Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oefenen met ontkiemen. Opzoek naar alternatief

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Oefenen met ontkiemen. Opzoek naar alternatief

Korting op 420shop
    Beste Forum gangers,

Ik ontkiem mijn zaden op de manier met watjes maar ik ben nog niet tevreden over het resultaat.
    van de laatste 10 zaden zijn er werkelijk 4 tot plantje uitgekomen.

Nu wou ik graag oefenen met ontkiemen maar aangezien zaden zeker 35 euro zijn voor 10 stuks, vroeg ik me af of er een alternatief was om wat verschillende tactieken te proberen.
    BV tulpen of rozen. Ik neem aan dat elke plant anders ontkiemt dus ik vroeg me af welk zaadje het dichts bij komt.

Deze vraag heb ik ook al proberen op te lossen via google maar kon geen geschikt antwoord vinden

Alvast bedankt !

Re: Oefenen met ontkiemen. Opzoek naar alternatief

Voor ik kort geleden met mijn eerste kweek ben begonnen was ik al een poosje bezig met pepers en dat was zeer leerzaam ook wat betreft het kiemen van zaden. Dat zaad kun je oa gewoon uit een peper halen die je kunt kopen in de supermarkt....dus 100 zaadjes voor 2 euro. Paprika kan ook prima en is nog goedkoper

Ik heb mijn wiet zaden op de volgende manier ontkiemt (vijf van de vijf kwamen zeer vlot boven);
    Ik heb de zaden eerst voor laten weken in een glas water op kamer temperatuur 20-25 graden C een uurtje of 20 (twee van de vijf zaden begonnen open te barsten na 20 uur) nadat ze een dik uur in het glas met water gelegen hebben even aantikken zodat ze naar de bodem zinken, doen ze dat niet dan een uurtje later weer even aantikken, zo vaak herhalen totdat ze allemaal zijn gezonken. (zet het glas water met zaad op een donkere plek tijdens het voorweken)

Dus 20 uur in het water(max 24 uur anders krijgen ze te weinig zuurstof) korter dan 20 uur mag ook best wel volgens mij(hoe lang zit zaad in de maag van een vogel of ander dier in de wilde natuur?? hooguit 10-12 uur lijkt me maar dat weet ik niet)
    Daarna haal je ze er voorzichtig uit (met schone handen! altijd zeer schoon werken!) en stop je ze direct in een een 7x7 of 9x9 potje met aarde. Ik heb een light mix gebruikt met daar weer een klein bedje van stek aarde in (weinig meststoffen, te veel mest in de aarde kan zeer schadelijk zijn voor jonge plantjes) Maak de aarde vochtig maar zeker niet te nat! gewoon vochtig.
    Daarna stop je het potje met aarde en het zaadje(2-5mm diep) in een sealback(dan blijft het mooi vochtig) en zet je het op een warme plek, niet in de zon want dan worden ze gekookt.
    Zodra ze op komen(+/- 36 uur) haal je het potje uit de sealback(Albert Heijn diepvries zakken 1liter) en zet je ze onder de lamp, hoe eerder hoe beter anders gaan ze meteen strekken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt....

Als je ze in de natte watten stopt krijgen je al snel dat ze niet kunnen ademen volgens mij, er moet zuurstof bij het zaad kunnen komen.
    vocht en zuurstof en warmte(20-30C) is wat de zaden nodig hebben, laat je ze te lang onder water(in de natte watten) dan stikken ze.

cheers
    Last edited by shakeiteasy; 6 August 2013, 21:54.

Comment

"Old Tom Bombadil is a merry fellow, bright blue his jacket is, and his boots are yellow"

Comment

je kan proberen met vishennep zaden
        die zijn precies hetzelfde
        HOE MOET IK ONTKIEMEN
        JA IK KEN DE REGELS NU ONDERHAND WEL

Comment

volgens mij is zowat elk zaad wel geschikt voor kiemexperimentjes. Door allerlei verschillende plantsoorten te ontkiemen doe je denk ik meer ervaring op.
          Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Wat leuk als ze het wiel opnieuw willen uitvinden.
            http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

Comment

Yepp, oefening baart kunst, voor dat ik t weet zitten ze in de zaai/stek
              The seeds of today are the flowers of tomorrow

Comment

ik ontkiem mijn zaadjes bijna altijd tussen watjes, ik heb er zelf nog geen problemen mee gehad.(hout vast houden al ik dit zeg)
                van mijn laatste zaadjes waren er 2 zelfs al bijna uit hun zaadhoes staan allemaal mooi boven nu.
                dus misschien dat je het penworteltje een beetje hebt beschadigt bij het planten
                Last edited by smokey_72; 7 August 2013, 11:02. Reden: taalfoutje
                My only fear of death is reincarnation and have to come back to this f*** up nation

Comment

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik heb wat verschillende problemen gekend.

1 zaadje kwam niet uit.
                  1 penwortel werd zwart. 1 groen.
                  2penwortels stopte met groeien nadat ze ongeveer 2 mm waren.
                  en 1 die ik had gepot kwam niet uit.

en nu is zelfs 1 van de 4 die boven de grond is aan het rotten. de bovenkant is bruin. Ik werk erg zorgvuldig. raak het zaad niet aan met mijn handen en geef het water met een ph waarde van 5,8. toch heb ik het gevoel dat het iets met zuurstof te maken heeft.

Comment

Probeer eens een mengsel met waterstofperoxide. Zo'n flesje van 0.03% haal je gewoon in de drogist. Pleur je zaden in een bekerglas, scheut water en een drupje peroxide oplossing. Dan na 24 uur gewoon uitplanten. Maar daar hebben we 't al over gehad in vier of vijf andere topics.
                    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

ook leuk : wat sterkere waterstofperoxide (lees : zo sterk mogelijk) met een drupje joodoplossing.
                      Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

ik geef mijn zaden altijd aan de kabouters
                        die leggen die ook tussen watjes, en blijven erbij tot ze de grond in kunnen, en ze doen die in de grond zetten als ze denken dat ze nu wel goed ontkiemt zijn!

mijn mening: niet gaan liggen klooien met watjes en wat voor onzin al niet meer!
                        in de natuur lopen dus echt geen kabouters die de zaden voorkiemen en na het ontkiemen zaaien.
                        volg de natuur en laat de natuur z'n werk doen!

zaaien in stek/zaaigrond
                        vochtig (NIET ZEIKNAT) maken
                        wegzetten in 'n propagator
                        en de zaden komen vanzelf wel boven

@moreweed
                        ja alle zaden zijn geschikt voor ontkiem testjes te doen of om iets te leren!
                        maar ik denk dat je bij kersenpitten of bij palmzaden bv toch wel ongeduldig gaat worden als het niet snel genoeg gaat

MIJN TIP aan diegene die willen ontkiemen zonder ervaring.................LEZEN EN LEER JE BASIS
                        HOE MOET IK ONTKIEMEN
                        JA IK KEN DE REGELS NU ONDERHAND WEL

Comment

Helemaal mee eens angel. Zaaigrond of cocos plugs, vochtig maken, zaadje er in. Het geheel in en propagator en niks forceren. Laat de natuur zn ding doen.! De rest komt van zelf. Ik heb zelden problemen gehad met iets te laten ontkiemen op deze manier.

En voor de basis... Gewoon de topic lezen op angel zn handtekening.

succes!
                          -

Comment

Bezig...
                          X