Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ph en ec. Alleen voor pro.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Ph en ec. Alleen voor pro.

Korting op 420shop
    Dat de Ph en EC belangrijk zijn dat weet ondertussen iedereen. Google staat er vol van en jointjedraaien.nl heeft er ook al veel over vertelt. Echter als je dit wilt gaan lezen moet je al natuurkundige zijn om er aan uit te kunnen. Vandaar dat ik vraag om het eens voor de gewone burger zwart op wit te zetten.

Te beginnen over de ph. Als ik een bak water neem, en ik regel de ph waarde naar 5.8 en ik meet de dag erna, kom ik op een andere ph waarde uit. Als dit in de grond ook gebeurt, heb ik dus niet de juiste ph waarde.

Je leest veel dat je met gedistilleerd water de ph van je medium kunt controleren. Stel dat je dit doet, en je meet een ph van 6.7 dan moet hij omlaag. Doe je dit door bv water te geven met een verlaagt ph waarde tot de zuurgraad op 5.8 staat of geef je nu een aantal dagen 5.8 mee om na een aantal dagen op de juiste zuurgraad uit te komen. Met andere woorden je ph waarde van je medium is slecht, en hoe pas je dit nu aan.

ec is belangrijk om er voor te zorgen dat de juiste hoeveelheid voeding in de grond zit. Veel mensen beweren dat een ec van 8 goed is om mee te beginnen. Maar andere zeggen dat je je plant aan die voeding moet laten wennen. In dat geval dien je de helft mee te geven van de aanbevolen hoeveelheid. Echter, dan klopt er toch niets van de ec waarde in de grond als je eenmaal de plant hebt laten wennen?

ben benieuwd naar een reactie
    Roll Roll Roll the Jhoint, twist it at the end. Light it up, take a puff, and pass it to a friend.

Re: Ph en ec. Alleen voor pro.

wat leg je nu precies uit eigenlijk Robert ?
    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

???????????????????????????????
      toch nog beetje meer lezen vrees ik.

Gr Goud

Comment

De vragen zijn reeel. Op dit forum zul je de antwoorden niet vinden, en (zo te zien) ook niemand die de antwoorden kan geven.

Je vraag naar pH verwijst naar de werking van zuren en bases. Dat valt niet even in een postje uit te leggen: Het is een behoorlijk blok leerstof op het VWO. Misschien kan Google je verder helpen:

Je vraag naar EC is onduidelijker. Ik gok dat je aanneemt dat alle voedings-zouten in de grond blijven. Dat klopt niet: Als het goed is wordt het merendeel van je voeding direct (in een dag) door je planten opgenomen, samen met het water. Het water in je grond heeft dan ook de EC die je het hebt meegegeven bij je laatste waterbeurt - als het goed is. Grond kan zouten opslaan. Daarom moet je nu en dan het water in de grond doormeten.

Comment

all your base are belong to us

-klinkt niet bekend ? vraag het aan Bob :

Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Goudeerlijk View Post
            ???????????????????????????????
            toch nog beetje meer lezen vrees ik.

Gr Goud
            Misschien heb je gelijk......het is alleen zo dat er veel mensen een hoop onzin er over schrijven. Veel verdeelde meningen, of domme opmerkingen zoals die van u.

Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

Oorspronkelijk geplaatst door Blani View Post
            De vragen zijn reeel. Op dit forum zul je de antwoorden niet vinden, en (zo te zien) ook niemand die de antwoorden kan geven.

Je vraag naar pH verwijst naar de werking van zuren en bases. Dat valt niet even in een postje uit te leggen: Het is een behoorlijk blok leerstof op het VWO. Misschien kan Google je verder helpen:

Je vraag naar EC is onduidelijker. Ik gok dat je aanneemt dat alle voedings-zouten in de grond blijven. Dat klopt niet: Als het goed is wordt het merendeel van je voeding direct (in een dag) door je planten opgenomen, samen met het water. Het water in je grond heeft dan ook de EC die je het hebt meegegeven bij je laatste waterbeurt - als het goed is. Grond kan zouten opslaan. Daarom moet je nu en dan het water in de grond doormeten.

Oorspronkelijk geplaatst door moreweed View Post
            all your base are belong to us

-klinkt niet bekend ? vraag het aan Bob :

Met wie van de twee heb ik van doen. Die kerel met die pijp in zijn bek of die struisvogel die je als avatar gebruikt?

