Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ec vraagje

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

ec vraagje

Korting op 420shop
    Stel je wilt op 1.2ec waarde uitkomen. Je vult je vat met kraanwater, meet de ec en je ec meter zegt 1.2 (voorbeeld). Hier hoef je dus geen voeding aan toe voegen.
    Mist je plantje dan geen bestandsdelen van de a/b voeding?
    Stel je vult je vat met kraanwater en je wilt uitkomen op 2.2, je gooit er booster,superpk,enzymen,wortel bij... zonder dat je a/b voeding erbij hebt gegooid wat nog moet gebeuren... en je komt op 2.2 uit..
    is het dan niet zo dat je plantjes dan belangrijke voedingstoffen missen?
    Dit zijn voorbeelden.

hopelijk kan iemand mij hier duidelijkheid in brengen.

Groene Groeten!

Re: ec vraagje

EC staat voor elektrisch geleidingsvermogen en kun je zien als een maat voor de aanwezige zouten in je oplossing.

De zouten in je kraantjeswater kun je wel niet zien als voeding natuurlijk. Dus bedoelen ze met 2.2EC dat 2.2 = EC (Voeding + Water) minus EC(Water) = EC+ moet zijn.
    Last edited by Rodigan; 25 December 2012, 22:58.
    Super Silver Haze (DHS) // Pure Power Plant (Nirvana) // Jack Herer (DHS) & Fruit Spirit (RQS) // ...

Comment

Je moet altijd eerst de ec van je kraanwater meten, dus als je kraanwater bijv; 0,4 meet, en wil 1.2 voeden, dan moet het totaal 1,6 zijn (die 0,4 is een voorbeeld, hier is het ong. 0,7)
      Maar hier is de ph ook hoog 8.2

Comment

Hier ook, en ik zuur niet af.
        Kweek je hydro? -> afzuren.
        Anders niet.

Biobizz raad het zelfs af.
        Ik ben een Weed-O-Holic, noem me Weedovic.
        Je denk wattun mafkees maar 't boeit me niets

Comment

Super Silver Haze (DHS) // Pure Power Plant (Nirvana) // Jack Herer (DHS) & Fruit Spirit (RQS) // ...

Comment

ec vraagje

Is wel e verschil tussen bio voeding die je beter niet afzuurd om het micro biologisch leven niet te verstoren dan gewoon chemische voeding die je wel hoort af te zuren, zeker in het begin als er nog niet veel dient gegeven te worden kan de ph wel wat hoog zijn, als ze groter worden en je raakt strak op schema kan het zijn dat je goed uitkomt, dit is bij mij althans zo

Comment

Mineraal opname..gif

Daarom is 't niet nodig

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door West2010 View Post
                Je moet altijd eerst de ec van je kraanwater meten, dus als je kraanwater bijv; 0,4 meet, en wil 1.2 voeden, dan moet het totaal 1,6 zijn
                Nope, als je in dit geval 1.2 wil voeden zou je bij een startwaarde van 0.4 nog maar 0.8 hoeven toevoegen.
                De EC waarde van het water telt ook mee.

Of je er mee wegkomt zonder afzuren is ook sterk afhankelijk van het merk voeding denk ik. Met Biobizz meet ik niets, ik heb een schemaatje gemaakt waar ik me op richt.
                Ik heb tijdens m'n huidige kweek juist de EC en pH eens gemeten, omdat ik ook wel nieuwsgierig was, en er komen prima waardes uit.

@Weedo: Ik heb wel meer van dat soort schemaatjes gezien, met opmerkelijke verschillen.
                Het lijkt erop dat de maker van zo'n schema belang bij bepaalde waardes heeft.
                ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Ik dacht ook wel dat je ec van je kraanwater meetelde, daar zitten toch ook zouten in? Normaal hoef je met canna en hesi enz ook niet af te zuren, als je hun schema ongeveer volgt komt het rond de ph 6 uit, maar zeker weet je het nooit, kan ook niet want iedereen zen water is anders, je kan ook 50/50 met regenwater enz doen, als ik 1 liter leiding neem en 2 liter regen, en ik volg in volle bloei men schema met een klein beetje minder in, kom ik exact op 6 uit, als ik dit doe met enkel leiding of enkel regen niet, daarom kan je het zo moeilijk voorspellen als je het nooit is eerder hebt gemeten voorheen....

