Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Binnen voorgroeien onder 64 watt CFL en vervolgens naar buiten?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Binnen voorgroeien onder 64 watt CFL en vervolgens naar buiten?

Korting op 420shop
    Hallo,

Ik wil graag mijn eigen wiet kweken, ik heb al zaadjes (3x Royal Dwarf, 3x Fruit Automatic en 3x Big Bang) en veel research gedaan. En ik heb de eerste 2 zaadjes ook al een maand geleden geplant om wat te experimenteren. Deze planten doen het redelijk goed maar zijn wel een beetje gestrekt. Was te verwachten want ik heb ze erg vroeg geplant en daarom hebben ze niet heel veel zonlicht kunnen krijgen. Ik heb ze achter het raam op de zuidkant neergezet en indien het weer het toeliet naar buiten gedaan.

Nu had ik een idee, ik wil 2 Philips tornado 32 watt spaarlampen kopen en een klein kastje in elkaar knutselen om de andere zaadjes te laten voorgroeien voordat ik ze naar buiten doe. En ik had hier een aantal vragen over:
    1) Zijn dit geschikte lampen?
    2) Ik had begrepen dat ik koel wit moet hebben voor de groei, en dat warm wit voor de bloei was. Kopt dit?
    3) Hoelang moeten ze ongeveer onder de lampen staan voordat ze groot genoeg zijn de volle grond in te gaan buiten?
    4) Hoeveel plantjes zou ik onder die lampen kunnen zetten?
    5) Welke potten moet ik gebruiken? Ik zat zelf te denken aan die organische potjes (kom zo snel niet op de naam...) zodat ze ook geen stress ondervinden aan het overplanten, maar deze zullen waarschijnlijk te klein zijn om de gehele tijd dat ze onder de lampen staan te gebruiken?

En nog even een ander vraagje, die 2 planten die ik nu heb wil ik ook buiten in de grond zetten. Wanneer kan ik dat ongeveer doen? Ik zat zelf te denken aan eind mei.

Alvast heel erg bedankt!

Edit:
    Nog een vraagje, waar kan ik de lampen + bijbehorende fitting het beste kopen? Ik kan naar mijn dichtstbijzijnde bouwmarkt lopen, maar dan ben ik waarschijnlijk veel meer geld kwijt dan bij een webshop. Ik kan echter zelf niet echt een goede webshop vinden... Als jullie nog aanraders hebben hoor ik dat graag.
    Last edited by Goblif; 10 May 2013, 17:15.

Re: Binnen voorgroeien onder 64 watt CFL en vervolgens naar buiten?

Oorspronkelijk geplaatst door Goblif View Post
    Hallo,

1) Zijn dit geschikte lampen? Ja, voor low budget.
    2) Ik had begrepen dat ik koel wit moet hebben voor de groei, en dat warm wit voor de bloei was. Kopt dit? Dit klopt.
    3) Hoelang moeten ze ongeveer onder de lampen staan voordat ze groot genoeg zijn de volle grond in te gaan buiten? Een week of 2, 3.
    4) Hoeveel plantjes zou ik onder die lampen kunnen zetten? 2, max 3.
    5) Welke potten moet ik gebruiken? Ik zat zelf te denken aan die organische potjes (kom zo snel niet op de naam...) zodat ze ook geen stress ondervinden aan het overplanten, maar deze zullen waarschijnlijk te klein zijn om de gehele tijd dat ze onder de lampen staan te gebruiken? Gewoon potjes die geen licht doorlaten: zwarte plastieken of turf potjes. Best vullen met zaaigrond.

En nog even een ander vraagje, die 2 planten die ik nu heb wil ik ook buiten in de grond zetten. Wanneer kan ik dat ongeveer doen? Ik zat zelf te denken aan eind mei. Eind mei zou ideaal zijn.

Alvast heel erg bedankt!

Edit:
    Nog een vraagje, waar kan ik de lampen + bijbehorende fitting het beste kopen? Ik kan naar mijn dichtstbijzijnde bouwmarkt lopen, maar dan ben ik waarschijnlijk veel meer geld kwijt dan bij een webshop. Nee hoor, bouwmark zal minstens even goedkoop zijn. Je zou aan ongeveer 25 euro moeten liggen.
    Grtz.
    Super Silver Haze (DHS) // Pure Power Plant (Nirvana) // Jack Herer (DHS) & Fruit Spirit (RQS) // ...

Comment

Hartstikke bedankt! Dan ga ik komende week de lampen aanschaffen.

Nog 1 vraagje wat me net nog te binnen schoot, moet ik een ritme van 18/6 aanhouden voor het voorgroeien of kan ik ze ook gewoon onder 24/0 zetten? Ik lees hier hele gemixte meningen over...

Comment

Waarom zou je binnen gaan voorgroeien ?
        Ze kunnen nu gewoon naar buiten. Vandaag is de eerste Ijsheiligen !