Oorspronkelijk geplaatst door moreweed View Post
            wat leg je nu precies uit eigenlijk Robert ?
            Doe geen moeite, alleen voor pro's stond er duidelijk bij. Ken uw plek.
            Last edited by Robert996874; 25 January 2013, 23:29.
            Roll Roll Roll the Jhoint, twist it at the end. Light it up, take a puff, and pass it to a friend.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Robert996874 View Post
              Misschien heb je gelijk......het is alleen zo dat er veel mensen een hoop onzin er over schrijven. Veel verdeelde meningen, of domme opmerkingen zoals die van u.

Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

Met wie van de twee heb ik van doen. Die kerel met die pijp in zijn bek of die struisvogel die je als avatar gebruikt?

Doe geen moeite, alleen voor pro's stond er duidelijk bij. Ken uw plek.
              ga echt nog ff lezen voordat je hier serieus wil discussieren of geholpen wil worden!
              sigpic
              Werkzaam in de medische groenvoorziening sedert '93

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hennep View Post
                ga echt nog ff lezen voordat je hier serieus wil discussieren of geholpen wil worden!
                Er staat veel te lezen op het internet
                Wikipedia, gelezen maar geen antwoord op mijn simpele vraag
                dit forum, gelezen maar geen antwoord op mijn simpele vraagAndere sites, gelezen maar geen antwoord op mijn simpele vraag

En als je dan hier de vraag stelt, is het net alsof je tegen een kraamafdeling bezig bent.

De vraag is heel simpel, wat doe je als de ph (Pondus hydrogenii) te hoog of te laag is in je medium? En moet je de antwoorden eens lezen die je dan krijgt. Echt triestig.

En als iemand zegt, meer lezen, moet die wel eerst iets schrijven, want de rest heb ik al gelezen.

Comment

Blijkbaar is jouw vraag niet zo simpel als je het voorstelt of uitlegt.... maar ken je plaats is voor een hond.

Hier wonen geen honden, dus ik zou je instelling aanpassen als je op zoek bent naar een antwoord
                  . Gewoon maar een tip...of geef het gewoonweg maar op.

Comment

Excuseer: Ik dacht dat je vroeg naar de wetenschap erachter, maar je vroeg gewoon naar een handleiding.

De pH is de balans tussen zuren, basen en zouten in je water. De zuren geven niet al hun zuur af; de basen nemen maar een deel op; de zouten slaan neer en lossen weer op... Als je er een plons pH- bijgooit, dan duurt het een poos voor er weer een balans is.
                    Hoeveel pH- je nodig hebt hangt nogal af van de hoeveelheid zouten (en kalk: de hardheid) van het water. Het kan ineens helemaal omslaan als alle zouten verzadigd zijn, of eindeloos duren als er dingen zijn neergeslagen. 't Blijft dus een kwestie van proberen.

Hoe je een medium afzuurt: Geen idee. Ik denk dat je het moet doorspoelen met water met pH- tot je de juiste hebt, en dan maar hopen dat 'ie daar blijft.
                    (Mocht je pH te LAAG zijn, vervang dan overal pH- door pH+ in bovenstaand verhaal.)

Wat betreft al die verschillende meningen: Er is weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het exacte nut van wanneer je nou precies welke stoffen moet toevoegen. Veel posters hier hebben 1 manier die voor ze werkt en verklaren die manier voor heilig. Ik ken alleen een goed onderzoek naar de exacte invloed van licht en oppervlak:
                    Angelfire on Lycos, established in 1995, is one of the leading personal publishing communities on the Web. Angelfire makes it easy for members to create their own blogs, web sites, get a web address (domain) and start publishing online.

Helaas heb ik niets dergelijks over temp, LV, pH, voeding, CO2-toevoeging, bewegende lampen, scroggen, klieven en diefen - maar wie weet komt die info nog eens boven water, nu het in Amerika legaal begint te worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Robert996874 View Post
                      Dat de Ph en EC belangrijk zijn dat weet ondertussen iedereen. Google staat er vol van en jointjedraaien.nl heeft er ook al veel over vertelt. Echter als je dit wilt gaan lezen moet je al natuurkundige zijn om er aan uit te kunnen. Vandaar dat ik vraag om het eens voor de gewone burger zwart op wit te zetten.

