Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

davin overbodig bij 400 watt?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: davin overbodig bij 400 watt?

Rodigan, kan jij is een foto maken van die opstelling? Hoe sluit je dan die zekering zodat die piekspanning over de relais loopt en niet over de tijdsklok?

Comment

Het gaat overigens niet om piekspanning maar om piekstroom. De spaning blijft namelijk gewoon altijd 230V.

Die piekstroom duurt maar heel kort. Dat is waarom (trage) zekeringen er dan niet direct uitklappen. Zoals gezegd je hebt al gauw een piekstroom van 30A en de zekeringen in de meterkast zijn doorgaans ook maar voor 16A. Die klappen er ook niet uit.

Een trage zekering reageert bijvoorbeeld op temperatuur. Die moet dan een tijdje opwarmen todat die een kritieke temperatuur bereikt en "klapt". Bij een 6A zekering is continu 6A dan al snel teveel, maar een paar milliseconden 30A is geen probleem.

Voor de contactjes in het relais is dat heel wat anders. Die krijgen dan een optater van 30A bij het inschakelen en dat trekt flinke vonken. Als het materiaal van de contacten daar niet tegen kan dan kunnen ze hierdoor bijvoorbeeld elektrisch aan elkaar gelast worden.

Pest is inderdaad dat ze doorgaans alleen de maximale continu belasting opgeven. Voor de veiligheid zou je die ook aan moeten nemen als max piekstroom als je geen ander getal hebt. Bij het Finder 66 relais is de continu belasting dus max 30A en de piek is 50A. Die geven wel beide getallen in de specs.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Ik zou niet begonnen zijn zonder dv 12, en ik hoop dat je timertje het nog 100 jaar houd, maar let toch maar op met je Fischer Price speelgoed...
        Handen in de lucht en groeten aan je tante...

Comment

Is idd de timer die de inductiestroom niet aankan van de vsa. Daarom relais ertussen. Vsa heeft een smoorspoel en een starter.

Ff een stukje van http://nl.wikipedia.org/wiki/Voorschakelapparaat

Een 250 Watt vsa geeft de smoorspoel je al een inductiestroom van 3A. Heb je er dan een fluttimer op zitten die maar 2A aan kan, gaat ie naar de ruk, daarom een relais ertussen. Een relais is een device dat er voor zorgt dat je met een kleine spanning, een grotere groep kan aansturen. Die fluttimers, kan je wel door middel van een relais te gebruiken, gebruiken om een zwaardere groep zoals een 400W-kit mee aan te sturen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Relais

In het geval bij de davin dv 12, die kan een inductiestroom aan van 6A. Als je erover zit met je vsa('s) dan gaat de beveiliging af. Op de dv 12 staat er bij op dat ie 1380W aankan. Zou je denken 1380W, kan je 2x600W op draaien. De inductiestroom van 2 600W vsa's gaat hoger zijn dan die 6A aangegeven op de davin. De zwakste schakel gaat er eerst van tussen, dus davin gaat er uit vliegen waardoor je hem moet resetten.
          Een gewone vsa voor een 600W lamp heeft een inductiestroom van 6,2A. Oeps, zit je al over de davin, resultaat davin gaat eruit.

Evsa's hebben een veel lagere inductiestroom, omdat ze anders gebouwd zijn.

Met 2x 600W evsa's zal je wel op de davin kunnen draaien.

Kijk dus altijd op het CE-label van desbetreffende tijdklok welke inductiestroom die aankunnen, niet de maximale piekstroom(is niet van belang). Staat meestal op de achterkant van het ding en staat in de zin van 16(2)A of 16(4)A. Tussen haakjes is van belang.

Comment

OK dat is duidelijk dan. Iedereen de Davin DV12 de deur uit schoppen en over op een Omnirex tijdschakelaar met een max continu belasting van 16A.

Ook weer opgelost.

