Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Omwisselen 12/12 - hoe?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Omwisselen 12/12 - hoe?

    Korting op 420shop
    Hoi.

    Ik zou graag mijn 12/12 lichtcyclus omwisselen....nu staan de lampen snachts aan en ik zou deze overdag aan willen zetten om zo het donker niet te verstoren als ik overdag in de ruimte kom.


    Hoe doe ik dit best? Ze 24h licht geven of eerder 24 h donker om dit om te wisselen?

    Of beter rustig aan in stapjes van enkele uren doorheen een paar dagen?

    mobile message

    #2
    Re: Omwisselen 12/12 - hoe?

    Wat ik heb gedaan was gewoon 24 uur (of langer zelfs) donker, bam lichten aan en je zit op je andere dag/nacht ritme.

    Comment


      #3
      Re: Omwisselen 12/12 - hoe?

      Oorspronkelijk geplaatst door 115 View Post
      Wat ik heb gedaan was gewoon 24 uur (of langer zelfs) donker, bam lichten aan en je zit op je andere dag/nacht ritme.
      Thx. Dan gaan we het zo doen want donker overdag is maar niks aangezien ik hun donker dan soms verbreek bij het verzorgen....weet niet of dit kwaad kan eigenlijk
      mobile message

      Comment


        #4
        Re: Omwisselen 12/12 - hoe?

        in de groei kan het niet echt heel veel kwaad (al is het beter van niet natuurlijk...)
        in de bloei zou ik het niet aanraden.
        Bij de overschakeling... ja zoals 115 zegt lijkt me ook de beste oplossing. Maar dat zal volgens mij niet volledig zonder gevolgen zijn. Maar je moet het doen om het te weten uiteraard dus...

        Grtz $iR
        sigpic

        Comment


          #5
          Re: Omwisselen 12/12 - hoe?

          Staan nu 14 d op 12/12. Maar nog geen bloei. Moet het gaan doen want zoals nu is ook niet goed. Tenminste als een 15 tal minuutjes verzorging in de donkere periode slecht is...?

          mobile message
          Last edited by General; 21 February 2013, 12:53.

          Comment


            #6
            Re: Omwisselen 12/12 - hoe?

            Ze staan al op 12/12, bloeihormoon is al lang aanwezig. De donkere periode verlengen dus.

            's Nachts draaien heeft wel veel voordelen ten opzichte van overdag de lampen aan.
            Denk aan de temperatuur, luchtvochtigheid, en de stroomkosten bijvoorbeeld.
            Als je met een paar uur verschuiven ook al uitkomt, zou ik de lichtperiode niet meteen helemaal omdraaien.
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


              #7
              Re: Omwisselen 12/12 - hoe?

              Daarom ook dat ik voor de nacht had gekozen idd. Alleen vergeten dat ik overdag ze moet verzorgen.

              Paat uur opschuiven zou ook gaan. Ga ik doen denk ik ja.


              Ook hier: best kiezen voor de optie meer donker boj de overgang ipv langer licht?

              mobile message

              Comment


                #8
                Re: Omwisselen 12/12 - hoe?

                Excuus, mijn bericht was nog niet volledig voorzien van alle informatie. Had toen per ongeluk de licht periode voor de omwisseling verlengt van 18 naar 32+ uur ongeveer. Om dit weer een beetje in balans te krijgen heb ik daarna dus ook de nacht periode weer extra verlengt om de voor mij het best uitkomende tijdstip van omschakeling te bereiken. Weet niet meer precies hoelang dat was, te lang is hoe ik me het herinner. Wou zo graag weer bij m'n tuintje kijken, haha! Maar van wat ik had begrepen is dat je het best voor het verlengen van de donker periode kon kiezen omdat in het fotosynthese proces in de donker periode de opgevangen energie (uit de licht periode) wordt omgezet in bruikbare energie voor de plant. Aangezien je in de bloei periode zit heeft de plant minimaal 12 uur donker nodig om dit proces in gang te zetten. Dus zolang er meer donker periode is zal ze haar opgeslagen energie lekker gaan verbruiken, klopt dit niet? Iemand verbeteringen? Ik ben namelijk ook nog maar een leek, handig om er even bij te vermelden.

                Comment


                  #9
                  Re: Omwisselen 12/12 - hoe?

                  Thx voor dat antwoord man! Morgen de klok 4 uurtjrs verzetten. In extra donker periode dan (16 h).




                  mobile message

                  Comment


                    #10
                    Re: Omwisselen 12/12 - hoe?

                    Hoe is het inmiddels in je tuintje? Hebben ze nog last van de omwisseling gehad?

                    Comment


                      #11
                      Re: Omwisselen 12/12 - hoe?

                      Hoi. Ik heb geen volledige omschakeling gedaan uiteindelijk maar enkel een paar uurtjee verzet zodat ik de plantjes nog kon verzorgen in het licht smorgens.
                      Alles verder te volgen in de 'waanzin topic'

                      mobile message

                      Comment

                      Bezig...
                      X