Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Brandgevaar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: Brandgevaar

    Yep, de maximum stroom die we als hobbykweker van een groep trekken zal bij ons meestal geen probleem zijn, mede omdat we gewoon via de meter (en stoppenkast) draaien.
    Als het op een koude winterdag eens te veel wordt als we toch die kachel aansluiten, dan klapt gewoon de stop eruit, da's zeg maar een vrij duidelijk teken dat je iets te veel belast.
    Hobbykwekers kunnen misschien beter focussen op goede apparatuur en niet zo klungelen met electra.
    Een EVSA gebruiken in plaats van een VSA is al een mooi begin.
    sluit je alles netjes aan en hang je eventueel ook nog een MABO (of iets gelijkwaardig) in je ruimte, dan slaap jij echt wel goed hoor.
    QNQ019.jpg
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #17
      Last edited by Budgetgrower; 29 August 2013, 10:26.

      Comment


        #18
        Re: Brandgevaar

        Met een relais en wat knutselwerk kun je, als je om-en-om draait, ook beide lampen op 1 VSA zetten
        VSA blijft dan 24/7 aan en je schakelt de lampen.
        Ben je meteen van de inschakelpieken af.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


          #19
          Re: Brandgevaar

          Kan dat ook met een Evsa?? Zou je me willen uitleggen hoe dit werkt of een linkje willen sturen?? Bedankt QnQ!!
          Why drink & drive, if you can smoke and fly!!

          Comment


            #20
            Re: Brandgevaar

            El Plantos, ik kwam vanavond toevallig de FlipBox tegen op een site.
            Die doet precies wat ik zei. Met twee lampen om-en-om op 1 ballast draaien.

            Beetje late reactie..ghehe, had je berichtje niet gezien.
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


              #21
              Re: Brandgevaar

              Ik zit eigenlijk ook met een vraagje,

              bij HPS lampen moet/maak je gebruik van een relais, maar is dit bij 1 of 2 x, 2x 75 watt TNeon ook noodzakelijk? Ik ga er toch gebruik van maken maar is dit ook echt nodig? Speel het liever op safe aangezien ik niks van electra af weet.
              Grow bitch! Grow!

              Comment


                #22
                Re: Brandgevaar

                Bij HPS gebruikt men een magneetrelais omdat bij aanslaan van de lamp er een hoge piekspanning optreed die de contacten van je tijdklok kan doen vast smelten, bij T-neon is dit niet echt noodzakelijk.

                Comment


                  #23
                  Re: Brandgevaar

                  Ok bedankt! Had ook gelezen dat bij TNeon de spanning langzaam word opgebouwd. Iets wat de relais dus bij HPS doet. Bedankt man!
                  Grow bitch! Grow!

                  Comment


                    #24
                    Last edited by Meglow; 18 July 2014, 17:29.

                    Comment


                      #25
                      Re: Brandgevaar

                      Bedankt meglow, handige dingetjes om te weten en eens op te zoeken, dat van die automatische brandblussers lees ik vaker en dat lijkt me wel wat. En aangezien ik in me maat zijn huis (koophuis) me tentje kan/mag neerzetten wil ik kwa veiligheid goed zitten. Liever wat geld van te voren spenderen.....
                      Grow bitch! Grow!

                      Comment


                        #26
                        Re: Brandgevaar

                        better safe than sorry succes met je project!

                        Comment


                          #27
                          Ik ben elektrotechnisch onderlegd en heb vroeger ook grote kwekerijen bezocht voor de elektriciteit.
                          Ik heb vaak genoeg bij kwekers gezien dat zij stomme elektriciteit fouten hebben gemaakt.
                          Zelfs een beginnende brand voorkomen.
                          Een wandcontactdoos slecht aangesloten, draadje zat beetje los, is gaan knetteren en wcd was bijna weggebrand.
                          Slecht aangesloten dus, geen ervaring.
                          Een tijdklok en een relai. De relai schakelde wel door de tijdklok maar de stroom liep alsnog door de tijdklok.
                          Geen verstand van opbouw van de installatie.
                          Bedradings dikte is ook zo een punt. De zekering beschermd ook de bedrading.
                          Ga je 3600watt gebruiken op je 16A groep thuis moet je er wel voor zorgen dat je de juiste bedrading gebruikt en correct aangesloten.
                          Een installatie aanleggen is niet voor leken. Hiermee is de kans groot op brand.
                          Er zijn te veel valkuilen voor een leek. Dat is mijn mening betreft elektra.
                          Last edited by Dirkkkuit; 4 August 2014, 09:00.

                          Comment


                            #28
                            Re: Brandgevaar

                            Helemaal mee eens. Koop bv, zo'n schakelkast van Davin en koop alles voorbereid zodat je alleen de stekkers nog maar in hoeft te pluggen.
                            Toen vorig jaar de stekker van een in mijn jeugd zelfgeknutselde verdeeldoos begon te roken, besefte ik me weer hoe snel iets fout kan gaan. Ff te hard je schroefje aandraaien waardoor er wat draadjes breken, of te los, en opeens vermindert het oppervlak waar de stroom door moet dramatisch, zelfs al is hij in beginsel ruim dik genoeg. Het kan al fout gaan door iets te slordig de mantel te strippen. Adereindhulsjes kom je helaas nog steeds zelden tegen, daarentegen geloven nog heel wat mensen dat vertinnen met een soldeerbout een goede methode is (niet doen!!).
                            En dan schat ik mezelf nog in als een amateuristische prutser als het om elektra gaat. Ooit een VSA gehad en gelukkig ergens gelezen dat je hier een dikke kabel voor moet gebruiken, hoeveel mensen zitten er niet te klooien met een 0,75mm2 kabeltje tussen hun lamp en VSA? En aarde? Wat is dat?? Dat hoort toch in de pot?
                            Kortom, tenzij je hier voor opgeleid bent, niet zelf prutsen.

                            Comment


                              #29
                              Re: Brandgevaar

                              Ik pruts graag zelf en doe ook alles zelf. Ik heb nergens opleiding voor gehad.
                              Mavo en een jaartje MTS telt niet vind ik.
                              Op internet is prima te vinden hoe je iets veilig aansluit.
                              Het probleem is de eigenwijs die denkt alles al te weten.
                              Elektra is precies een onderdeel dat je beter niet dmv trial-and-error leert.
                              Of je moet een paar doosjes zekeringen op voorraad hebben.
                              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                              Comment


                                #30
                                Re: Brandgevaar

                                Idd Meglow, kroonstenen worden ook vaak zonder adereindhulsjes gebruikt. Hierdoor draai je de draadjes van de snoeren zo stuk. Of ze zijn niet goed beschermd tegen de warmte. Ze kunnen zo uitdrogen bij de lamp.
                                En daarvoor helpt een doosje zekeringen niet QnQ. Heb je wel eens een elektrische lasapparaat in gebruik gezien?
                                Ik ben ook voor om zelf te prutsen. Maar ik weet de gevaren omdat ik elektrotechnisch onderlegd ben. Ik wil jullie alleen maar wijzen op de gevaren die men gauw over het hoofd zien. Brand of een elektrische schok is toch een serieus gevaar.

                                Comment

                                Bezig...
                                X