Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

eerste kweek, graag nog wat hulp nodig

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

eerste kweek, graag nog wat hulp nodig

Korting op 420shop
    Hallo,

Ik wil graag voor de fun eens een paar wietplantjes gaan kweken maar aangezien ik er totaal geen ervaring mee heb, heb ik nog een paar simpele vraagjes die ik hopelijk hier beantwoord kan krijgen. Ook wil ik graag met foto's dit topic bij gaan houden hoe de kweek verloopt van dag 1 tot het einde zodat ik alles na kan kijken en kan controleren waar de grootste fouten zich voordoen en dit verbeteren voor misschien een tweede kweek.

Ik ga dit samen doen met een vriend van mij en ons budget is niet zo heel hoog en de kennis is ook ver te zoeken, daarom wil ik graag mijn idee hier schrijven en graag wat feedback ontvangen van wat ik wel en niet moet doen om zo onnodige beginnersfouten al te voorkomen.

We willen om te beginnen 3 plantjes poten, de plantjes komen te staan in een houten tuinhuisje van ongeveer 2m3. Aangezien het tuinhuisje niet lucht- en lichtdicht is wou ik zelf een soort van kweektentje maken door middel van wat stokken en plastic vuilnis zakken. Misschien met wat knutselen ervoor zorgen dat de binnenkant bedekt word met aluminium folie. Alleen ben ik dan nog niet zeker hoe ik de bovenkant kan maken met de lamp erin. (in het tuinhuisje zit een deur dus ik kan het redelijk dicht houden en er zit maar 1 klein raampje in dat makkelijk af te plakken is als dat nodig mocht zijn)

Bijna overal zie ik dat ventilatie ook een belangrijk punt is maar ik heb hier geen apparaten voor. Aangezien het zelfgemaakte tentje in een tuinhuisje staat waar de lucht naar binnen kan vroeg ik me af of het mogelijk is om een aantal gaten te maken in de vuilniszakken zodat de lucht er langzaam door kan blazen.

Ook zou ik graag advies willen over de lampen want ik ben nog erg aan het twijfelen wat de beste en voordeligste keuze is. Mijn voorkeur gaat naar tl verlichting omdat deze lampen niet zo warm worden en ik weet niet of dit kwaad kan in een houten tuinhuisje. Daarentegen is de temperatuur in het tuinhuisje ongeveer hetzelfde of misschien ietsje warmer als de buiten-temperatuur, daarom zijn HPS lampen misschien beter omdat deze meer hitte afgeven.

Wij wouden graag stekkies gebruiken in plaats van zaden, is dit misschien onverstandig? Verder heb ik nog niet heel goed nagedacht over het soort wiet, de aarde en de voeding etc. maar ik wil eerst ervoor zorgen dat de plaats waar de plantjes staan voldoende is om een beetje te kunnen groeien. natuurlijk verwacht ik geen top resultaten, maar ik zou graag eens willen zien wat de uitkomst is en daarna misschien verbeteren in de toekomst.

Binnen 1 tot 3 dagen willen we beginnen aan ons project en dan zullen ook wat foto's gemaakt worden zodat jullie mee kunnen kijken wat wij ervan maken.

Alle tips zijn welkom! Als je het leuk vind om te zien hoe wij onze eerste plantjes kweken zonder veel budget en kennis, houd dan dit topic in de gaten want wij laten jullie alles zien wat er gebeurt in het tuinhuisje.

Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

Sorry, ik zie dat er een appart forum gedeelte is voor kweek verslagen, moet ik deze post aanpassen of kan deze overgeplaatst worden?

Re: eerste kweek, graag nog wat hulp nodig

Ik zou gewoon de muren bekleden met aluminium folie en voor hps lampen gaan je ventilatie zou ik niet heel druk maken omdat hij niet helemmaal lucht dicht is komt er toch ventilatie.
    Het is ook een beetje uitproberen of het genoeg is.
    Ik doe het toevallig ook in een tuinhiusje met een tentje en ik heb ook niet speciaal een ventilatie gemaakt en heb beste planten staan maar heb wel hps lampen.
    En van kweekjes of van zaadjes beginnen maakt niet uit zaadjes ontkiemen en stekjes kan gelijk de grond in en duren korter

Verstuurd vanaf mijn GT-I8200N met Tapatalk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door richardvantriest View Post
      Ik zou gewoon de muren bekleden met aluminium folie en voor hps lampen gaan je ventilatie zou ik niet heel druk maken omdat hij niet helemmaal lucht dicht is komt er toch ventilatie.
      Het is ook een beetje uitproberen of het genoeg is.
      Ik doe het toevallig ook in een tuinhiusje met een tentje en ik heb ook niet speciaal een ventilatie gemaakt en heb beste planten staan maar heb wel hps lampen.
      En van kweekjes of van zaadjes beginnen maakt niet uit zaadjes ontkiemen en stekjes kan gelijk de grond in en duren korter

