Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Aanpassen lichtschema

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Aanpassen lichtschema

    Korting op 420shop
    Beste mede-liefhebbers,


    Sinds de invoering vd wietpas speel ik met het idee om zelf een weedje te kweken.
    Een paar weken geleden heb ik de stap gezet en van een kameraad 3 plantjes overnomen.
    Sinds vorige week heb ik me een kweektentje aangeschaft en intussen ben ik rustig bezig wat kennis op te doen.
    Ik heb op 19/7 nog 3 zaadjes in een potje met aarde gestoken, die laten sinds gisteren en vandaag alle 3 hun kopje zien en staan nu mee in de tent.

    ik heb een vraag ivm het aanpassen van het lichtschema (niet beginnen lezen als je te stoned bent, je zal alleen maar verward worden ).
    Het zit namelijk zo, de 3 oudere plantjes zijn sinds het ontkiemen (20/6) tot heden (19/7) gewoon om licht te krijgen in een ritme zoals de zon dat voorziet.
    Sinds 19/7 staan de 'oudjes' in de tent en krijgen ze licht van 6u 's morgens tot 24u 's nachts, dan gaat het licht uit.
    Vanaf vandaag staan de nieuwste 3 bij in de tent (zie foto bijlage; ik weet het, de gsm-camera kan niet goed overweg met het licht vd lamp, 400watt btw).
    Echter, ik zou willen overschakelen tussen dag en nacht. Dus naar licht krijgen wanneer ik thuis ben ('s avonds en 's nachts) en donker gedurende de dag (Kwestie van een beetje geruster te zijn ivm de veiligheid).
    Mijn vraag luidt: kan dat in 1 keer, of moet dat zeer langzaam aan, bvb zoiets als: 1h opschuiven per dag?
    Ik zou ze binnenkort alle 6 in bloei willen zetten, de 3 oudere zijn 1x26cm en 2x36cm groot (zijn met een paar dagen tussenpozen naar de tent gekomen) en de 3 nieuwe wil ik heel snel in bloei zetten (beetje experimenteren, toch?). Maar ik wil vermijden dat ze na de eerste 3 weken bloei te groot worden, dus hoe sneller het kan hoe beter.
    Echter, als ik maar 1h per dag kan op schuiven dan duurt het ... 13 dagen tegen dat ik aan "19h opzetten - 7u afzetten" ben ... of als ik de andere kant opga ... van 6h naar 19h, maar dan achteruit, dan duurt het ... 6 + 5 = 11 dagen tegen dat ik aan 19h ben ... (da's al interessanter) ...
    En als ik overschakel naar 12/12 licht/donker ... mag ik de uren er dan zomaar op het einde van de lichtperiode afkappen? of moet dat 3 uur aan het begin en 3 uur aan het einde vd cyclus...?
    Iemand ervaring?

    Alvast bedankt voor de moeite!

    Groeten,
    LucyTentje.jpg

    #2
    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

    Comment


      #3
      Re: Aanpassen lichtschema

      ik zeg hetzelfde, gewoon in 1 keer omzetten.
      ze als je ze gaat stressen door iets aan te passen dan liever in 1 keer zodat het herstel sneller zal zijn
      dan er een lange fase van te maken

      Comment


        #4
        Re: Aanpassen lichtschema

        Yep, meteen op 12/12. Zo wordt het al decennia gedaan.
        Je hoeft niet een paar uur aan begin en eind eraf te halen, beste is om de donkerperiode eenmalig te verlengen.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


          #5

          Comment


            #6
            Re: Aanpassen lichtschema

            Eerst switchen naar licht op de dag zou ik dan niet doen, dan heb je idd veel kans op stress als je een week later naar 12/12 gaat.
            Zou nu maar wachten tot je alles in bloei wilt zetten, dan de klok op 12/12 en meteen die switch naar dag.
            Je kunt plantjes altijd in bloei zetten, zelfs vanaf ontkiemen, maar die oudste planten gaan sowieso de hele kast bezetten, die worden vele malen groter dan die ukkies.
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


              #7
              Re: Aanpassen lichtschema

              inderdaad ... dat die oudste vele malen groter gaan worden dat vermoedde ik ook al ...

              Anyway, zo snel mogelijk in bloei is de boodschap.
              Vanaf wanneer kunnen die kleintjes in bloei? Ze zijn nu echt nog klein hoor, een dag of 4 boven de grond, 5 cm lang, met 2 mini blaadjes vanboven.
              ik had ze eerst in de tent staan, maar een vriend zei dat ze zouden kunnen gaan strekken en omvallen. Maar wat moet ik ermee? Een TL-lamp is het beste naar 't schijnt maar dat heb ik niet ...
              Mogen ze gelijk in bloei? Dat zou het gemakkelijkste zijn ...

              Comment


                #8
                Re: Aanpassen lichtschema

                Jahoor, die mogen meteen mee, maar of ze nog groot worden, of ukkies blijven ligt een beetje aan de soort.
                Ze kunnen iets gaan strekken omdat ze liefst meer licht hebben, maar da's niet zo'n probleem.
                ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                Comment


                  #9

                  Comment


                    #10
                    Re: Aanpassen lichtschema

                    Yeah, een mengelmoes, van hutspot en koes-koes.
                    Danny wist er alles van.
                    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                    Comment


                      #11
                      Re: Aanpassen lichtschema

                      You got it

                      Comment

                      Bezig...
                      X