Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

davin overbodig bij 400 watt?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: davin overbodig bij 400 watt?

Waarom dat? Je bedoelt dat 30A hoger is dan de 16A van je stoppen? Dat heb ik eerder al uitgelegd, een zekering reageert vertraagd en die hebben daardoor dus geen last van piekstromen. Die gaan er pas uit op een te hoge continu belasting. Of je moet het echt heel erg bont maken.

Als je in de meterkast kijkt dan zal daar doorgaans een B op de zekeringen staan. Dat betekent dat de zekering voor korte tijd 5 tot 10 keer zoveel stroom kan hebben. Dus heel eventjes 60A tot 160A is dan wel mogelijk.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

vangt je vsa niks op dan?
      Shivaman-s-Amnesia-scrogg

Shivaman-s-BigBang-Church-en-Somango
      (running)

Comment

Die van mij doet dat uitstekend,schakelt aan/uit als een gewone lamp,had ik dit eerder geweten,ging ik al veel vroeger een evsa gekocht hebben,al hangt er ook veel vanaf,welke kast je thuis hebt,die van mij is recent,met veel aparte groepen QUOTE=shivaman;504918]vangt je vsa niks op dan?[/QUOTE]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door shivaman View Post
          vangt je vsa niks op dan?

Daar ging ik dus vanuit, aangezien zekeringen in mijn kast gezekerd zijn op 16A en de piekstroom veel hoger is dan dat. Foute redenering. Ik heb ook al mijn 600 watter op die tijdschakelaar gehangen, no way dat die dat had moeten aankunnen maar hij deed het wel. Dus de praktijk bevestigde waar ik foutief vanuit ging. Gevaarlijk situatie achteraf bekeken.

Daarom ook dat ik die stekkerdozen niet vertrouw als je ziet wat een vonk die lamp idd geeft. Had al een indicatie moeten zijn dat de vsa dit niet opving.

Mway, als je geen schroevendraaier kan vasthouden weet je dat van je eigen wel. Schroevendraaiers vasthouden was de helft van mijn job, wel in de IT sector ma bon. Ik wil zo'n dingen liever zelf begrijpen en kunnen dat iets kant en klaar kopen waar ik ook de specs ni van ken. 6 ampere leek mij voor een davin ook weinig voor 2 keer 600 watt bv.

Dit zou de taak moeten zijn van de growshop om die uitleg standaard te verschaffen.

Comment

Die VSA doet daar niets aan nee. Als je op de doos van de VSA kijkt staat de aanloopstroom daar ook gewoon op vermeld. Alsthans bij Gavita zetten ze dat er netjes op.

Overigens kan een relais het best een tijd doen ook als het daar niet helemaal op berekend is. Alleen gaat het dan wel veel sneller stuk dan je zou verwachten. Dat is het gevaar dus ook. Mensen proberen het een keer en het werkt prima, maar na een paar weken (of maanden of jaren) gaat het dan mis.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Heb nooit een doos gezien bij mijn vsa's...

Comment

Beste Wietefras, heb nooit beweerd dat een vsa meer verbruikt dan de lamp zelf. De lamp is de verbruiker en de vsa het transportmiddel van stroom. Al bij stilgestaan dat u vsa niet zo warm wordt als je lamp, hoe zou dit komen?
                Inductiestroom is stroom opgewekt door een dynamo. Waar denk je dat je stroom(spanning eigenlijk) van het net(uit het stopcontact) vandaan komt? Right, uit een dynamo of generator noemen ze dit bij de elektriciteitscentrale van je energieleverancier. Wat uit je stopcontact komt is dus uiteindelijk 230 Volt Alternating Current, bij ons noemen ze dit wisselspanning. Uit wisselspanning vloeit wisselstroom voort.
                Als je wisselspanning over een geleider zet(in ons geval de spoel van de vsa), wekt dit een magnetisch veld op in de geleider.

Volgens wikipedia:

Inductie is het natuurkundige verschijnsel dat over een geleider een elektrische spanning wordt opgewekt als de geleider zich bevindt in een veranderend magnetisch veld, of als een geleider beweegt in een magnetisch veld. Inductie is het belangrijkste principe waarop transformatoren en generatoren gebaseerd zijn.
                Het woord 'inductie' werd vroeger ook gebruikt voor de magnetische fluxdichtheid.

Het omgekeerde is dus ook waar, als er spanning over een geleider wordt gezet, gaat deze geleider een magnetisch veld veroorzaken.
                En een eigenschap van een spoel is zelfinductie,
                http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoel

Nu ga ik jullie dit stukje laten lezen:

In een aquarium dat ik verzorg gebruik ik electronische tijdklokken die zo in de handel te koop zijn.Na programatie gaat dat een tijdje goed.Toch loopt het na een tijd fout en is de klok schijnbaar defect.Dan doe ik maar een nieuwe aankoop.De oude leg ik weg in mijn reserve onderdelendoos...

