Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lichtspectrum - voorgroeien.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Lichtspectrum - voorgroeien.

    Korting op 420shop
    Hallo,

    Ik ben onlangs begonnen met een nieuwe run, ik gebruik hierbij een ledlamp 200-400W en een spaarlamp 200W. Nu gebruik ik tijdens de groeifase 18/6 alleen de led lamp en dan met name de groeiverlichting(blauw).
    En nu dacht ik: waarom alleen voorgroeien met groei licht. Ik kan beter gebruik maken van al het mogelijke licht dat beschikbaar is. Hierbij nam ik als voorbeeld de zon die verandert namelijk ook niet van kleur.
    Dus mijn vraag: Wat is beter, alleen groeiverlichting de eerste twee weken 18/6 of van alles gebruik maken.

    MVG,

    Spank

    2012-04-20 17.09.57.jpg2012-04-21 16.52.57.jpg
    Last edited by spank; 21 April 2012, 18:59.

    #2
    Re: Lichtspectrum - voorgroeien.

    Het zonlicht -dus niet de zon- verandert wel degelijk van kleur. Dat komt ondermeer door de invalshoek van de straling en allerlei verontreinigingen die voor diffusie zorgen. Bij zonsopkomst is de kleurtemperatuur ongeveer 2000 K, een uur later is die al 3000 K, omstreeks het middaguur ongeveer 5500 K en bij zonsondergang weer 2000 . En dat geldt slechts voor onze breedtegraad. Bij de evenaar en de steenboks- en de kreeftskeerkring liggen de kleurtemperaturen weer anders.
    Dus doe ik thans een uitspraak, die wellicht weersproken gaat worden: gebruik alle licht die je voorhanden hebt, behoudens te veel UV.
    Last edited by Xtreme; 23 April 2012, 11:50.

    Comment


      #3
      Re: Lichtspectrum - voorgroeien.

      Heel juist xtreem en daarnaast verschuift het spectrum van meer blauw naar meer rood naarmate de herfst vordert .

      Zonlicht wordt verzwakt tijdens zijn doorgang door de atmosfeer. Deze verzwakking is afhankelijk van de afstand die het zonlicht in de atmosfeer aflegt. Nu is ook de spectrale verdeling van het zonlicht afhankelijk van deze verzwakking en daardoor kunnen verschillende zonnespectra gedefinieerd worden afhankelijk van de lengte van het lichtpad door de atmosfeer. Dit lichtpad is het kortste wanneer de zon in het zenith staat.

      Comment


        #4
        Re: Lichtspectrum - voorgroeien.

        Xtreme, monty, bedankt voor de behulpzame reacties. Ik weet wat mij te doen staat.

        gr spank

        Comment


          #5
          Re: Lichtspectrum - voorgroeien.

          Ik zou al ik mocht kiezen alleen het blauwe groeispectrum van de led verkiezen ...deze functie met het blauwe licht hebben ze waarschijnlijk op je lamp gezet omdat dit genoeg is om je jongsters er een aantal weken voorgroei mee te geven ..
          Waarom dan dat blauwe licht zal je vragen ...nou met dat grotendeels uit blauw opgebouwde lichtspectrum blijven de plantjes wat meer gedrongen met wat dikkere stammetjes en groeien de nodes dichter op elkaar.
          Ga je al meteen op het volle ledspectrum zitten met veel rood dan zullen da planten waarschijnlijk nogal gaan strekken .
          Dit is wat ik begrepen heb over het groeien met led ....geloof ik

          Maar natuurlijk hebben Extreme en Monty gelijk over het zonlicht aanbod en de diverse invals hoeken en het daardoor veranderende kleurspectrum.
          Led's grow !

          Comment


            #6
            Re: Lichtspectrum - voorgroeien.

            @ Bodos,

            Ik ben twee maanden geleden begonnen mijn eerste kweek op alleen led en het klopt ook wel dat ze goed voorgroeien. Maar op een gegeven moment schakelde ik over naar bloeifase en gebeurde er niks.
            Ik heb het een paar weken aangekeken en heb toen besloten om de stekker er uit te trekken. Nu ben ik bezig met mijn tweede kweek en ik wil het even anders aanpakken. Ik ben ook naar de growshop geweest en
            er werd mij verteld dat ik het beste niet alleen op led moest kweken dus vandaar die 200watt spaarlamp. Ik moet toegeven dat ik nu ook een ander grondsoort gebruik: Lightmix gemend met cocos.

            Foto van vandaag:
            2012-04-22 16.45.26.jpg

            Gr spank.

            Comment

            Bezig...
            X