noobvragen betreft water geven etc

                  bedek je start blokje gewoon met wat aarde en dan is het goed,ikzelf geef van onderaf water,mijn bovenkant is altijd beetje droog en ik heb geen problemen.
                  mvg showtime
                  Last edited by showtime; 12 April 2012, 08:22.

                  Comment


                    #10
                    Re: Wat noobvragen betreft water geven etc

                    Oke, ja ik zorg dat de startblokken bedekt met aarde zijn. vandaag weer 500ml p/p gegeven.

                    Ik heb alleen een laatste vraag...
                    Ik heb Aptus Startbooster gebruikt(en nog steeds) maar die is organisch, nou wil ik voeding gaan gebruiken en ik heb de complete canna terra serie, maar die is natuurlijk mineraal en niet organisch, kan dat voor problemen zorgen als ze samen gebruikt worden?

                    gr

                    Comment

                    Bezig...
                    X