Plantjes die van binnen naar buiten gaan krijgen vaak een klap, en buiten geeft een bewolkte dag nog altijd meer licht dan wat spaarkaarsjes.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
          Waarom zou je binnen gaan voorgroeien ?
          Ze kunnen nu gewoon naar buiten. Vandaag is de eerste Ijsheiligen !

Plantjes die van binnen naar buiten gaan krijgen vaak een klap, en buiten geeft een bewolkte dag nog altijd meer licht dan wat spaarkaarsjes.
          Dit wist ik niet, hoe moet ik dat precies gaan aanpakken dan? Ik neem aan dat ik de zaailingen de eerste week/weken 's nachts nog niet buiten kan laten staan i.v.m. de lage temperatuur 's nachts.
          Dus gewoon zaadjes ontkiemen, zaailingen in losse potjes met zaaigrond zaaien, potjes elke ochtend buiten zetten en 's avonds weer naar binnen, wanneer de plantjes groot genoeg zijn in de volle grond verplanten?

Ik dacht zelf dat binnen voorgroeien verstandiger was aangezien de zaailingen nog erg kwetsbaar zullen zijn en niet goed tegen sterke temperatuurschommelingen, harde wind, neerslag, etc. kunnen.

Comment

Tijdens een fietstocht vorige week met de kinderen kwamen we langs een maisakker, zo ver je kon zien staken de sprietjes al uit de grond.
            Zou wat zijn, als die boer dat allemaal binnen had moeten voorkiemen onder spaarlampjes eh .. of elke avond alles weer naar binnen ?

Na Ijsheiligen kun je er, zo de historie uitwijst, er redelijk zeker van zijn dat er geen nachtvorst meer komt.
            Zolang dat niet gebeurt, hoeven ze niet naar binnen, en als ze iets groter zijn, de stam wat dikker, dan kunnen ze een beetje vorst ook wel hebben.
            Je grootste zorg zijn nu duiven, die kleine plantjes eten, luizen, die momenteel overal gaan lunchen waar nieuw groen opkomt, een flinke windstoot die je plantjes 3 tuinen verder deponeert, de kat van de buurvrouw, de kinderen van oom Henk, de driewieler van Kareltje, Bonzo de poedel, Opa, Oma en alle andere onheil waar je buiten van kunt genieten.
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

En toch zijn er zat groentes die wel voorgekiemd worden. Rijst, tomaten etc.

In de volle grond zaaien kost veel minder moeite en de penwortel kan direct naar beneden. Binnen (of in de koude kas) voorkiemen geeft meer kans dat een zaadje opkomt en het gaat sneller ook als het buiten nog wat te koud is voor het betreffende gewas.

Je hoeft ze bij deze nachttemperaturen niet binnen te halen, dus buiten zaaien direct in de volle grond kan prima.

Desnoods maak je op je plek buiten een kuiltje met zaai/stekgrond erin waar je het zaadje in laat ontkiemen. Als de wortels dan groter worden komen ze vanzelf in de aarde uit.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
                Tijdens een fietstocht vorige week met de kinderen kwamen we langs een maisakker, zo ver je kon zien staken de sprietjes al uit de grond.
                Zou wat zijn, als die boer dat allemaal binnen had moeten voorkiemen onder spaarlampjes eh .. of elke avond alles weer naar binnen ?

Na Ijsheiligen kun je er, zo de historie uitwijst, er redelijk zeker van zijn dat er geen nachtvorst meer komt.
                Zolang dat niet gebeurt, hoeven ze niet naar binnen, en als ze iets groter zijn, de stam wat dikker, dan kunnen ze een beetje vorst ook wel hebben.
                Je grootste zorg zijn nu duiven, die kleine plantjes eten, luizen, die momenteel overal gaan lunchen waar nieuw groen opkomt, een flinke windstoot die je plantjes 3 tuinen verder deponeert, de kat van de buurvrouw, de kinderen van oom Henk, de driewieler van Kareltje, Bonzo de poedel, Opa, Oma en alle andere onheil waar je buiten van kunt genieten.
                Oorspronkelijk geplaatst door Wietefras View Post
                En toch zijn er zat groentes die wel voorgekiemd worden. Rijst, tomaten etc.

In de volle grond zaaien kost veel minder moeite en de penwortel kan direct naar beneden. Binnen (of in de koude kas) voorkiemen geeft meer kans dat een zaadje opkomt en het gaat sneller ook als het buiten nog wat te koud is voor het betreffende gewas.

Je hoeft ze bij deze nachttemperaturen niet binnen te halen, dus buiten zaaien direct in de volle grond kan prima.

Desnoods maak je op je plek buiten een kuiltje met zaai/stekgrond erin waar je het zaadje in laat ontkiemen. Als de wortels dan groter worden komen ze vanzelf in de aarde uit.
                Bedankt voor het advies mannen! Ik ben weer een stuk wijzer geworden.

Comment

Bezig...
                X