Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kan momenteel niet kiezen welke belichting best te gebruiken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: kan momenteel niet kiezen welke belichting best te gebruiken

    Pcies, die site had ik al gezien, met die belachelijke grafiekjes over de levensduur en afname van effectief licht.
    Ik heb hier twee grafiekjes van Philips zelf, da's toch even anders.
    400son-t-l.JPG400son-t.JPG

    Ik vroeg eigenlijk naar een link van de lamp die je in bericht #4 noemde: Plasmalight 6u 250 Watt voor de groei 50eu per stuk
    Als ik 250 euro wil uitgeven koop ik wel wat anders dan een Chinese TL buis van 250W.

    btw. Die inductielampjes zijn al wat jaartjes oud, ze moeten ook vrij dicht op de planten, net als TL, maar als je je kweekmethode aanpast valt er best wat onder te kweken.
    Last edited by QnQ; 4 July 2013, 00:33.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #17

      Comment


        #18
        Re: kan momenteel niet kiezen welke belichting best te gebruiken

        Ja, dat is dus die Plug and Grow CFL die ik bedoelde.

        In principe een grote spaarlamp. Al zullen ze de coating aangepast hebben om beter licht voor planten te genereren.

        Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

        Comment


          #19
          Re: kan momenteel niet kiezen welke belichting best te gebruiken

          Het is natuurlijk onzin om een lamp uit China slecht te vinden omdat hij uit China komt.
          Verreweg het meeste wat je hier koopt krijgt in China aan het eind van de lopende band een stempel en sticker van Philips, Hortilux, Sunmaster of Huppeldepup, als jij maar betaalt.

          En het zijn geen TL buizen. De werking is misschien verwant, maar omdat ze electrode loos zijn, gaan ze veel langer mee.
          Zeer veel straat verlichting heeft al een inductie lamp.

          In aanschaf is inductie misschien wat aan de prijs, maar dat is LED nog meer. En inductie kweekt veel beter dan LED.!!!!

          Ik heb ook een 250watt spaarlamp in kleur 2100K, maar die kan niet op tegen inductie.
          Ze is wel ok voor zaden runs.
          Die spaarlamp is trouwens zo zwaar dat ik met dunne brons draadjes de lamp extra heb moeten vastknopen in de kap.
          http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

          Comment


            #20
            Re: kan momenteel niet kiezen welke belichting best te gebruiken

            Interessante lampen alleen vind ik ze te duur.
            Ze zijn ook hier te koop.

            Comment


              #21
              Re: kan momenteel niet kiezen welke belichting best te gebruiken

              Zo speciaal is dat inductie toch verder niet? Het hele systeem is identiek aan TL buizen afgezien van de manier waarop ze de electronen agiteren in de buis. Het gaat langer mee wat dus een voordeel is voor straatlampen en lampen op hoge plekken. Echt efficienter is het volgens mij niet. Heel duur is het wel.

              Al hebben die buizen op Aliexpress blijkbaar een special PAR coating. Ziet er op de foto's zelfs roze/paars uit zoals bij die LED dingen waar ze ook het groene licht weg laten.

              Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

              Comment


                #22
                Re: kan momenteel niet kiezen welke belichting best te gebruiken

                Ga je een verslag hier bij houden ben wel benieuwd wat die lamp doet.

                Comment


                  #23
                  http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

                  Comment


                    #24
                    Re: kan momenteel niet kiezen welke belichting best te gebruiken

                    Het "made in China" verhaal schrikt me niet af omdat het niet betrouwbaar zou zijn ofzo, maar omdat daar een heel stuk goedkoper geproduceerd wordt dan hier.
                    Als ik dan de prijzen zie die ze rekenen zit er iemand schandalig grof te verdienen aan al die artikelen, of het nou led of gecoate spaarlamp is.
                    En grof geld verdienen doe ik liever zelf.
                    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                    Comment


                      #25
                      een testresultaat/proefopstelling te lezen waarin hij een hogere opbrengst per watt haalde dan met hps. Wel niet echt objectief, (wc-eend beveelt wc-eend aan, etc) maar het geeft wel een indicatie dat het werkt.
                      Last edited by Bombadil; 4 July 2013, 23:40.
                      "Old Tom Bombadil is a merry fellow, bright blue his jacket is, and his boots are yellow"

                      Comment


                        #26
                        Re: kan momenteel niet kiezen welke belichting best te gebruiken

                        Heb laatst 55W Philips PL-L buizen gekocht voor 5 euro het stuk. Die zouden een levensduur van 20.000 uur hebben. 6 stuks is dan 30 euro keer 3 voor 60.000 uren, komt op 90 euro. 80W buizen zijn ook 5 euro trouwens. Hoef je er maar 12 van te kopen. 60 euro dus.

                        Dat er meer (PAR) licht vanaf komt dan een HPS kan ook gewoon niet kloppen. Of ze moeten veel efficienter zijn dan PL-L/CFL.

