Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zaad ontkiemd en in bemeste potgrond gestopt. Help!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Zaad ontkiemd en in bemeste potgrond gestopt. Help!

    Korting op 420shop
    Na weken bezoekjes aan het forum ben ook ik maar begonnen aan mijn eigen wietplantjes. Uiteraard ben ik eerst begonnen aan een growbox, hier ga ik waarschijnlijk later nog wel wat verdere informatie over posten.

    Nu heb ik op internet een aantal zaadjes besteld, en heb ze laten ontkiemen met de "watjes" techniek. (in het donker, 7-8-15, 12:00 start).
    Maar ook ik heb een grote beginnersfout gemaakt. Ik heb de nog niet volledige ontkiemde zaden(wortel kwam net naar buiten) direct in(zwaar) bemeste potgrond gezet(8-8-13, 17:00) (Welkoop potgrond, verrijkt met pokon, 3 maanden voeding) i.p.v in zaai en stekgrond!

    Na later meermaals op het forum/internet gelezen te hebben dat bemeste potgrond zeer slecht is, vraag ik nu toch om jullie hulp!

    Nu ga ik morgen vroeg/middag gelijk zaai en stekgrond halen. Wat kan ik het beste met de zaden doen? Kan ik ze het beste laten zitten tot die tijd? Of in een glas water? Of kan ik ze al afschrijven?

    Ze staan nu in 1L potten, vochtig onder vershoudfolie, ze krijgen voldoende licht (TL, kleurcode :840)

    Het gaat om 3 Northern Light (Vision Seeds)


    Alvast bedankt voor jullie hulp!
    Last edited by Huisbaas; 9 August 2015, 23:01. Reden: Aanvullende informatie

    #2
    Re: Zaad ontkiemd en in bemeste potgrond gestopt. Help!

    Ze verbranden niet altijd in van die universele potgrond. Vorig jaar geen problemen mee gehad. Dit jaar wel stekgrond omdat ik met batmix wilde werken. Dat is wel te sterk om in te starten.
    Baas in eigen brein.

    Comment


      #3
      Re: Zaad ontkiemd en in bemeste potgrond gestopt. Help!

      Gewoon lekker laten zitten en hopen dat er wat boven komt dus?

      Comment


        #4
        Re: Zaad ontkiemd en in bemeste potgrond gestopt. Help!

        Ik zou me er niet te druk om maken. Maar durf je niet te adviseren. Straks is je soort heel gevoelig. Even wat reacties afwachten.
        Baas in eigen brein.

        Comment


          #5
          Re: Zaad ontkiemd en in bemeste potgrond gestopt. Help!

          ik heb het soort aan het originele bericht toegevoegd, het gaat om de Northern Light van Vision Seeds.

          Comment


            #6
            Re: Zaad ontkiemd en in bemeste potgrond gestopt. Help!

            Mijn Northern Light Auto doet het prima in gewone cheapo potgrond. Nu heb ik geen idee hoe zwaar die grond bemest was, en ik ben pas in de bloeifase bronnen met wat (bloei-) voeding bij te geven. Ik zou gewoon even afwachten, maar ik ben ook maar een herintredende beginner qua kweken. Succes!

            Verstuurd vanaf mijn GT-I9301I met Tapatalk

            Comment


              #7
              Re: Zaad ontkiemd en in bemeste potgrond gestopt. Help!

              IMG_20150810_105054780[1].jpg

              Ik heb zo net even gekeken of er al 1 boven was. uiteraard geen vooruitgang. ik heb 1 van de 3 zaadjes voorzichtig uitgegraven en een foto gemaakt. volgens mij heeft het zaadje de afgelopen dagen stilgestaan. is het verstandig om ze als nog in een stuk zaai en stekgrond te zetten? ook ga niet/nauwelijks bemeste potgrond halen.

              Comment


                #8
                Re: Zaad ontkiemd en in bemeste potgrond gestopt. Help!

                Het probleem zal eerder de modder zijn dan te zwaar bemeste aarde als ze het niet halen. De grond mag vochtig zijn, maar niet door en door nat. Dan rot het gewoon weg.
                Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                Comment


                  #9
                  Re: Zaad ontkiemd en in bemeste potgrond gestopt. Help!

                  IMG_20150810_120747163_HDR[1].jpg

                  Ze zijn alle 3 voorzichtig overgepot in een mix van normale potgrond met zaai en stek aarde + een beetje kalk. De bovenste laad is alleen zaai/stekgrond. Nu staan ze weer onder de tl! Afwachten dan maar...

                  Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

                  Ik heb ze nu een stuk droger staan, na het verpotten alleen het oppervlak lichtelijk bevochtigd.

                  Comment


                    #10
                    Re: Zaad ontkiemd en in bemeste potgrond gestopt. Help!

                    Welkom huisbaas.

