Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

HPS vraagjes.

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: HPS vraagjes.

Was zowizo van plan om een elktronische ballast te nemen. Ook voor verbruik is dit een betere optie.
    https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...ze-op-steenwol

Comment

250w hps 33,000
      400w hps 55,000
      600w hps 95,000
      1000w hps 10,000
      Bron, lol, heb ook wel is betere bronnen gezien, maar de cijfers klinken bekend iig.

Heb er verder nog niet over opgezocht moet ik er wel bij zeggen. Maar in theorie klinkt t goed vind ik zelf

Rough! Rough! Arrrr..

Comment

Comment

Rough! Rough! Arrrr..

Comment

Ik dacht zo:
            Bij 2x 250 watt heb je idd meer ruimte die je kan verlichten, maar de stralingsdiepte blijft toch 250watt ???
            Zodus kun je de twee lampen idd op 25 cm hangen van je plantjes.
            Maar heb je maar de diepte straling van 250 watt en het verbruik van 500 watt.
            Zodus vindt ik een 400 watt de beste oplossing.
            Verbeter me als ik mis ben aub.
            Grtz
            Eerste binnenkweekje Extreme indica sigpic

Comment

droop begrijp uw redenering en ja 250W zal minder warmte vermogen hebben dan een 400W. (gelukkig maar) Maar heb hier niets van gevonden hoeveel% energie omgezet wordt in warmte. Bij een gloeilamp is dat 90% van de toegevoerde energie. Dit kan je alleen testen door een ruimte te verwarmen met een hps en in zelfde omstandigheden dit te doen met een verwarmingselement en dan bekijken hoeveel energie verwarmingselement nodig heeft voor zelfde effect te hebben.

reiko. Van die stralingsdiepte heb geen kaas gegeten. maar heb wel gelezen dat een blad 5% licht doorlaat. Dus hoe groter vermogen dat op blad valt hoe meer er uiteindelijk in de lagere lagen komt. En heb een vermoede bij grotere vermogens die 5% wel meer kan zijn ook.

Comment

Alle energie die door de lamp verbruikt wordt komt er ook weer uit. Dat is dan in de vorm van warmte of licht. Dat licht valt vervolgens weer ergens op en warmt dat dan op. Kortom alle energie die erin gaat komt er uiteindelijk als warmte uit. Maakt niet uit of je HPS, TL of LED hebt.

De stralingsdiepte wordt bepaald door de afstand tot de lamp waar er nog voldoende licht over is voor goede groei en bloei. Als je lamp twee keer zo sterk is heb je ook op dubbel de afstand tot de lamp dezelfde lichtsterkte. Een 1000W HPS lamp schijnt zo dus veel "dieper" dan een 250W HPS lamp en die nog weer veel dieper dan bijvoorbeeld een 18W TL balk. Aan de andere kant, als je twee keer zoveel lampen ophangt heb je ook dubbel de "diepte". Al is het dan wel verspreid over een groter oppervlak. Dus qua absolute afstand wellicht iets minder ver, maar qua "volume" (oppervlak keer diepte) kom je wel op hetzelfde uit.

Uiteindelijk bepaald het totale wattage dus hoeveel warmte er vanaf komt en de totale lichtopbrengst (in lumen of umol PAR waardes) bepaald tot hoe diep het licht op de planten nog "voldoende" is.

Vandaar ook dat die stelregels ook altijd opgaan grotendeels ongeacht de soort licht. Het aantal m3/h afzuiging gelijk aan het wattage van de lamp en de minimale afstand tot de lamp is "wattage gedeeld door 10".

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Wietefras mooi en duidelijk verwoord.

Comment

Rough! Rough! Arrrr..

Comment

Hoeveel efficienter het is kun je halen uit de lumen per Watt specificaties van de lamp. Of eigenlijk dus de umol/s/m2 PAR waardes. Lumen waardes zijn bedoeld om een indicatie te geven van hoe licht iets lijkt voor mensenogen. Onze ogen zijn gevoeliger voor groen licht en dat krijgt dan ook een hogere waardering bij lumen metingen. Planten hebben juist veel minder aan groen licht en daarvoor gebruiken ze dan de PAR waardes. Daarvoor wordt al het licht met golflengtes tussen de 400nm en 700nm genomen. Dat is de range waar de plant wat mee kan. Al gebruiken planten het groene licht dus juist niet (daarom zien ze er groen uit). Die PAR waardes zie je eigenlijk alleen staan bij lampen verkocht voor het kweken van planten dus het is niet altijd makkelik vergelijken met andere lampen waar geen umol waardes van te vinden zijn.

Op zich komen de efficienties gemeten in lumen/W of umol/W ook wel redelijk overeen, maar een 1000W HPS bulb is voor de kweek de meest efficiente variant. Daar komt tot wel 2umol/W vanaf. Bij een 600W bulb is het iets van 1,9umol/W. Gemeten in lumen is de 600W lamp het meest efficient. Die geeft namelijk tegen de 150lumen/W en een 1000W HPS lamp komt aan de 130Lm/W. Maar goed, dat is voor mensenogen en niet voor planten.

Ik las dat 300 lumen per Watt zo ongeveer het maximale is wat er uit te halen valt. Als je dat even aanhoudt dan zou een 600W HPS met 150lumen/W dus 50% van de energie omzetten in licht. Een T-neon buis geeft iets van 90 lumen per Watt (30% efficient dus). De rest gaat direct al op aan warmte. Al merk ik bij mijn T-neon 2x55W armatuur ook wel dat het maar 85W verbruikt in plaats van de gespecificeerde 110W. Dan zou de efficientie wellicht rond de 38% uitkomen.

Voor de opwarming van de tent maakt het dus niet uit. De afzuiger moet je toch bepalen op het totale wattage. Ongeacht de efficiency van de lampen.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

*duim omhoog* Leuk stukje hoor!
                        Rough! Rough! Arrrr..

Comment

Heb informatie genoeg. Hartelijk bedankt voor alle reacties en info. Hierbij sluit deze topic af.

Comment

Bezig...
                          X