Is dus de spanning opgewekt van de spoel(zelfinductie) waardoor er een vonk getrokken wordt, waardoor de contacten van de timer/tijdklok gaat blijven hangen. Heb je een relais, dan vangt die de hoge spanning op, omdat die daarvoor gebouwd zijn
                Al heb je tijdklokken(heavy-duty) die wel stevige contacten hebben met een relais in, die de inductiespanning aankunnen.

HQI-lampen in het stuk zijn analoog aan ons lampen, enkel een andere gasvulling voor andere doeleinden.

De cos phi bij een gewone vsa wordt aangepast door een compensatiecondensator. Dit omdat de spoel een te lage cos phi heeft en daardoor heeft ze die condensator om aan een acceptabele cos phi te komen van 0,9. Een evsa heeft een hogere cos phi doordat ze een andere bouw, dus andere werking heeft met een hoger rendement.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cos_%CF%86-compensatie

Publiceer artikelen, schrijf verhalen en deel recepten. Op Plazilla.com

De topica 2000 s niet geschikt, enkel zware contacten maar geen relais in. Dus betreffende wat er tussen die haakjes staat was zever van mij.
                Attached Files
                Last edited by Shiva Ketama; 21 January 2015, 08:56. Reden: iets vergeten

Comment

Had je nog een punt ergens in dat verhaal?

Comment

k werk zelf met een 600w, en tot een maand geleden werkte ik met een normle tijdschakelaar.. Resultaat, 2 spiegelkappen doorgebrand in de socket (tot on de lamp, dus 2 lampen en spiegelkappen naar de vaantjes, en een kweek die veel te lang donker gehad heeft.) dan toch maar zo'n kastje aangeschaft, en nu heb ik nooit geen problemen mee.
                    ken wel enkele mensen die met een 400 gewoon met een digitale timer kweken, maar sommige hebben al meegrmaakt dat die beginnen door te branden en dat de randen van de 2 gaatjes om de stekker in te steken beginnen te verbranden.
                    mijn eerlijke mening is dat ik bij davin blijf, had alleen maar miserie zonder... Dan wel met een 600

Comment

flame-speaker.gif

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jarr View Post
                        k werk zelf met een 600w, en tot een maand geleden werkte ik met een normle tijdschakelaar.. Resultaat, 2 spiegelkappen doorgebrand in de socket (tot on de lamp, dus 2 lampen en spiegelkappen naar de vaantjes, en een kweek die veel te lang donker gehad heeft.)
                        Heeft dat niet eerder te maken met slechte kwaliteit socket en/of slecht aandraaien van de lamp?

Comment

Ok, en die vonk zit waar? Zichtbaar als je de lamp in het stopcontact steekt. Welnu, als je de stekker in de timer steekt dan smelten die contacten en blijft de lamp branden, akkoord? Wel, bij mij ging de timer in het stopcontact, daar hingen dan 2 stopcontacten op de timer en in de ene ging de ventilator en in de andere de lamp. Dus die vonk zit em daar dan in het stopcontact en mijn timer heeft daar geen last van? Is dat de verklaring waarom dat al die jaren zonder problemen gegaan is. Als de timer bleef hangen dan hing de lamp er altijd rechtstreeks op.

Comment

Die vonk zit dan binnen in het schakelende relais.

Wanneer dat stuk gaat is net zoiets als de vraag hoe lang het duurt voordat je een zes gooit met de dobbelsteen. Elke keer is er de kans dat het mis gaat, maar het kan ook best een tijd duren.

Comment

Roulette,maar dan zowel op rood als zwart zetten en dan valt groen.

Comment

Nu heb ik een Lumatek elektronische balast 600Watt met een 600W HPS.

Als de tijdschakelaar aanspringt gaat niet meteen de lamp aan.
                                Eerst zie je de balast opstarten, 5 seconden later gaat hij de lamp schakelen.
                                Het relais is dan allang gesloten en geeft dus ook geen vonk.

De Evsa start zeg maar eerst netjes op voordat hij iets doet. dus wellicht wel een grote aanloopstroom maar niet tijdens het schakelen van de tijdschakelaar.
                                Dus wat is dan het nut van een apart relais?
                                Verslag: 2e n00b binnen kweek, cookie kush
                                Verslag:
                                1e n00b binnen kweek...
                                Verslag: Ex- balkon, nu guerilla kweek vermoord door slakken

Comment

Bezig...
                                X