Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vragen over lampen koeling/gebruik (spaarlampen)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Vragen over lampen koeling/gebruik (spaarlampen)

Korting op 420shop
    Goedemiddag,

heb onderstaande vraag in verlichtings stickie gesteld maar daar gebeurt wat minder dan hier en ben nu met de setup bezig dus even hier neer gezet.

Ik wil 5 autoflowers 2/3 weken op 50x20 voorgroeien alvorens ze in een kweektent te zetten. Nu heb ik 5 spaarlampen (5x tornado 32w cool daylight), is dat niet teveel ? Ik kan de hitte wel regelen door er een soort cooltube constructie in te zetten, kan ik deze maken met behulp van plexiglas of houd dat veel licht tegen ? De plantjes lijken me na het ontkiemen nog wat te fragiel om meteen onder 5 van deze lampen te hangen, het systeem is wel modulair dus kan er voor kiezen om met 3 te beginnen ofzo. Ik heb begrepen dat spaarlampen op ongeveer 5 cm van de planten moeten hangen, moet ik daar naar toe bewegen of begin ik meteen op deze afstand ? Ik hoop dat jullie mij wat op weg kunnen helpen, alvast bedankt.

Dit is hoe hij eruit ziet met de 5 lampen, hij hangt nu tegen de boven kant maar kan hem ook verplaatsen naar de zijkant zodat de lampen zelf hoger gelegen zijn en niet zo naar beneden mikken. Aan de bovenkant heb ik inmiddels een gemodificeerde hamerslag reflector kap tbv de reflectie geplaatst.

Re: Vragen over lampen koeling/gebruik (spaarlampen)

heey Schoenendoos ik denk dat je met die 5 lampjes wel goed zit 30w per plant t zou ook natuurlijk met minder kunnen maar waarom zou je dat doen?
    daarnaast zou ik geen plasticglas nemen dat neemt inderdaad te veel licht weg.
    je moet de plantjes zo dicht mogelijk tegen het licht aan zeker met spaarlampen maar ook zeker niet te dicht bij anders krijgen ze last van het uv licht denk dat je met die 32w tornado wel op zn 4 cm kan gaan zitten. maar kijkuit met de warmte in zn klein hokje.

ik had mijn 250w spaarlamp op zn 5 cm van mn toppen vandaan aangezien de lamp niet heel warm word ik heb dan wel een 500m3 softbox. gedimt tot 30% heb nu een 250w hps.

ook kunnen de lampen beter horizontaal bevestigd worden zo geven ze een stuk meer licht af.

Succes en veel plezier met je plantjes!

Comment

Bedankt voor het advies chinchan, ik kwam eigenlijk net een update in mijn topicje posten waarbij ik de lampen inderdaad horizontaal bevestigd heb. Klein probleempje is dat de magneten wat kracht verloren hebben door de radiatorfolie laag die ertussen zit dus zal even wat bij moeten plaatsen.

De hitte maak ik mij ook wat zorgen over, ik heb twee pc fans met controller maar ik weet niet hoe fijn de planten het vinden als ik ze vol aan zet. Zover ik heb gelezen houden ze aan het begin niet zo van wind. Ik heb er wel aan gedachte om nog een lucht inlaat aan de bovenkant/voorkant van de lampen/kast te maken zodat daar ook verse lucht aangezogen kan worden die dan direct op de lampen komt. Als uiterste middel ga ik een vorm van actieve koeling toepassing maar moet nog even bedenken hoe precies. Ik zou bijna hopen op een zachte zomer !

Is het brandgevaar bij dit soort kasten hoog ? Ik heb de fans op telefoonadapters en de lampen zelf stekkers op gezet en gaat allemaal in een stekkerdoos die met een tijdschakelaar op een enkel verlengsnoer staat die dan weer met een KWH meter in een van rand aarde voorziene stekkerdoos in de muur gestoken is. Tijdschakelaar kan 1600 watt hebben geloof ik en de stekkerdoos is met zo een beveiliging tegen hoogspanning oid. De kast bestaat uit metaal, plexiglas en bekleed met radiatorfolie en een reflectorkap.

Ziet er nu zo uit;

Comment

heey Schoenendoos hoe gaat het met de warmte ?
        gebruik zelf ook pc fannetjes op adapters en zover ik weet is hier niks gevaarlijks aan maar wees er wel van bewust dat er altijd wel iets fout kan gaan maar met spaarlampen is die kans wel een stuk kleiner. Zorg er wel voor dat je geen 12v adapter op een 5v fan gaat aansluiten, en zorg er voor dat de draadjes niet bloot komen te liggen.

En weet je al wat voor soortje je gaat kweken? en mischien is 5 plantjes wat overdreven maar ik zeg niet dat het niet kan

heel veel succes verder!

Comment

Autoflowers groeien maar kort.
          Als je dat onder beperkt licht met beperkte wortelruimte doet, krijg je mini plantjes. (met mini oogst)

Daarom autoflowers meteen in vol licht, de hele kweek op 20/4 en beginnen in de definitieve (de grote dus) pot.

Met normale niet-autoflowers kan dit kastje wel prima werken, omdat die niet vanzelf in bloei gaan.
          Bij autoflowers kun je maar weinig zelf bepalen, je moet ze meteen een goeie start geven want voor je het weet stoppen ze met groeien.
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Thanks QnQ voor de volgende ronde hier zeker rekening mee houden, zie ik deze maar als een proef ronde om wat ervaring op te doen bedankt voor het advies

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Comment

Bezig...
            X