Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kunnen de planten ook teveel CO2 krijgen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Kunnen de planten ook teveel CO2 krijgen?

Korting op 420shop
    Hallo Allemaal,

Wij hebben weer wat hulp nodig. Het is ook altijd wat met die beginnelingen. Weten jullie of teveel CO2 aanmaken ook slecht kan zijn voor de planten?
    Wij hebben inmiddels 2 flessen met CO aanmaken in onze tent 90x90X180 staan. We weten nu natuurlijk niet of de planten het met twee flessen beter doen dan toen we maar 1 fles er in hadden staan.
    Gaarne advies dus. Super bedankt als jullie kunnen helpen.

Groetjes Jan

Re: Kunnen de planten ook teveel CO2 krijgen?

CO2 toevoegen heeft pas een meerwaarde als je ALLE andere factoren geoptimaliseerd hebt. En ja, je kan je planten ook schaden met te veel CO2. Die installaties staan normaal gezien piekfijn ingesteld (meestal PPM) samen met temperatuur en luchtvochtigheid. De hoeveelheid CO2 waar je plant baat bij heeft, hangt sterk af van die 2 factoren. Wat en hoe kan ik je niet uitleggen, maar ik vermoed dat ik hier al wel enkele posts over ben tegengekomen. Even zoekfunctie erbij nemen.
    Spliff 's Strawberry contest verslag => Fruitboer Spliff Seeds Contest

Comment

Met twee gistflessen hoef je je geen zorgen te maken denk ik.
      Als je zelf in je hok gaat zitten produceer je al meer CO2.

Co2 toevoegen heeft inderdaad ook alleen echt zin als de rest optimaal is.
      Liefst kweek je dan ook met een gesloten systeem, want als je de afzuiger aan hebt, zuig je alles er nog sneller uit dan die flessen aanmaken.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

ik gebruik CO2 pillen en geef die met de voeding mee.
        Ook contact gehad met no mercy over de dosering die is namelijk 1 pil per 100 liter.

Aangezien je normaal maar een paar liter aanmaakt werd dat moeilijk.
        Ik kwam eerst met het idee de pil in 2 liter op te lossen en een oplossing te maken die dus 50x geconcentreerd is.
        Voor de zekerheid gemailed over mijn oplossing, dit was de reactie:
        Het heeft geen zin om 1 tab op 2 liter op te lossen en dan gedoseerd gaan geven, de co2 verdwijnt namelijk na een uur of 8
        Als je maar 2-5 liter voedingswater maakt geef je gewoon een klein stukje van de tab, maak je geen zorgen dat je misschien teveel geeft.
        Overdosering is geen probleem.

Dat houdt ik dus aan en werkt prima

Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

die pillen kosten overigens rond de 15 euro voor 60 pillen....ik raadt je dat aan..scheelt je een hoop gedoe.
        Ook heb ik een verslag gelezen en die kerel gebruikte steeds een kwart van de pil in zn voedingsoplossing dat rond de 2-4 liter was.
        een kwart pil is eigenlijk voor 25 liter dus, maar het gaf echter geen problemen en de plant werd gewoon goed groot en sterk. Goede opbrengst met dikke toppen.

Maar inderdaad dus wel nadat de rest ook piekfijn in orde is.
        https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...-van-de-straat

Comment

Omdat bleek dat men als men enkel de co2 tabs van NM gebruikt je op het einde van een aardekweek sneller tegen een Ca en Mg tekort aanliep. Dit door het verhoogde verbruik. Heeft met in die co2 tabs Mg en Ca toegevoegd! Als men zwaar overdonderd met de NM co2 tabs dan breng je dus veel te veel Mg en Ca in je water en uiteindelijk heb je dan een probleem met de onderlinge verhouding tussen je NPK en je Mg/Ca. Door de grote hoeveelheid Mg en Ca ten opzichte van de NPK word met name de K geblokkeerd en voor een deel ook de stikstofopname. In de nacht neemt je plant geen CO2 op dus dan voeg je ook geen CO2 toe!!!
          Omdat bij een hogere CO2 gift er ook meer voedingsstoffen worden verbruikt. Moet niet enkel de temperatuur en de lv aangepast zijn aan de hogere CO2 concentratie maar dus ook de voedingsgift en de lichtdruk.

Er is wel een groot verschil tussen het co2 aandeel van je lucht verhogen en in water opgeloste co2 aanbieden via de wortel. Door co2 op te lossen in je water kan je eigenlijk geen overmaat of co2 vergiftiging krijgen omdat er gewoon weg niet meer oplost in je water. Alle overdaad zal uit je water vervluchtigen en omdat je je kweekruimte afzuigt komt het dan ook hier niet tot een te hoge co2 concentratie. LET WEL! CO2 is zwaarder dan lucht het is echter wel goed door een ventilator te verspreiden in je hok. Staat de lucht stil dan zinkt de CO2 naar de bodem en hier ontstaat dan voor de mens een gevaarlijke situatie.
          1000 ppm heeft effect op je concentratie je zal dit nauwelijks merken, 5000 ppm is de veiligheid limiet “vanuit de regering”
          20000 ppm je zal 50 % meer gaan ademen boven je normale ademhaling en na een paar uur, wordt je moe en zal je hoofdpijn krijgen. Bij nog hogere concentraties word het pas echt gevaarlijk.

