Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De kast van de toekomst, even brainstormen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: De kast van de toekomst, even brainstormen

Oorspronkelijk geplaatst door Wietefras View Post
    Lol, tuurlijk, maar je weet vaak ook pas echt wat je uiteindelijk nodig zult hebben als je eerst wat experimenteert. Ik ben toch meer iemand van eerst met de basis beginnen en dan uitbouwen.

Als we toch links aan het verzamelen zijn, had er nog een paar in mijn bookmarks staan die je volgens mij nog niet genoemd had.

HydroHomeSoft (inclusief PDF met complete bouwbeschrijving):

Billie's Hydroponic Controller:

Hello everybody, As promised i would post again on this forum 😉 As mentioned in the previous post i'm making a hydroponics controller, which can monitor and adjust pH, Temperature and Humidity. Write a log to SD card with the data of all the inputs plus the amount of light measured, tagged with the current Date & Time. My build is nearly done. I'm currently at the stage where I'm testing it small scale... Here is a video i made to show of the graphic menu. Something where I put quite a ...

APDuino:

HarvestBot:
    http://www.harvestgeek.com/howitworks
    bedankt voor de links

Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

ben moe
    heb zoveel intresse om hieraan te beginnen -> zal zoveel tijd kosten om het af te maken , zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
    franky says relax.pngfranky says relax.jpg
    Last edited by RufneckDeuce; 29 October 2013, 20:14.
    Aquafarm 400W HPI/HPS 1 plant SCROG
    groe(n)tjes for all

Comment

Ja, zelfs als je een kant en klaar project overneemt dan is het nog wel een hoop werk.

Het is niet voor niets dat die voedingscomputers een paar duizend euro kosten. De onderdelen zijn al vrij prijzig, maar de uren die erin gaan zitten tellen echt enorm op. Al bespaar je daar natuurlijk wel al flink op als je een bestaand project kunt gebruiken.

Maar goed, dat is altijd wel zo met hobbies

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Hallo,

Weet iemand of het veilig is om een lamp ( HPS 250watt + lumatek ballast) te sturen met een power-mosfet ipv een relais.
        Dit zou met Arduino moeten aangestuurd worden.
        Ik had deze gevonden bij conrad:

Ik zou mijn growboxke willen beveiligen met Arduino met max temp waarbij de lamp(hps) uitslaat en in plaats daarvan een noodlamp(tl) doet branden.
        Ook kan je de mosfet gebruiken om het toerental van de ventilator te bepalen( pulse widht modulation). Ik ben er al ingeslaagd met een 12v van de pc-fan. Kan je dit doortrekken naar zwaardere afzuigingen ook?

Met vriendelijke groeten,

ps: kan zijn dat deze tpoic hier niet hoort
        1 x Power Flower RQS 125W CFL mini-mainlining achtig

Comment

Misschien inderdaad beter om hier je eigen thread over te starten. Misschien zelfs beter op een electronica forum. Al heb je daar misschien wat moeite met uitleggen dat je een 250W HPS lamp wilt aansturen

Dat wat je wil maken heet een solid state relay (halfgeleider relais). Daar heb je volgens mij 2 mosfets of een triac voor nodig. Ook een optocoupler ertussen om de rest van je circuit gescheiden te houden van de 220V. Als je even googled dan moet je daar zat voorbeelden van kunnen vinden.

Lijkt me persoonlijk een hoop gedoe (+ risico) voor een dingetje wat je vrij goedkoop gewoon kunt kopen. Of anders een finder 66 relais van 10 a 15 euro bijvoorbeeld ook bij Conrad.

PWM is vaak niet zo'n goed idee met ventilatoren. Dat gaat nogal brommen. Al kan een goede snubber helpen om dat te verminderen.

Even gegoogled en hier leggen ze dat SSR gedoe met wat voorbeelden uit.
          Last edited by Wietefras; 21 November 2013, 15:56. Reden: Linkje erbij gezocht

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

De webcam is heel handig om af en toe, en voornamelijk, overal, even te kijken hoe het geheel er bij staat.

Ook leuk als je er een koopt met een SD slot om er een "timelapse" van te maken, erg leuk om terug te zien!

Zelf gebruik ik camera's van Foscam FI9831W (wit), o.a. de (plaats wel een zonnebril glas over de lens, anders zijn de kleuren niet goed!).

