Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

voelende stroom op kap? zolder niet geaard? gevaarlijk?

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

voelende stroom op kap? zolder niet geaard? gevaarlijk?

Korting op 420shop
    Op zolder heb ik 4 lampen hangen van 600 watt. 3 lampen zitten via travo op 1 dezlefde stopcontact, 1 lamp via travo op een ander stopcontact. nu heb ik een probleem bij 1 lamp die is aangeloten samen met de ander 3.
    zodra ik de metalen kap aan raak voel ik een lichte spanning, soort prikkeling op mij huid net als bij prikkeldraad.
    dit voel ik ook als er geen lamp in zit. heb de kabels nagekeken, de travo's maar alles is goed aangesloten.

het probleem is dat ik erachter ben gekomen dat mijn gehele bovenverdieping niet geaard is, ook mijn zolder niet.
    hoe kan het dat de kap stroom afgeeft, heeft de kap nog nooit gedaan.
    kan ik een flinke stroomstoot krijgen, kan er branbd onstaan.
    hoe veilig is het nog allemaal.

woon in een oud huis waarvan de gehele bovenverdieping incl zolder geen aarding heeft. De beneden verdieping is wel voorzien van aarding.

Nu wil ik graag alleen op zolder mijn stopcontacten van aarde voorzien.
    De zolder zit op groep 2 van de meterkast, ook alle 3 de slaapkamers, de overloop en de badkamer boven zitten op deze groep.

vanuit de meterkast gaat er vanuit groep 2 geen groen/gele draad via een pvc pijp naar boven. Nu wil ik graag een aardedraad doortrekken.
    Ik heb het vermoeden dat de draden uitkomen op de overloop, en dat vanuit daar alle kamers worden voorzien van stroom.
    nu stuiter ik op 1 probleem:

ik kan niet bij de verdeeldoos komen op de overloop omdat deze ligt onder het nieuwe stucwerk dat we vorig jaar heb laten maken. vanuit daar is er een kort pvc pijpje gemaakt voorzien van 2 kabels (blauw en bruin) zodat ik de lamp mooi in het midden kon hangen.
    wil ik de verdeeldoosberieken, moet ik het plafon gaan slopen en dat zie ik niet zitten.

vanuit de meterkast op groep 3 is wel aarde doorgetrokken naar de hal, en woonkamer. verder zit er niks opdeze groep.

Mijn vraag is nu:
    hoe kan ik nu mijn zolder van aarde voorzien???
    omdat ik niet bij de verdeelkast kan komen,
    en kan ik de aarde van groep 3 aftakken als dat zou lukken.

in de meterkast hangt van de vorige bewoners een briefje waarop staat geaarde cv leiding: overloop en toilet
    geaarde waterleiding: onder meterkast

wie heeft er suggesties???

Re: voelende stroom op kap? zolder niet geaard? gevaarlijk?

4 lampen 600 Watt, hobbykweek???
    Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

Comment

justforfun bel anders gelijk meld misdaad anoniem even jongen.

Comment

Beter ga je gewoon werken!

Comment

Lekstroom op de kap!

Neem eens een schroeverdraaier met spanningszoeker (zo'n lampje in de schroevendraaier) en tik die tegen je reflector aan terwijl je met je hand de metalen achterkant van de schroevendraaier vastpakt (wat risicoloos is). Ik durf te wedden dat het lampje gaat branden!

Als iets geaard is dan mag en zal je nooit een spanning voelen! Is dit wel het geval. Dan is:
          of de aarding niet goed aangesloten.
          Of de aardpen (pen die in de grond zit om de stroom weg te laten vloeien) is niet goed meer
          Of de aarding is niet volledig tot aan de meterkast (aardpen aansluiting)

Mocht 1 van deze niet goed zijn, dan zal je een schok(je) kunnen krijgen!

Stel als voorbeeld dat de aardpen niet goed is, maar de geaarding in het huis wel, dan kan je ook de lekstroom voelen van een ander geaard apparaat die dus lekstroom heeft op de mantel(behuizing)! Dit omdat de lekstroom niet weg kan via de aardpen!

De geaarde waterleiding zal waarschijnlijk via je aard pen geaard zijn hier zou je dus je aarde kunnen aansluiten. Wel goed nameten dus of die idd ook functioneert.

P.S.

4 x 600 wat valt idd niet echt meer tot een kweek voor eigen gebruik te rekenen. Riekt naar geldmakerij waar we hier niet zo heel blij mee zijn.

Comment

Hey Buizerd, wat de fuck moet jij nou?

Ik heb dankzij dit forum een hele leuke hobby erbij. Maar als wij hier de beroepskwekers gaan helpen, dank denk ik dat hetzo het einde van dit forum is. Maar dat zal jou wel geen reet interesseren schat ik zo in.
            Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

Comment

Monty heb helemaal gelijk! en houd rekening met 1 ding als je nu al zon lekstroom hebt, heb je dus ergens een isolatie fout! ga je dus aarden doormiddel van een cv leiding en blijft de aardlek automaat gewoon in staan zou het zo maar eens kunnen waneer je gaat douchen dat je ook onder stroom staat!

De allerbeste optie voor je zou zijn een compleet nieuwe groep aanteleggen, vanaf de meterkast! en een vakkundig persoon is een isolatie meting te laten doen op je installatie.

Comment

4 x 600 w is inderdaad geen hobby meer, dus het topic gesloten en TS gebanned.

(Wel jammer van de gemiste kans het te melden......dus doe het zelf wel weer aan de crew.)

Comment

Bezig...
                X