Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

1.Kalkafzetting op de plant? (de plant besproeien) // 2.Ziek plantje?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    1.Kalkafzetting op de plant? (de plant besproeien) // 2.Ziek plantje?

    Korting op 420shop
    Hoi

    Ik heb 2 vraagjes.

    1) Op de eerste foto kan je een plantje zien waarmee het niet zo goed gaat. Het plantje is ontkiemt en verpot samen met de andere dames, ze heeft ook dezelfde liefdevolle behandeling gehad. Helaas gaat het echt niet goed met haar. Is er misschien iemand hier die op zicht kan zeggen wat de mogelijke oorzaak zou kunnen zijn? Of gewoon een slecht plantje? De plantjes zijn 20 dagen sinds de start van het ontkiemen. Ze staan reeds 11 dagen in hun grote pot.

    2) Ik heb vandaag de planten aan het begin van de donkerfase besproeid met 'Vita Race' van Plagron, een vitamine-oplossing voor de groei-en bloeifase. Ik heb 1,5 ml gebruikt op 500 ml water (minder dan de aanbevolen 5ml per l dus). Het water dat ik hiervoor heb gebruikt is (goedkoop) bronwater uit de supermarkt. Zoals je op de 2de foto kan zien zijn de blaadjes nu allemaal bedekt met vlekken. Ik vermoed dat dit kalk is. Ik heb tijdens mijn vorige kweek ook geprobeerd om mijn planten te besproeien (mede om bepaalde beestjes geen kans te geven zich te ontwikkelen), maar ben hiermee gestopt omdat ik ook zulke vlekjes had. Toen had ik kraantjeswater gebruikt. Op aanraden van een ervaren kweker heb ik nu dus water uit flessen gebruikt, maar helaas heb ik hetzelfde probleem. Misschien door het calcium in het water dat zich afzet op de blaadjes? Of gewoon de Vita Race zelf die tijdens het opdrogen deze vlekjes veroorzaakt. Hoe kan ik nu deze vlekjes vermijden, en toch mijn planten besproeien? Iemand die hier ervaring mee heeft?


    DSC_0489.jpgDSC_0488.jpg

    Achtergrondinformatie:
    Dit is mijn 2de binnenkweek. Heb reeds enkele malen (succesvol) buiten wiet geteeld. Heb ondertussen al heel veel informatie doorgelezen, zowel hier op het forum als in de beschikbare lectuur, heb ook enkele boekjes in huis gehaald om me goed in te lezen. Helaas vind ik niets terug over problemen met het besproeien van de plant tijdens de groeifase en de eerste drie weken van de bloei. Alleen over de voordelen heb ik al veel gevonden .

    Gemiddelde analyse van het gebruikte water:
    Ca2+ --> 104 mg/l
    Na+ --> 3,7 mg/l
    Mg2+ --> 3,7 mg/l
    K+ --> 1,8 mg/l
    HCO3- --> 280mg/l
    SO42- --> 52 mg/l
    Cl- --> 4mg/l
    NO3- ---> >2mg/l
    smaakt lekker

    De dames op de foto zijn Powerplantjes.
    Op de potten kan je ook heel duidelijk de vlekjes zien waarover ik het heb.


    Give Thanks & Praises,
    Vandaag de verjaardag van Robert Nesta Marley (Bob), dus we mogen een extra dikke toep roken

    #2
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Re: 1.Kalkafzetting op de plant? (de plant besproeien) // 2.Ziek plantje?

      Hoi QnQ, bedankt voor je reactie

      Ik heb de ervaren kweker ondertussen nog niet kunnen spreken.

      Hier 2 nieuwe foto's. Het was inderdaad niet zo duidelijk te zien hoe de toestand van dat ene kleine plantje was.

      Dag 22:14 (1).jpgDag 22:14 (3).jpg

      Comment


        #4
        Re: 1.Kalkafzetting op de plant? (de plant besproeien) // 2.Ziek plantje?

        ik zou ze niet te veel sproeien zo gaan ze minder wortels maken omdat ze water genoeg via hun bladeren krijgen probeer eens met lauw water de blaadjes aftekuisen ?! bij ging dat en dan nog maar 1 keer per week is sproeien een uurtje voor het licht aan gaat gelijk qnq al had gezegt ! grts subby

        Comment


          #5
          1.Kalkafzetting op de plant? (de plant besproeien) // 2.Ziek plantje?