                    Ik zou zeker niet te veel aan je zaadje friemelen. Ontkiemen kan wel 4 weken duren.
                    Dus hoeft het niet zo te zijn dat ie is afgeschreven omdat ie 'stilstaat'. Er moet een hoop gebeuren voor 't een heuse plant word, dat heeft tijd nodig.
                    Je hebt gelijk, veel mensen zijn er van overtuigd dat zaai en stek grond beter is. En dat is ook zo.
                    Maar ik zie heel vaak mensen ontkiemen in normaal bemest potgrond van een b merk.
                    En dat gaat vaak genoeg gewoon goed.

                    Je hebt nu eenmaal de keuze gemaakt om ze in potgrond te doen, al dan niet gewenst. Maar t is gebeurt.
                    Dat uitgraven is denk ik slechter voor je zaadje dan een beetje voeding.

                    Gewoon afblijven en laten gaan dus.

                    Mochten ze toch niet opkomen.. dan zou ik lekker nieuwe zaadjes kopen en opnieuw beginnen.

                    Love,
                    Wunkie
                    Life's a bitch and then you die.
                    So fuck the world and lets get high.

                    Comment


                      #11
                      Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                      Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

                      Comment


                        #12
                        Re: Zaad ontkiemd en in bemeste potgrond gestopt. Help!

                        De toegevoegde hoeveelheid kalk is minimaal, achteraf ook niet heel slim idd. Maar ik denk dat de hoeveelheid verwaarloosbaar is.
                        Heb eventueel nog andere zaden liggen. 1 van de 3 had wel een nette wortel deze heb ik maar met de omliggende aarde en al overgepot, dit om de wortel te beschermen.
                        De andere 2 zien er uit zoals op de eerder geposte foto te zien was. Bruin waren ze in ieder geval niet, licht gelig zou kunnen . ik wacht nog een dag of 2, wanneer ze niet boven komen ga ik vast andere zaden ontkiemen. Tips zijn altijd welkom!

                        Comment


                          #13
                          Re: Zaad ontkiemd en in bemeste potgrond gestopt. Help!

                          Goed nieuws!

                          IMG-20150811-WA0000[1].jpg
                          Het "betere" zaadje heeft zich laten zien, ook heeft ze direct afscheid genomen van haar helm.

                          Comment


                            #14
                            Re: Zaad ontkiemd en in bemeste potgrond gestopt. Help!

                            IMG_20150812_134712877[1].jpg
                            Vandaag staat ze er zo bij, ik gok dat het paarse van het overpoten komt(stress)? Of door de te natte grond in het oude potje? Volgens mij heeft ze het heel zwaar gehad.
                            Het blad heeft zich nog niet opengevouwen, het lijkt alsof er nog wat boven op zit? Kan dit geen kwaad? Er zit een zakje om de pot, om zo de vochtigheid te bewaren. Moet ik dit nog laten zitten? De vochtigheid in de growbox is 57%. Volgens mij ook al voldoende toch?
                            De andere 2 Northern Light zaadjes hebben zich nog niet laten zien, ik heb hier ook nog weinig vertrouwen in .

                            Ik heb nog een extra zaadje laten ontkiemen. Deze zit sinds gisteravond in de grond (Special Queen, Royal Queen Seeds). Natuurlijk nu wel in de juiste grond. 50/50 potgrond/zaai- en stekgrond + bovenste laag 100% stekgrond. Nu heb ik ook Ferro Bio Roots in huis. is het verstandig om hier al een dosis van te geven? (aanbevolen is 5ml per 10l water). Ik dacht zelf aan iets van 1/2ml per 10L.

                            edit: Ik heb gelezen dat het om een ingedroogd membraam gaat. Dit zorgt er voor dat de "Cotelydons"niet kunnen openen. Is hier iets aan te doen?
                            edit: Ben toch maar even gaan kijken. Ik heb het voorzichtig verwijderd en volgens mij geen schade achtergelaten! Ze ziet er in ieder geval een stuk beter uit.
                            IMG_20150812_162700679[1].jpg

                            Zodra het nieuwe zaadje zich laat zien ga ik beginnen aan een kweekverslag.




                            Alle tips en of aanmerkingen zijn welkom!
                            Last edited by Huisbaas; 12 August 2015, 16:01.

                            Comment


                              #15
                              Re: Zaad ontkiemd en in bemeste potgrond gestopt. Help!

                              dat is het eerste wat je goed gedaan hebt , zo te lezen

                              alle begin is moeilijk ni opgeven is de boodschap !!

                              in ieder geval wees zuinig met het water geven , als je potje echt droog is , dan kan je bvb weer een heel klein beetje water geven

                              je zaadplantje heeft momenteel nog ni veel drinken nodig

                              groetjes en hou het groen
                              Met een jointje in je hand , kom je door het hele land ^^

                              Comment

                              Bezig...
                              X