Comment

Thanks guys voor de reacties, ben weer wat wijzer geworden

Comment

Zal 't? Kraanwater met een PH van 8.2 flikkeren gaat anders ook prima, zit genoeg kalk in, goed voor de plant he

Comment

Even terug naar de EC... Het zit zo.

De zouten in kraanwater zijn NIET geschikt om een plant mee te voeden, hoeveel er ook inzit. Je moet dus ALTIJD voeding toevoegen, hoe hoog de EC ook is.

Als de EC te hoog wordt, dan zitten er zoveel zouten in het water dat de plant geen water meer kan opzuigen. (google op "osmose" voor het hele verhaal.) Vandaar dat de EC een maximum waarde heeft. Wat je wil, is dat de plant een maximum aan voedingsstoffen heeft, maar zonder dat de EC te hoog wordt. Het is een compromis tussen twee kwaden: Te veel voeding en je plant verdroogt; te weinig voeding en je plant verhongert. Heb je heel schoon water, dan kan je lekker veel voeding toevoegen. Heeft je water veel kalk, dan zal de plant het met wat minder voeding moeten doen. Heb je extreem veel kalk, dan kan je geen voeding meer toevoegen en kan je met dat water geen planten kweken.

Comment

Op mijn voeding staat duidelijk vanuitgaande basis EC 0.5 en in het schema voeg je dan basis voeding toe tot een bepaalde ec. Afhankelijk van het merk zal deze EC omhoog en omlaag gaan naarmate de bloei vordert. Zo gaat Canna op zijn aardeschema zware voeding tot 2.2 terwijl gout maar tot 1.6 gaat.

Of je gaat afzuren hangt sterk van je merk voeding af, maar als die boven 7.5 a 8 zou ik toch gaan afzuren. Weedoholic heeft men zen schema deels gelijk. De ideale waarde die ik nu voor mezelf stel op aarde is 6.2 -> 6.5.

Waarom ik nu meet en afzuur heb ik al eens uitgelegd deze week; kijk dan even hiero:

http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...het-niet-meer-)
                          Last edited by Fruitboer; 26 December 2012, 17:04.
                          Spliff 's Strawberry contest verslag => Fruitboer Spliff Seeds Contest

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Blani View Post
                            Even terug naar de EC... Het zit zo.

De zouten in kraanwater zijn NIET geschikt om een plant mee te voeden, hoeveel er ook inzit. Je moet dus ALTIJD voeding toevoegen, hoe hoog de EC ook is.

Als de EC te hoog wordt, dan zitten er zoveel zouten in het water dat de plant geen water meer kan opzuigen. (google op "osmose" voor het hele verhaal.) Vandaar dat de EC een maximum waarde heeft. Wat je wil, is dat de plant een maximum aan voedingsstoffen heeft, maar zonder dat de EC te hoog wordt. Het is een compromis tussen twee kwaden: Te veel voeding en je plant verdroogt; te weinig voeding en je plant verhongert. Heb je heel schoon water, dan kan je lekker veel voeding toevoegen. Heeft je water veel kalk, dan zal de plant het met wat minder voeding moeten doen. Heb je extreem veel kalk, dan kan je geen voeding meer toevoegen en kan je met dat water geen planten kweken.

Volkomen mee eens!

Comment

Altijd fijn als iemand het met me eens is... maar nou nog hopen dat het klopt met de feiten. Ik zuig het namelijk ter plekke uit mijn duim, vanuit wat basiskennis over chemie en biologie. Mijn uitleg lijkt me aannemelijk, maar als een bioloog het even zou kunnen bevestigen zou dat meegenomen zijn. (Monty, ik mis je...)

Comment

Bezig...
                              X