Forum Top Ad MOBILE Smallest
Collapse
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
davin overbodig bij 400 watt?
Collapse
X
-
Re: davin overbodig bij 400 watt?
Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View PostEn waar zou dan die grens precies zitten, 250W hps bijvoorbeeld, kan dat wel ? En 150W hps ?
Ik gebruik zelf overigens KlikAanKlikUit ontvangertjes op een draadloze timer in combinatie met een finder relais en de T-Neon hangt direct aan een kaku ontvanger. Die kaku dingen had ik nog liggen voor de kerstverlichting. Dit jaar hadden we dus geen kerstverlichting buiten
Comment
-
Wat mij wel opvalt,in tegenstelling tot verhalen ik soms lees,dat mijn net aangekochte lucilu ballast,heel soepel aan/uitschakelt,zonder enig vorm van stroomstoten ed maar sowieso stond de davin al op mijn lijstje,want nu schakel ik nog handmatig 12/12 cyclus,eens ik niet anders kan,toch liefst veilig houden
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door beowulf View PostRodigan, kan jij is een foto maken van die opstelling? Hoe sluit je dan die zekering zodat die piekspanning over de relais loopt en niet over de tijdsklok?
aansluiting.jpg
Grtz
Comment
-
Als je verstand van elektra hebt oke en je weet wat je doet.
Niks mis mee begrijp me goed.
Maar er komen hier mensen die nog geen schroevedraaier vast kunnen houden en toch gaan lopen pielen.
Dan zeg ik neem geen risico en koop iets kant en klaar.
Al kan ik zelf wel een schroevedraaier vast houden veel sjoege van elektra heb ik niet dus ga ik niet lopen pielen.
Comment
-
Nee, een relais kun je niet "op vermogen" kopen. De piekstroom bij een 400W HPS is zeker iets van 30A, een standaard 16A relais is daar niet zomaar tegen bestand. Je moet in de specs kijken of het ding ook die 30A piek kan verdragen. Anders heb je precies hetzelfde probleem dat de contacten aan elkaar vast smelten.
Dus een relais kopen wat 30A sowieso aankan "op vermogen" of, als je dan per se een 16A relais wil kopen, iets waar in de specs staat dat die 30A kan hebben bij inschakelen. Eerlijk gezegd zou ik liever nog iets daarboven zitten.
Sowieso hebben die dingen ook altijd een beperkte levensduur en die is korter naar mate je ze zwaarder belast. Een finder 66 relais kan bijvoorbeeld 10.000 schakelingen hebben op 30A tegen 100.000 op 5A. Maar goed met 10.000 schakelcycli ben je gemiddeld al een paar decennia bezig voordat je daar doorheen bent.
Deze finder 66 kan bijvoorbeeld 30A continu aan en 50A piek (kun je 1000W nog net mee schakelen):
Finder_66_503156_LB_00_FB.EPS.jpg
Aanloopstroom: max. 50 A
Schakelvermogen: (Continustroom, AC1) max. 30 A/250 V/AC
Die finder 22 van Rodigan kan ook (voldoende voor 400W):
Aanloopstroom: max. 30 A/(5 ms) 120 A
Nominale stroom: (AC1, 250 V~) 20 A
Comment
-
Je zou op de verpakking van je VSA moeten kijken, maar doorgaans zal de aanloopstroom van een 400W VSA iets van 30A zijn. Je zet er dus geen 400W op maar kortstondig 7000W. Dan is een maximum belastbare stroom van 16A of 3600W dus niet genoeg. Bij een 600W of 1000W HPS loopt dat zelfs op richting de 50A tot 60A.
Dat is nou precies het probleem waar we het steeds over hebben. De bottleneck zit hem voor het relais niet in de continu belasting maar in de piek bij het inschakelen van een HPS lamp. Het relais krijgt bij het inschakelen een enorme vonk te verwerken waardoor de contacten kunnen samensmelten. Althans, als ze niet op die vonk berekend zijn.
Voor zekeringen is de continu belasting meer van belang. Als die Davin inderdaad een 6A zekering heeft dan zit je daar met 1200W aan HPS lampen al heel dicht op. Verbruik van de VSA's er nog bij en het wordt wel extreem krap allemaal. Vraag me af of je dat met een magnetische ballast wel redt.Last edited by Wietefras; 18 January 2015, 15:37.
Comment
Comment