De volgende vraag is gericht naar experts onder ons. Het gaat over moederplanten en steks, in het bijzonder hun leeftijd. We weten ondertussen allemaal dat van een moederplant stekken kunnen genomen worden. Er wordt beweerd of geschreven (of dit juist is weet ik niet) dat een moederplant na een aantal jaar zijn kracht verliest en vervangen moet worden. Nu is dit nog niet het echte probleem want na een aantal jaar zou het medium te groot worden om de moederplant bij te houden men zou iets van een ijzeren vuilbak nodig hebben ofzo.
Als we een moederplant van zaad laten opkomen, kan deze een 2 jaar meegaan. Als ik een stek van die plant neem na 1,5 jaar om een moederplant te vormen zou deze steks zogezegd een 1,5 jaar zijn. Nu is de vraag als we deze cyclus 5 keer overdoen zou ons nieuw stekje 8 jaar zijn. Nu komt de grote vraag:
"verliest de stek zijn kracht niet na zijn oorspronkelijke leeftijd van 3 jaar bereikt te hebben of is elke stek zogezegd nieuw bloed waar de leeftijd gereset word"?
Met dank bij voorbaat.
Als we een moederplant van zaad laten opkomen, kan deze een 2 jaar meegaan. Als ik een stek van die plant neem na 1,5 jaar om een moederplant te vormen zou deze steks zogezegd een 1,5 jaar zijn. Nu is de vraag als we deze cyclus 5 keer overdoen zou ons nieuw stekje 8 jaar zijn. Nu komt de grote vraag:
"verliest de stek zijn kracht niet na zijn oorspronkelijke leeftijd van 3 jaar bereikt te hebben of is elke stek zogezegd nieuw bloed waar de leeftijd gereset word"?
Met dank bij voorbaat.
Comment