                        Stel dat er 80lm/W aan licht vanaf komt. Dat is dan voor 97,5% bruikbaar voor de planten. Bij 400W HPS is het 140lm/W waarvan dan 72% bruikbaar zou zijn voor de planten. Als je dat vergelijkt dan is het voor de inductie lamp 76 "bruikbare lumen" tegen 101 voor HPS. OK die eenheden slaan nergens op, maar ik hoop dat het punt duidelijk is. Als ze nou gewoon de PAR waarde noemen in umol dan was het gewoon direct vergelijkbaar geweest (met 725 umol/m2/s voor 400W HPS). Dat ze dat niet doen zegt waarschijnlijk al genoeg.

                        Maar goed, je kunt met een 250W Plug & Grow ook wiet kweken. Daarvan zeggen ze ook dat er 100% PAR licht vanaf komt (ook zonder verder PAR waardes te noemen). Die inductie lamp zal daar dus mee vergelijkbaar zijn dan.

                        @HJM, Ja dat zei ik toch ook? Het is gewoon een neon buis waar het de coating het zichtbare licht oplevert. Verschil is alleen hoe het plasma aan de gang gehouden wordt. Die PAR coating zouden ze ook in een "T-neon" buis kunnen doen.

                        Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                        Comment


                          #27
                          Re: kan momenteel niet kiezen welke belichting best te gebruiken

                          Ik zie dat de meeste mensen hps gebruiken, tl en spaar- of plasma lampen in voorgroei en groei maar in bloei enkel hps of led of (250W plasmalight bloei per plant) nog nooit zo een inductie in actie gezien. Volgens mijn bescheiden mening van wat ik allemaal gelezen heb lijkt het gebruik van MH in groei en hps in bloei of combinatie van beiden het beste ... verbeter me als ik fout ben maar kan ik zo een plasma van 250W die voor de groei gebruikt(wit-blauwe spectrum) wordt in combinatie gebruiken samen met mijn 400W hps eens het plantje dat van zaad komt zo een 2 weken oud is (voorgegroeid onder de zomer zon) of gebruik ik mijn 250W plasmalight gedurende geheel de groei (ongeveer 4 weken) zonder mijn hps dit zou enorm schelen in het verbruik de eerste weken en aangezien ik van plan ben autoflowers te gebruiken voor mijn eerste indoor-kweekje zou dit toch voldoende moeten zijn ?

                          Comment


                            #28
                            Re: kan momenteel niet kiezen welke belichting best te gebruiken

                            Koop er een 400 watt MH bij schroef je die erin.Breng je die andere lamp terug mits dat kan en kun je daarvan eventueel weer een andere verbetering mee bekostigen.

                            Comment


                              #29
                              Re: kan momenteel niet kiezen welke belichting best te gebruiken

                              Als inductie lampen wat goedkoper worden zal je ze veel meer gaan zien!Ze hebben zeer veel voordelen.Je kan zeer precies bepalen welk licht uitgestraald wordt, en het is electrode loos. En electrodes is een soort van ingebouwde beton rot.Maar zoals alles heeft het ook nadelen, zoals de geringe warmte (IR) afgifte, dat is nu met het warme weer een voordeel maar bij koud weer juist niet.Maar HPS heeft geen UV in het spectrum, dat is in een kas geen probleem, daar is ook nog buiten licht.In onze hokjes is het wel een probleem en moet je iets doen als dit:UV 18-12-'10.jpg

                              Al met al moeten we concluderen dat elk systeem z'n eigen voor en nadelen heeft.
                              Als ik de geldpest had kocht ik ze allemaal
                              http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

                              Comment


                                #30
                                Re: kan momenteel niet kiezen welke belichting best te gebruiken

                                Zouden ze goedkoper worden dan ? Een ander groot nadeel is de geringe dieptestraling trouwens. Je moet wel scroggen denk ik ?
                                Die lampen bestaan al minstens 10 jaar. Een linkje naar een kweekverslag had ik in een van m'n vorige berichten al geplaatst.
                                UV doe ik ook niet aan. Buiten dat het gevaarlijk is missen m'n plantjes het blijkbaar niet.
                                Ik heb alleen HPS in de kelder, en daar doen ze het primadeluxe onder.

                                Als ik moet kiezen tussen 250W HPS, 250W LED, 250W inductie of 250W spaar/TL dan is die keuze niet moeilijk : HPS geeft de beste resultaten, minste problemen, en is het goedkoopst.
                                De rest moet dat eerst nog maar eens zien te evenaren.

                                Wiki:
                                Bestraling van de huid met ultraviolette straling is de belangrijkste vermijdbare oorzaak van alle vormen van huidkanker: melanoom, basaalcelcarcinoom en plaveiselcelcarcinoom.
                                Ook veroudert de menselijke huid sneller naar mate hij in het verleden meer aan ultraviolette straling is blootgesteld; de huid wordt dunner en er ontstaan rimpels door beschadiging van het dieper gelegen elastisch bindweefsel.
                                Deze gevolgen zijn blijvend, de schade wordt opgeteld.
                                ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                                Comment

                                Bezig...
                                X