Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweekschema aptus op 7 weken?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Kweekschema aptus op 7 weken?

    Korting op 420shop
    Goeiedag

    ik gebruik als basisvoeding terra hypro met als bijkomende voeding het aptus "gevorderd" kweekschema
    http://issuu.com/regularmagazine/docs/hyproterra
    http://issuu.com/regularmagazine/doc...chemagevorderd

    nu vroe ik me af of iemand me kan helpen om het schema ietwat aan te passen dat dit op 7 weken gebasseerd is..
    ik kweek nl Critical van RQS die altijd op week 7 klaar is.
    kan iemand me hierbij verder helpen?

    alsook.
    Op het terra growschema staat vermeld dat ik die basisvoeding slechts 2x per week mag geven, zou dit ook gelden voor het aptus schema, ik vind hier nergens iets over terug
    momenteel geef ik 7x per 2 weken water.
    Maw 1x 3x per week en 1x 4x per week

    Hopelijk kunnen jullie me verder helpen

    #2
    Re: Kweekschema aptus op 7 weken?

    oej, moeilijker dan ik dacht blijkbaar..

    Comment


      #3
      Re: Kweekschema aptus op 7 weken?

      waar kweek je op?

      ---------- Post added at 20:49 ---------- Previous post was at 20:43 ----------

      sorry, zie het al. op grond
      is er een reden waarom e zoveel keer water geeft?
      het is namelijk beter als je je grond goed nat maakt en dan weer droog laat trekken.
      er moet in je watergeven en daarmee de vochtigheid van je grond een grote golf zitten voor het optimale resultaat.
      dit wil zeggen dat je nat,droog,nat,droog aanhoudt.
      wat je nou doet is een korte golf maken dus vochtig,ietsmindervochtig, vochtig iets minder vochtig.
      dan kan je beter water geven naar behoefte dus als je grond droog begint te worden en dan ook gelijk genoeg voor een dag of 3 vier.
      nu bereikt je water de onderkant van je aarde waarschijnlijk niet terwijl daar je wortels zitten.
      en het aptusschema is een gemiddelde indicatie en gaat lang niet op voor alle soorten en dan krijg je ook weer voeden naar behoefte

      Comment


        #4
        Re: Kweekschema aptus op 7 weken?

        Knip week 3 en 4 van je schema

        Meestal staat op de verpakking wel wanneer je kan beginnen met bepaalde boosters (in de laaste 2 weken bv). Op die manier weet je dat je dan in week 5 daar al mee moet beginnen.

        Succes!
        Topic: The MainLining Adventures II: Bloemschikken!

        Het is niet zo zeer de bestemming maar de reis die het zo verdomde leuk maakt!

        Comment


          #5
          Re: Kweekschema aptus op 7 weken?

          Oorspronkelijk geplaatst door 010 View Post
          waar kweek je op?

          ---------- Post added at 20:49 ---------- Previous post was at 20:43 ----------

          sorry, zie het al. op grond
          is er een reden waarom e zoveel keer water geeft?
          het is namelijk beter als je je grond goed nat maakt en dan weer droog laat trekken.
          er moet in je watergeven en daarmee de vochtigheid van je grond een grote golf zitten voor het optimale resultaat.
          dit wil zeggen dat je nat,droog,nat,droog aanhoudt.
          wat je nou doet is een korte golf maken dus vochtig,ietsmindervochtig, vochtig iets minder vochtig.
          dan kan je beter water geven naar behoefte dus als je grond droog begint te worden en dan ook gelijk genoeg voor een dag of 3 vier.
          nu bereikt je water de onderkant van je aarde waarschijnlijk niet terwijl daar je wortels zitten.
          en het aptusschema is een gemiddelde indicatie en gaat lang niet op voor alle soorten en dan krijg je ook weer voeden naar behoefte
          Ik snap geen hout van je redenering. Als het water de onderkant van het medium niet bereikt dan kunnen daar toch geen wortels zitten? Wortels zoeken immers naar vocht. Als er geen vocht op de bodem van de pot komt, gaan de wortels niet opzoek naar lager gelegen vochtlagen.
          En het voordeel van om de paar dagen extra veel water geven en laten uitdrogen vermag ik eveneens niet in te zien. Planten zijn het meest gediend met een matig vochtig medium, zonder grote schommelingen. Automatische watergeefsystemen worden zelfs ingesteld op de zuigkracht van het medium, die toeneemt naarmate het medium droger wordt.
          Grond moet nu eenmaal los van structuur en rijk aan zuurstof zijn: als je grond zeiknat maakt verdringt water de zuurstof.
          Last edited by Xtreme; 18 April 2012, 07:58.