          Hetgeen wat subby zegt heb ik ook al gehoord van een breeder.... Hij zei zelfs letterlijk besproei NOOIT want zo maak je ze lui en maken ze zoveel wortels niet aan...

          Comment


            #6

            Comment


              #7
              Re: 1.Kalkafzetting op de plant? (de plant besproeien) // 2.Ziek plantje?

              Hallo Collieman,

              Wij besproeien onze plantjes eenmaal per week maar zorhen er voor dat er niet teveel Vita race in het water zit. Onze plantjes groeien redelijk snel. Ze zijn nu 7 dagen oud maar staan nog wel in steck en of zaaigrond. Dus weinig meststoffen in de grond. Dir weekeinde worden ze verpot. Ik denk dat dat ene plantje ietwat water op het blad gehad heeft toen de lamp aanging endaardoor verbrand. Ziekte lijkt me niet want dan had daar het topje ook last van en dat ziet er mooi groen uit. Water druipt natuurl;ijk ook wel eens van je plafond of zo (denk ik) want dat is bij ons in de tent ook zo.
              Mijn plantjes hebben inmiddels wortels die al onder uit het potje komen (het is ook maar een klein potje natuurlijk). Dat is ook de reden waarom wij ze nu willen overpotten.
              Veel succes.

              Groetjes Jan
              Attached Files

              Comment


                #8
                Re: 1.Kalkafzetting op de plant? (de plant besproeien) // 2.Ziek plantje?

                je moet gewoon zien dat je omgeving waar je plantjes staan, een onaangename lv heeft voor beestjes daarom laat ik de lv nooit zakKEN onder de 45% en 1 tot 2 keer om de 2weken wat bladvoeding hebben ze heel graag of wat wortelstim
                grts subby

                Comment


                  #9
                  Dag 24:16 Kalk.jpg

                  Subby, ik doe m'n best om de LV boven de 45% te houden, maar soms zakt het eronder Had voor de vorige keren een goede luchtbevochtiger, maar die is helaas kapot gegaan, en omdat het zo'n lastig geval was om bij te vullen heb ik nu een andere. Maar die doet het werk niet zo goed. (EDIT: vandaar lijkt af en toe sproeien me voorlopig wel veilig!) Zit te denken om volgende keer een digitale in huis te halen, zodat ik de optimale luchtvochtigheid per fase kan instellen en niet moet zitten klooien. Nu is er een veel te groot verschil tussen dag/nacht qua LV.

                  Heb inderdaad ook soms condensvorming op het plafond. Heb nog geen hygrostaat op de fan control aangesloten, enkel een thermostaat. Ook iets voor de volgende keer, want manueel lukt het me maar niet om de juiste instelling te vinden Te droog als de lamp brandt, en dan weer te vochtig als ze uitstaat.

                  Ze krijgen wel wortelstimulator (Power Roots van Plagron), dat is voorlopig alles.

                  Zojuist 2 van de plantjes getopt, de eerste keer dat ik dit probeer. Ga eens kijken of ik nou van die getopte plantjes effectief meer opbrengst heb. Zal ten gepaste tijde daarover wel eens een verslagje neerpennen.

                  Dag 24:16 Toppen (2).jpg

                  Ziet dit er goed uit :p? Deze foto is getrokken een halfuur na het toppen.

                  Bedankt voor de reacties alweer!

                  Comment


                    #10
                    Re: 1.Kalkafzetting op de plant? (de plant besproeien) // 2.Ziek plantje?

                    je wilt ze precies heel klein houden op welke introde heb je ze getopt? grts subby

                    Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

                    en kraantjeswater is niet zo heel goed je kan beter een bladvoeding geven die je verneveld en als je nou gewoon een handdoek in een emmer hangt met de de onderkant blijft hij vocht optrekken en werkt zeer goed een klein dompelpomje inzetten dat het water op de handdoek spuit heb ik gedaan toen ik juist begon en werkte echt goed veel lezen LEREN EN PROBEREN ZO KOM JE ER grtz subby

                    Comment

                    Bezig...
                    X