(Wat betreft het arduino systeem, dat zit allemaal erg lastig in elkaar zoals ik heb gelezen. Een setup met Blumat tensiometers en een LV, T en CO2 USB meter op een PC/laptopje om alle gegevens uit je hok te verzamelen )

Comment

Hey geen grappen over mijn Arduino systeem he?

Zo lastig is het niet ook. gewoon draadjes vast en gaan. Zit een netwerkaansluiting aan en op een webservertje (Raspberry pi) zet die dan de data. Heb je dus geen PC/laptop nodig (al is die Raspberry PI strikt genomen ook wel een soort PCtje).

Over webcams gesproken, heeft iemand wel eens een IR web camera geprobeerd? Daar zou je de bladtemperatuur mee kunnen meten. Dat geeft weer inzicht in de verdamping van de plant.

Comment

Wist niet direct dat het van jou was, maar ik heb er een heleboel over gelezen en ik vond het teveel werk voor de voordelen die je er mee behaalt. Raspberry PI is mij bekend, regelmatig mee gespeeld.

Er zit standaard IR in, echter, geen idee hoe je hier de bladtemperatuur mee zou kunnen zien. Gok dat je dan softwarematig een hoop veranderingen moet doen gezien hij autofocus/autobelichting heeft.

Comment

Oh, je maakt Arduin in het algemeen belachelijk. Stuk beter

Ha, ha. Nee sorry, dacht dat je het over mijn opstellinge had omdat je het over tensiometers had. Ben toch een van de weinige die tensiometers op zijn Arduino aangesloten heeft.

Ik heb zowel Arduino als Raspberry Pi. Met Arduinio gaan dit soort toepassingen juist veel en veel handiger. Bovendien is het ook zo dat als je substantieel wat dingen wilt aansluiten dat je dan bordjes op je Pi moet gaan prikken die een stuk duurder zijn dan een Arduino bord. De Arduino aan de andere kant is weer niet handig te gebruiken als database- en webserver.

Qua webcam ben ik op zoek naar iets wat alleen een IR beeld geeft. Zodat je de bladtemperatuur in de gaten kunt houden.

Dacht dat er zoiets was voor de Raspberry pi. Maar goed, je kjunt van een standaard webcam ook een IR webcam maken. IR block filter slopen en vervangen door een IR doorlaat filter. Komt nog wel een keer

Comment

in een kast van de toekomst mag vooral niet ontbreken:

automatische lamp omhoogdoener--> Ik denk dan aan een ir sensor onder de lampkap die de lamp hoger ( met stappenmotor?) doet gaan wanneer er iets ( een blad ) voor de sensor hangt. Zou ook nauwkeuriger kunnen met Lasersensor?

Heb een toffe camera tegengekomen met uitstekend beeld voor de RP. https://iprototype.nl/products/other...-camera-module

Toffe topic hier

Comment

Zou een simpele webcam niet al voldoen? Ik had een webcam van een paar euro uit China onder de lamp door laten kijken en daar kon ik ook prima mee zien dat er blad tegen de lamp aan groeide. Heb dat nooit omgezet in een geautomatiseerde oplossing, maar ik had toch wel het idee dat dat zou kunnen.

Wat overigens wel een probleem was is dat de bladeren steeds op en neer wippen. Eigenlijk zou je de lamp ook weer moeten verlagen als de bladeren weer omlaag gaan

Comment

co2 gehalte opvolging:

Comment

Ik heb toevallig anderhalve week geleden zo'n ding bestelt in China bij Aliexpress. Voor de helft van die prijs. Alleen zit ik dus nog wel even te wachten voordat ik hem heb

Zag ze eerst ook alleen voor rond de 40 a 50 euro (tot een paar honderd euro) maar voor 27 euro kon ik hem niet laten liggen

Comment

die Aliexpress lijkt mij echt onbetrouwbaar om te bestellen. Heb je al goede ervaringen hiermee?
                            Had ook al gezien voor een Led growlampje te kopen maar je moet blijkabar zelf eerst een helee opzoeking doen over het bedrijf in kwestie. Of dat wel effectief bestaat en dergelijke

Comment

Heb er inmiddels 23 bestellingen gedaan en nog nooit problemen gehad. Al zegt dat ook weer niets, want het is net als eBay. Het zijn allemaal individuele aanbieders en AliExpress is meer een soort portal.

Je ziet aan de feedback toch of ze betrouwbaar zijn of niet?

Comment

Comment

Bezig...
                                X