          Comment


            #6
            Re: Kweekschema aptus op 7 weken?

            zou hem ook niet zeiknat maken maar in de tuinbouw hanteren ze ook zoveel liter per vierkante meter per waterbeurt, daar geven ze ook niet ieder uur water met
            tijdschakelaars.
            dit is ook een advies wat ik zelf heb gehad van een teeltechnicus die toch een aantal jaar hiervoor gestudeerd heeft en als werk advies geeft aan tuinders.
            zeg dus ook niet dat ik er zelf zo veel verstand van heb maar ga wel een beete uit van de informatie van proffesionals

            Comment


              #7
              Re: Kweekschema aptus op 7 weken?

              In een discussie is het gebruikelijk om argumenten, waarmee je het niet eens bent, inhoudelijk te weerleggen. Dat vind ik in je reactie niet terug.
              Grote golven voor het optimale resultaat en voor 4 dagen gelijk water geven heb ik, terwijl ik toch vaak kassen bezoek en kastelers spreek, nog nooit meegemaakt. Wellicht hebben die zich laten adviseren door andere professionals. De eb- en vloedkastelers werken wel degelijk met geautomatiseerde watergeefsystemen. Maar als jouw professional kwekers aanraadt om met een gietertje of een tuinslang enkele tienduizenden planten water te geven en zonodig te verzuipen en die mensen zijn zo idioot om dat advies op te volgen dan vind ik het ook goed hoor.
              Last edited by Xtreme; 18 April 2012, 18:43.

              Comment


                #8
                Re: Kweekschema aptus op 7 weken?

                leuk om iemand belachelijk te maken he.
                ik zeg toch dat het informatie van een ander is die er verstand van schijnt te hebben.
                ik zie ook niks terug over een slang of gieter maar goed.
                je hebt helemaal gelijk en je bent de beste, schouderklopje voor jou.
                vind je niet erg dat als ik mijn mening geef en dan zo'n reactie krijg dat ik dat dan een beetje kinderachtig vind toch?
                heb het beste voor voor iedereen en zit op een forum om kennis te delen en te vergaren en niet om anderen te kleineren.

                Comment


                  #9
                  Re: Kweekschema aptus op 7 weken?

                  Naar mijn beleving heb ik je niet belachelijk gemaakt, maar voel je je kennelijk belachelijk, omdat je mijn argumenten inhoudelijk niet kunt weerleggen. Als dat wel had gekund en je had mij overtuigd, dan had ik mijn ongelijk toegegeven. Zo werkt dat nu eenmaal in een discussie.

                  Comment


                    #10
                    Re: Kweekschema aptus op 7 weken?

                    oke sorry voor deze mis opvatting dan.
                    da even de volgende vraag: als je nou iedere keer kleine beetjes water blijft geven waardoor het water ook alleen maar op de de bovenste
                    laag van je grond blijft wat gaat er dan naar je wortels onder in de pot?
                    en als je nou genoeg water geeft dat het de onderkant van e pot of bak bereikt, geef je dan een uur later weer water of laat je het daar even bij?
                    als je de gehele pot of bak water geeft verdampt het water uit de bovenste laag als je dit constant blijft bewateren heb je toch ook een veel hogere luchtvochtigheid bij je gewas dan
                    waneer je goed water geeft en een paar dagen later weer?
                    ik heb het ook niet over het kletsnat maken van je aarde maar voldoende water te geven om een dag of drie vooruit te kunnen.

                    Comment


                      #11
                      Re: Kweekschema aptus op 7 weken?