Het niveau van de fotosynthese heeft de grootste impact wanneer het CO2 niveau stijgt van 0-200. Onder lage licht condities minder dan 30.000 lux (microkweek) zal de fotosynthese toenemen tot 400 PPM. Verhoging van het CO2-gehalte zonder dat je de intensiteit van het licht verhoogt, resulteert niet in een toename van de fotosynthese. De plant ondervindt geen voordeel van hogere CO2-concentraties als niet ook de intensiteit van het licht sterk wordt verhoogd.

Met een lichtsterkte van 50.000 lux neemt de fotosynthese toe wanneer de CO2- concentraties worden verhoogd naar 400 PPM. De mate van toename vermindert daarna enigszins, maar het niveau van de synthese gaat verder omhoog wanneer de CO2 gehaltes de 600 PPM bereiken. Boven de 600 PPM CO2 blijft het niveau van de synthese klimmen, maar wel in een trager tempo. Totdat het proces stopt wanneer de 1200 PPM is bereikt.

Door het verhogen van de lichtsterkte, laat je de plant meer CO2 opnemen en dat komt de groei en opbrengst ten goede. Als de planten worden blootgesteld aan een sterkte van zo'n 60.000 lux, dan kunnen ze zo'n 1200 – 1300 PPM aan CO2 verwerken. Er zijn maar weinig kwekers die meer dan 80.400 lux aan licht gebruiken. Bij die sterkte kan de plant zo'n 1500 PPM aan CO2 aan, het verrijkend niveau dat door veel kwekers wordt aanbevolen.

Door de toegenomen fotosynthese heeft de plant een grotere voedingsbehoefte. Met name tegen het einde van de oogst neemt deze behoefte toe.
          Het belang van een hoger EC is enorm groot. In principe zal de plant alle beschikbare CO2 daadwerkelijk gebruiken mits de andere factoren ook zijn aangepast. CO2 is voor de plant bouwmateriaal om de celwanden uit te bouwen. Uit de voedingszouten wordt het materiaal voor de celkern gehaald.

Indien je de voeding niet extra verhoogd, krijg je het ‘schoorsteeneffect’. Er worden dan wel volop celwanden gebouwd, maar hebben geen, of nauwelijks, een celkern. Bij het ‘schoorsteeneffect’ heb je dan tijdens de kweek enorme toppen en roept men kijk het werkt die co2 fles maar na het drogen, kijk je dwars door zoon top heen. De toppen zijn niet compact en er blijft meer weinig droge stof over als al het water verdampt is. Blij met een dode mus dus.

Een hogere koolzuurconcentratie betekent een hogere fotosynthese en daardoor meer groei en productie.
          Boven een concentratie van 3 x de normale waarde van buitenlucht, die ca. 340 ppm bedraagt, heeft CO2 vrijwel geen invloed meer op de fotosynthese (verzadigings-niveau is bereikt). Binnen de bebouwde kom licht de co2 concentratie al gauw hoger

Groeiprocessen zoals bladafsplitsing, bloei-inductie en strekking van cellen, deze noemt men "sinks" en deze zijn meer temperatuurafhankelijk dan processen die samenhangen met de assimilatie van CO2. De CO2-assimilatie processen die sterk afhankelijk zijn van het licht, worden "source" genoemd.

Meer licht betekent een grotere fotosynthese en daardoor een grotere source. Temperatuur heeft binnen betrekkelijk ruime grenzen (15 ‑ 25 C) weinig invloed op de source.
          Temperaturen buiten deze grenzen verlagen de fotosynthese. Een hogere temperatuur doet de ademhaling toenemen.
          Temperatuur heeft dus vooral invloed op de ontwikkelingsprocessen.
          Bij een jong gewas (kleine planten) betekent een hogere temperatuur ook een snellere toename van de lichtonderschepping door de plant (hogere bladafsplitsings-snelheid en dunnere bladeren met een groter bladoppervlak).

temp-ademh-fot.jpg
          De bruto fotosynthese (groen) stijgt als de temperatuur toeneemt, maar ook de ademhaling (blauw) stijgt. Bij een hoge temperatuur neemt de ademhaling sneller toe dan de fotosynthese. De netto fotosynthese (rood) neemt af. De optimale temperatuur hangt samen met de hoeveelheid licht.
          Last edited by FlintStoned; 8 January 2013, 16:46.

Comment

Niets wat een flinke tik met een hamer niet op kan lossen.
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

precies, ik pak ook steeds klein beetje van de pil
              Wat een lap tekst zeg...aangezien ik niet wil twijfelen en vasthoudt aan wat ik nu weet en wat no mercy mij verteld ga ik het niet helemaal lezen hoor
              Hier gaat het prima met de pillen

Comment

Living in Second live for real

Ticket is geboekt maar ik mag niet meer vliegen

Comment

hahaha ik zei toch al dat het prima werkt dit topic is niet van mij he ik geef alleen advies

Comment

Overdaad aan co2 pillen werkt prima tot week 6 bloei. Die klap met de hamer werkt ook idd. Bij de aphotheek krijg je ook een pillendeler voor iemand die het iets subtieler wil doen.

Comment

dus tot aan week 6 bloei is overdosis zelfs goed of niet erg?
                      en na week 6 normale dosering? want daar zeggen ze bij no mercy ook niks over

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FlintStoned View Post
                        Omdat bleek dat men ........... samen met de hoeveelheid licht.
                        Kijk, dat is nu wat ik allemaal niet kon uitleggen. Sterretje erbij voor jou Flint!!!!
                        Spliff 's Strawberry contest verslag => Fruitboer Spliff Seeds Contest

Comment

Hallo,

Wij danken jullie allen voor je reactie. weer wat geleerd!

Groetjes J

Comment

Bezig...
                          X