Al ben ik bang dat er wat dingen fout gaan. Jij beweert dat een magnetische ballast voor een 600W HPS zelf ook ruim 800W verbruikt. Dat is een flinke verwarming dan. Waar blijft al die hitte?

Inductiestroom is stroom opgewekt met een dynamo. Je zult de faseverschuiving bedoelen die ontstaat tussen de stroom en de spaning bij inductieve belasting. Dat is de power factor of Cos Phi factor. Die is bij een VSA iets van 0.9 en bij een eVSA richting de 1. Dat is ook geen echt verbruikt vermogen, maar "blind" vermogen.

Ik heb nog nooit een getal tussen haakjes zien staan op het CE label van een tijdschakelaar. Laat staan dat dat iets zou betekenen mbt "inductiestroom".

Het is bovendien zo dat een 6A zekering klapt op de continustroom en de timer (het relais daarin) eerder kapot gaat op piekstroom.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Als je geen verstand van stroom hebt als Wietefras koop plug en play.

Comment

Hij legt het wel netjes uit.

Comment

En als we morgen nuchter zijn snappen we der mss iets van.

Plug and play is voor pussies

Comment

Ik vind het een verkeerde discussie voor op een forum waar regelmatig nieuwe kwekers komen.
                    Dat het bij jou goed gaat is toeval, en daarmee heb je geluk waarschijnlijk.
                    Ik heb afgelopen jaren heel wat posts gelezen van timertjes die waren blijven hangen, zelfs foto's gezien van gedeeltelijk gesmolten of verbrande timers.
                    Hier op JD lees je ook regelmatig van licht dat is aan blijven staan, of niet aangegaan is, door die timers.
                    In het minst erge geval is dan alleen je kweek verknoeit.
                    Daar zou ik niet veilig bij in de buurt slapen, en ik zal een nieuwe kweker nooit aanraden zoiets te gebruiken.
                    Ik wil geen brand of erger@Heizenberg: Dat ligt niet aan de timer vermoed ik, heb je er een geschikte lamp voor Evsa in zitten ?

-----

btw. Ik rij op de A30 vaak 180, omdat dat zo'n lekker stukje is om de motor even lekker te laten brullen, en er maar op 1 plaats af en toe gecontroleerd wordt.
                    Zouden we allemaal 180 rijden op dat stuk, hoef ik niet zo vaak in de ankers, dat zou de doorstroming een heel stuk verbeteren.
                    Bij mij gaat het ook altijd goed.
                    Yep, da's heel wat anders enzo...maar ik bedoel...dat het bij mij goed gaat wil niet zeggen dat het bij iedereen goed gaat.
                    Last edited by QnQ; 17 January 2015, 08:06.
                    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Het zal toch geen kwade wil zijn. Het is toch ook ergens "raar" (of onverwacht) dat je een 400W lamp niet op een 3500W timer zou kunnen schakelen. Je moet dan maar net weten dat er bij het inschakelen 7000W doorheen gaat. Dat hoor je hier dan of in de growshop.

@Witte, ik denk (hoop) dat MWay die zin anders bedoelde

Comment

~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Wietefras goed gehoopt

Maar geloof dat Witte de pluim nog verder je kont in wilde steken

En idd KWEEK VEILIG maak onze hobby niet ten schande en hou daarmee jezelf uit de bajes en uit de schuld.

Comment

Ik stel mij gewoon de vraag he, aangezien de cijfers ni klopten. Zo'n timer zou 16 ampere en 3500 watt moeten aankunnen. Een Davin is dan gezekerd op 6 ampere. Mag daar wel wat extra uitleg bij vind ik dan. Toen ik mijn eerste setup kocht is mij dat ook niet gezegd geweest. Dus ik kocht gewone timers en de eerste konden daar ni tegen, de duurdere die ik kocht blijkbaar wel.

Maar als het effectief elke keer de lamp opstart een risico is dan zet ik er wel een relais tussen. Maar dan moest mijn timer het al lang begeven hebben.

Comment

Comment

000202bd.gif

Comment

Bezig...
                                X