                      Als de planten klein zijn geef ik afhankelijk van het weer om de 2 tot 3 dagen water. Zodra de planten enige omvang krijgen geef ik dagelijks water: een uit de kluiten gewassen wietplant trekt in augustus soms wel 2 liter per dag. Als je 8 liter water in een pot van 17 liter giet, loopt het water er aan de onderkant uit: 17 liter grond kan geen 8 liter water opnemen. Dus een waterbuffer voor 4 dagen bij een containerteelt buiten is niet te verwezenlijken.
                      Het water wat je toevoegt, verspreidt zich echt wel door de hele wortelkluit: wortels hebben een zuigende werking dus het water verplaatst zich richting wortels. Vergelijk het maar met een spons: als je een uitgedroogde spons bevochtigt, wordt niet alleen de buitenkant maar ook de binnenkant vochtig.
                      Met de luchtvochtigheid houd ik me bij de buitenteelt totaal niet bezig: die valt toch niet te sturen: bij mist en nevel is die 100 % en op de zelfde dag kan de vochtigheid in de middag teruglopen naar 40 %. Dat kleine beetje water wat verdampt, beinvloedt de luchtvochtigheid echt niet.
                      Zelfs binnen interesseert me de luchtvochtigheid niet erg: om het optimale Vapour Pressure Deficit (net beneden de 1) te handhaven moet de temperatuur gedurende de hele teelt 27 C zijn en de RV 70 %. Als je de RV in de bloei wil terugbrengen naar 50 % moet de temperatuur richting 23 C worden bijgesteld om de VPD net onder de 1 te houden. Ik heb ervaren -maar nu spreek ik uit eigen parochie, velen zijn het toch met me oneens- dat een constante RV van 70 % en een constante temperatuur van 27 C bij mij het beste resultaat oplevert. De zwenkventilatie gericht op de toppen moet dan wel optimaal zijn. Een constante lichte bries op de toppen zorgt voor koeling en verdamping, waardoor botrytus kan worden voorkomen.
                      Last edited by Xtreme; 19 April 2012, 09:16.

                      Comment


                        #12
                        Re: Kweekschema aptus op 7 weken?

                        @TS: In week 4-5 gaan ze over van 0.25ml/L PK naar 0.5ml/L PK, dus je zou week 4 en/of 5 er tussenuit kunnen halen.

                        Planten overmatig wateren en droog laten trekken doe ik zelf ook niet.
                        Ik begin met de aarde goed in te wateren tot een zuigkracht van rond de 80mbar op de tensiometer.
                        Dan gaat alles pas in de potten, en water ik elke dag, de tensio tussen de 80 en 160 houdende.
                        Dat is niet zeiknat, maar ook zeker niet droog. Wel een constante vochtigheid.

                        Alleen zaailingen laat ik de eerste 10 dagen helemaal droog trekken om de wortelgroei te bevorderen.
                        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                        Comment


                          #13
                          Re: Kweekschema aptus op 7 weken?

                          Doe het bij mn binnenkweek ook, greenhouse adviseert t zefs om tussen waterbeurten droog te laten trekken zodat er maximaal zuurstof bij kan komen.. Denk weer n typische 1000 wegen naar rome voorbeeld, ik heb er in ieder geval de tijd niet voor om constant te checken, staat soms bijna week uit te drogen hier. In grote kuip dat wel.

                          Zaailingen zelfde als Q op wortelvorming te stimuleren

                          Suc6 en Smookse

                          Comment


                            #14

                            Comment


                              #15
                              Re: Kweekschema aptus op 7 weken?

                              Qua water geven zit ik wel goed goed hoor denk ik.
                              Ik bewater ze naarmate het warm is geweest, na een waterbeurt loopt het water meestal uit de potten onderaan.
                              Mocht ik 3 dagen wachten dan zijn ze zeker verlebberd (al meegemaakt) dus daar zit ik wel goed

                              Wat ik niet kan bereiken is een goede LV, er staan 2 emmers water, een hele grote natte handdoek en een luchtbevochtiger in mijn kamer van +- 2,5 kubiek en nog geraak ik niet boven de 60%, met de lampen aan om en rond de 35%. Veel meer kan ik niet doen dus leer ik daar mee leven.
                              Wat een RV is weet ik niet zo meteen.

                              Nu vroeg ik me nog af hoe dat nu net zit met dat voeden? Geef ik te veel voeding en moet ik om de 2 voedingsbeurten eens spoelen, of spoel ik met water met PK in maar geen basisvoeding of hoe werkt dit nou juist?
                              Totnogtoe spoel ik 1x per week met enkel water en enzymen (maw 1x om de 2 voedingsbeurten en 1x om de 3 voedingsbeurten)
                              Ik dacht dat dit aangeraden was, ik zoek enkel nog confirmatie

                              Alvast bedankt voor de info
                              Last edited by curieuskeneuze; 20 April 2012, 20:48.

                              Comment

                              Bezig...
                              X