Te beginnen over de ph. Als ik een bak water neem, en ik regel de ph waarde naar 5.8 en ik meet de dag erna, kom ik op een andere ph waarde uit. Als dit in de grond ook gebeurt, heb ik dus niet de juiste ph waarde.

Je leest veel dat je met gedistilleerd water de ph van je medium kunt controleren. Stel dat je dit doet, en je meet een ph van 6.7 dan moet hij omlaag. Doe je dit door bv water te geven met een verlaagt ph waarde tot de zuurgraad op 5.8 staat of geef je nu een aantal dagen 5.8 mee om na een aantal dagen op de juiste zuurgraad uit te komen. Met andere woorden je ph waarde van je medium is slecht, en hoe pas je dit nu aan.

ec is belangrijk om er voor te zorgen dat de juiste hoeveelheid voeding in de grond zit. Veel mensen beweren dat een ec van 8 goed is om mee te beginnen. Maar andere zeggen dat je je plant aan die voeding moet laten wennen. In dat geval dien je de helft mee te geven van de aanbevolen hoeveelheid. Echter, dan klopt er toch niets van de ec waarde in de grond als je eenmaal de plant hebt laten wennen?

ben benieuwd naar een reactie

je geeft het antwoord zelf robert dat is wat ik denk natuurlijk is je grond te hoog dan geef je die afgezuurd water naar je juiste ph waarde of ga je die echt gaan spoelen en met spoelen bedoel ik ook echt spoelen!!!en dat zolang tot jij je juiste ph waarde bereikt, over ec weet ik niet veel enkel dat normaal je altijd je ec opbouwt dus je begint met weinig en je bouwt op, hoe je dat opbouwt van hoeveel ec in welke week dat kan ik je niet vertellen, dat veronderstel ik dan staat mischien op de schemas bij een voedingslijn weet niet zekermischien ben je er iets mee...
                      Wil je blowen, moet je het zelf growen

Comment

Ik zou je definitie van "pro" wel willen weten eigenlijk Robert, met in het achterhoofd dat pro als in professional (iemand die ervoor betaald wordt) de commerciele kweker is die we hier niet willen zien.

Maar goed : je begrijpt dingen pas als je ze simpel kan uitleggen. @Blani heeft dat gedaan denk ik. Ik plaatste een associatiegrapje die blijkbaar niet helemaal indaalde.

Over Ec kan ik wel iets toevoegen als je dat leuk vind :
                        Die maat geeft een idee over de hoeveelheid voedingszouten in je oplossing. Dat is van belang i.v.m. 2 erg belangrijke begrippen in de biologie - die trouwens in de onderbouw van de middelbare school worden behandeld..hoe "pro" wil je het hebben- : osmose en diffusie. Google die twee eens voor achtergrondinfo.
                        Voor jou als "pro" is het van belang te weten dat een oplossing met een te hoge Ec water kan onttrekken aan je plantje en dan gaat die dood. Omdat wietkweken niet gebeurd in een labomgeving met alle toeters en bellen die daarbij horen weet je eigenlijk nooit exact wat de behoefte is van je plant qua sterkte van de oplossing, het is natte vingerwerk. Daarom kan het handig zijn om rustig te beginnen en langzaam stapje voor stapje een sterkere voedingsoplossing aan te bieden, in de hoop dat je plantje dat steeds kan opnemen en er dus transport van buiten naar binnen is, en niet andersom.

succes met je kweek

Comment

En hoe je de ph van je medium aanpast? Omhoog: Kalk. Naar beneden: zwavel en turf. Mijn mening is dat als je begint met de juiste ph (batmix, lightmix, allmix) etc, je ook eindigt met de juiste ph, tenzij je echt pure ph- gaat toevoegen. Heb ik dat al gemeten? Neen. Ph meten van grond is niet simpel. Maar zolang uw blaadjes mooi groen zijn en niet gaan krullen zit alles snor. Betere indicatie heb je niet.

Ik meet verder ook niks, hoeft voor mij niet. Ik zou wsl een iets beter resultaat halen maar ik ben tevreden hoe het nu is zonder ph en ec meters.

Comment

Bezig...
                          X