Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Informatie kweekruimte

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Informatie kweekruimte

Latex verf word erg mat. Met absoberen bedoel ik, dat de muur het licht "opneemt" maar de weer kaatsing terug veel lager is.
    Bijvoorbeeld een folie, die meer "glans" heeft. Daar word het licht beter door verdeeld, wat je ook graag wilt. Ik vraag me dan ook
    af waarom fabrikanten kiezen voor ander materiaal, uiteindelijk willen ze kwaliteit aan hun klant afleveren. En hiermee doel ik op de
    binnekant van een tent en/of het bekende folie.

Ben erg benieuwd of jij kweekt met latex, en zo ja wat je ervaringen zijn er mee... Ik ben toch erg shieuwnierig hierna, want dit kan een
    kostenplaatje aan folie schelen. Veel hobby kwekers maken graag een eigen kastje.

Het vuil van Latex is nog niet eens de grootste stoor factor aangezien men dit makkelijk zou kunnen bijwerken.

Comment

Ik gebruik zelf radiatorfolie. Heb daarmee een soort "tent" gemaakt van een opbergrek, maar ben wel altijd in mijn achterhoofd bezig om te bedenken of ik niet eens iets beters in elkaar kan zetten.

Heb de thread er maar even bijgezocht, want mijn geheugen is ook niet altijd 100%. Hier bijvoorbeeld een lijstje met meetwaardes: http://www.wietforum.nl/topic/76556-...98#entry851798.

Ik vraag me alleen wel af hoe representatief die waardes zijn, want dat is met een reflectie meet kastje gedaan wat djbroertje zelf gemaakt heeft. Dat meet eigenlijk alleen de spot-reflectie. Daar is wel het een en ander op aan te merken en dat doen er ook een paar in die thread.

Bij een standaard reflectie test is dat nog erger, want dan meten ze al het licht dat (zijdelings) reflecteert vanaf een bepaald materiaal (klik op plaatje voor Wiki pagina).

512px-Integrating_sphere_principle.svg.png

Alleen in ons geval zijn we meer op zoek naar reflecties naar beneden toe van de lamp naar de plant. Diffuse reflecties sturen ook een zooi licht naar de lamp terug of naar het plafond. Dat is dan dus volgens zo'n reflectie test ook reflectie, maar het komt niet op je plant. Voor ons is het dus geen reflectie. Als je me nog volgt

Eerder in die thread hebben ze echter ook tests gedaan in kweekhokken die compleet bekleed zijn met de materialen. Dat lijkt me veel representatiever. Een echte kast met de meetpunten op de plek waar de planten zouden zitten.

In de eerste post komt Latex er dan bijvoorbeeld veel beter uit dan diamantfolie. Dan kun je dus beter je kastje met latex verven in plaats van die dure diamantfolie op te hangen. Wat dat betreft blijf ik er dus bij dat latex een prima materiaal is om goedkoop je hok te voorzien van reflectie materiaal. Zeker bij HPS, omdat je daar ook wel wat diffuse verspreiding van het licht kun gebruiken. Bij T-Neon/CFL is het licht al diffuus uit de buis en het licht hangt er dan veel dichter op (kleinere reflectie hoek dus).

Laat onverlet dat er inderdaad ook duurdere opties zijn die (veel) beter reflecteren. Of dat het waard is is een afweging die je zelf moet maken.

Ander goed voorbeeld uit die thread is deze post waar Torsti een paar varianten test in zijn kweekruimte. Die spiegelplaten geven dan 18% tot 25% meer licht vergeleken met ZW-folie. Hij heeft het ook echt terug gezien in de kweek resultaten na de overschakeling van witte folie op spiegelplaten. Dat lijkt me de allerbelangrijkste graadmeter.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Ja ik volg je nog

Super, dat betekend dus dat het inderdaad zou kunnen en geen belemmering zou zijn. Het is dan vooral voor de goedkopere oplossing gaan, wat velen toch (noodgedwongen) zullen doen.

Ik zie inderdaad de spiegel variant, dat zou een ook een redelijk goedkoop alternatief zijn. Echter: die temp... ik maak me dan wel meteen zorgen, dan moet er echt een dikkere afzuiger aan hangen wat dan weer kosten mee neemt...

Ik denk dat de mensen die voor een zelf bouw budget hok kiezen, zouden beter voor latex kunnen kiezen dan bijvoorbeeld de spiegels en/of zilverfolie. Dit vooral omdat de temp zal oplopen met deze varianten ( spiegel/zilverfolie)

Super voor je bovenstaande post!

Comment

Graag gedaan. Die spiegels lijken me ook qua montage nogal een gedoe. Zijn die dingen niet loodzwaar? Zij hadden wel hele dunne spiegels gevonden, wellicht dat dat makkelijker gaat.

Spiegelglas is ook best duur. Het ziet er wel heel cool uit. Net of ze een enorm veld planten hebben staan

Als je meer licht binnen houdt dan vast inderdaad ook meer warmte. Zoveel extra warmte zal het toch niet zijn?

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Dit gilt bijna om een test...

Denk zelf dat de temp in een met spiegel afgewerkte hok, snel oploopt. En dat dan echt een betere afzuiging voor nodig is, zonder zal al niet lukken daar ben ik van overtuigd.

Comment

denk dat je er ook rekening moet houden met welk materiaal makkelijk schoon te maken is lijkt me dat je latex niet echt makkelijk schoonmaakt en dus snel zn optimale reflectie verliest en mylar gaat bijvoorbeeld snel stuk bij het schoonmaken.

Groetjes en succes!
              Last edited by chinchan9; 27 November 2013, 18:39.

Comment

Bezig...
              X