Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bamboe stokken, hoe te gebruiken?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Bamboe stokken, hoe te gebruiken?

    Korting op 420shop
    Hey, ik zit nu in week 3 (1e week bloei) van mijn indica meisjes.

    Ik moet nu iets doen voor de steun. Ik kan een net plaatsen of bamboe stokken.
    Ik heb bamboe stokken hier liggen maar ik heb wat vragen.

    Ik werk met 11L potten:

    1. waar in het pot en hoe diep moet ik ze steken? Is er geen gevaar om wortels te raken?

    2. Is er een gevaar dat die stokken de fik in kunnen vliegen door de lamp? (600w)


    alvast bedankt

    #2
    Re: Bamboe stokken, hoe te gebruiken?

    Waarom stokken??

    T is een plant van miljoenen jaren oud en jij twijfeld of ie zn eigen gewicht kan dragen??
    Buiten met harde wind wil er nog wel s wat afscheuren maar in een tent zelden, zou ze evt als steun door een gaas kunnen laten groeien maar dat vind ik overbodige luxe.

    T is natuurlijk ergens wel heul arrogant om aan mamma nature te twijfelen..

    Suc6 en Smookse

    Comment


      #3
      Re: Bamboe stokken, hoe te gebruiken?

      Die oerplantjes waren er niet op bedacht te groeien onder HPS en op hydro, en bovendien zijn de moderne soortjes allang geen stevige oerplanten meer. Er zijn ruimschoots soortjes die doorzakken tegen het eind van de bloei.

      Je kunt natuurlijk vooraf al gaan steunen, maar je kunt ook afwachten welke toppen steun nodig krijgen en er tegen die tijd een bamboe stok naast stampen. Maak 'em een beetje scherp, en neem dunne bamboe, dan valt de schade wel mee. Ik zou geen stokken vlak langs de stam stampen.

      Je kunt ook een circel van 4, 5 of 6 stokken langs de buitenrand van de pot zetten, en daaraan de toppen vastbinden met een mooi spinneweb van ijzerdraad.

      Ik hou zo'n stok graag 15 centimeter van mijn lamp, al is het maar om niet te veel schaduw te werpen. Ik hou ze liever nog wat korter om mezelf geen oog uit te steken als ik water geef. Bamboe is goedkoop en makkelijk te knippen met een snoeischaar.

      (Overigens kun je bamboe ook heel goed uitboren en er een pijpesteel van maken. Mijn favoriete toepassing!)
      Last edited by Blani; 26 April 2012, 00:15.

      Comment


        #4
        Re: Bamboe stokken, hoe te gebruiken?

        Bamboe is waanzin voor binnen maar vind t altijd heerlijk als mensen moeilijk doen.
        Blani. er is bij mij nog nooit een tak afgescheurd binnen, wel liggen de takken eind bloei zo'n 20cm lager door het gewicht..
        Als je binnen echt wat construktiefs wil doen vouw je stalen s- jes waarmee je de takken aan de hoofdstam haakt zodat ie niet naar beneden uit kan scheuren.. makkelijk te verwijderen en aan te passen.
        Binnen breken takken enkel door je eigen lompigheid of omdat je beetje zwakke plantjes kweekt.

        Smookse en keep it simple

        Comment


          #5
          jojo's gebruiken, die hang je ergens in je tent, en die haak zit aan een touwtje dat je er zo uittrekt. Haak aan je plant en voila, hij wordt overeind gehouden.
          Voordeel is dat je dit kunt gebruiken op het moment dat het nodig is.
          Je kunt ook gewoon een net over de planten heen gooien, voor de elcheapo oplossing. Je kunt dan wel moeilijker bij je planten.

          nb. Je zal trouwens niet de eerste hobby-tuinier zijn die door bamboestokken een oog verliest.
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


            #6
            Re: Bamboe stokken, hoe te gebruiken?

            ik kan anders ook een scrog net gaan plaatsen maar ik geef water met de hand en dan zal ik de achterste planten niet kunnen bereiken denk ik...
            wordt maar even uitzoeken dan :p

            Comment


              #7
              Re: Bamboe stokken, hoe te gebruiken?

              Hallo ik had een scrogg gemaakt van bamboe maar achteraf bleek ik idd niet goed aan de achterste planten te kunnen dus heb ik die er ook maar uitgehaald . Ook om veiligheids redenen heb ik dit gedaan .

              Zie anders eens mijn topic daar staat in hoe die bamboescrogg gemaakt is
              http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...Critical-seeds

              sigpic

              Comment


                #8
                Re: Bamboe stokken, hoe te gebruiken?

                Haha, niks mis met bamboestokjes hoor. Als je bang bent je oog eraan te prikken kun je er altijd nog een prop alufolie op het uiteinde doen.
                Er zijn genoeg planten die door de zware toppen omgaan, Trainwreck en Santa Maria bijvoorbeeld. Hadden bij een vriend echt wel ondersteuning nodig.

                Je kan ook een netje spannen.

                Comment


                  #9
                  Re: Bamboe stokken, hoe te gebruiken?

                  Je kunt ook gewoon gaas gebruiken, dat buig je een beetje rond in een soort " U " en die draai je dan om en kunt de randen langs de zijkant van de pot zetten
                  Vervolgens kun je daar dan je toppen aan fixeren, niet te strak

                  Comment


                    #10
                    Re: Bamboe stokken, hoe te gebruiken?

                    Bang voor je ogen? Dragen jullie dan geen veiligheidsbril bij je plantjes!? Er hoeft maar 1 plofzaadje (Of springluis, knalkip of rotkat) in je plant te zitten om een oog kwijt te raken!

                    Water geven door een SCROG heen kan best. Maak een stuk tuinslang aan je gieter, zodat je tussen de toppen door water kan geven. Je moet dan wel gokken waar je potten precies staan, maar pis je naast de pot, dan hoor je het vanzelf kletteren.

                    Comment


                      #11
                      Re: Bamboe stokken, hoe te gebruiken?

                      Sinds ik een keer "lasogen" heb gehad, draag ik altijd een laskap.

                      Comment


                        #12
                        Re: Bamboe stokken, hoe te gebruiken?

                        Sinds ik een keer met een laskap achter het stuur heb gezeten midden in de nacht en 3 bomen, 2 fietsers en een kanaal over het hoofd heb gezien, draag ik alleen nog een laskap tijdens het lassen.

                        Comment


                          #13
                          Re: Bamboe stokken, hoe te gebruiken?

                          Vooral als je topt krijg je toppen die niet meer in evenwicht zijn. Ik moet echt wel steunen om te voorkomen dat ze omlaag gaan hangen. Bovendien kun je de toppen wat sturen naar de plek die je wilt.

                          Ik gebruik ook bamboe stokken. Ik steek deze gewoon rustig in de grond. Ik boor er gaatjes in zodat ik met (ijzer)draad de toppen eraan vast kan maken. Werkt voor mij goed. Ik doe het alleen pas als het nodig is, dus niet preventief. Want ik vind wel als het niethoeft, dan doe ik het ook niet.

                          Gr. JFF
                          Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

                          Comment

                          Bezig...
                          X