Verstuurd vanaf mijn GT-I8200N met Tapatalk
      Bedankt voor je reactie, dat geeft weer wat meer vertrouwen

Ik heb nog eens goed nagedacht over mijn zelf gemaakte tentje.
      Mer houten latjes wil ik een frame maken van 70x150x170
      Daarna de buitenkant lichtdichtmaken doormiddel van vuilniszakken
      Aan de binnenkant maak ik er dus aluminium folie aan vast voor de reflectie van het licht.

Maar wat is goed en goedkoop om als isolatie materiaal te gebruiken zodat de warmte niet zo goed weg kan?

Ook zou ik graag willen weten of de afmetingen goed zijn voor 3 plantjes.

Comment

Als ik jou was zou ik eerst eens een hoop gaan lezen hier.
        Want zo te zien weet je helemaal niet waar je aan begint.
        Ik denk dat vuilniszakken geen goede keus zijn, kun je beter zwart/wit folie gebruiken.
        Maar ook dat kun je teruglezen er zijn zelfs topics hoe je een hok of tent bouwt.
        Alleen het kost een hoop uren om het allemaal te lezen, maar dan weet je ook waar je mee bezig bent. Ik wens je veel succes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door West2010 View Post
          Als ik jou was zou ik eerst eens een hoop gaan lezen hier.
          Want zo te zien weet je helemaal niet waar je aan begint.
          Ik denk dat vuilniszakken geen goede keus zijn, kun je beter zwart/wit folie gebruiken.
          Maar ook dat kun je teruglezen er zijn zelfs topics hoe je een hok of tent bouwt.
          Alleen het kost een hoop uren om het allemaal te lezen, maar dan weet je ook waar je mee bezig bent. Ik wens je veel succes
          Bedankt voor je reactie, ik ben ook veel aan het lezen hier want ik wil wel proberen de kwaliteit zo goed en hoog mogelijk te krijgen.
          Daarnaast is het aantal uren wat het kost niet zo'n probleem.

Comment

Ik heb vandaag misschien wat lampen kunnen regelen van een vriend, ik weet nog niet precies wat voor lampen maar hierover komt snel meer info.
            Het idee over de zelfgemaakte kweekkast is nog een beetje aangepast en word waarschijnlijk donderdag uitgevoerd.

Comment

Regel 1 met wiet kweken is : Vertel het niemand.
              Iedere vriend die je het verteld heeft weer een andere goeie vriend die het doorlult.
              Ook die heeft weer een "betrouwbare" vriend en voor je 't weet heb je ellende.
              Zeker als je in een huurhuis zit is iedere persoon die het weet een groot risico.
              Weten je medebewoners dat je dit gaat doen ?

Verder is plantjes kweken in een tochtig tuinhuisje zonder verwarming met TL in de winter kansloos.
              Focus niet teveel op isoleren, als het licht uit gaat is de warmte binnen 5 minuten verdwenen, ook met isolatie.
              Je gaat verwarming nodig hebben, of zet een stuk of 20 autoflowers en laat het licht 23 uur aan en 1 uur uit tot het eind.
              Met stekjes ga je gegarandeerd beestjes krijgen in je planten, plantjes uit zaad zijn veel sterker en leveren meer op, er zit dus wel degelijk verschil in.
              De kans op beestjes en schimmels is al groter, omdat het niet compleet afgesloten is.

Enige goeie tip is: ga zelf veel lezen.
              Lees 200 topics, bouwverslagen, microkweekjes etc...en trek daaruit je eigen plan.
              Als iets niet eerder gedaan is of je kunt het niet vinden dan werkt het waarschijnlijk niet.
              Er zijn al kwekers die dit ook geprobeerd hebben waarvan de ervaringen op JD staan.

Als je reageert op een post, gebruik dan de "Reageer-knop" en niet de knop "Met citaat reageren".

Succes.
              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Bedankt voor de tips,

Ik woon nog bij mijn ouders en heb mijn moeder om toestemming gevraagd dus ja, de medebewoners weten er al vanaf. Had misschien beter mijn mond kunnen houden bij mijn vriendengroep.

Ik ga dit voor de fun doen dus als het mislukt kan ik er niet boos om worden en er alleen maar van leren.

Om toch een beetje goed van start te gaan lees ik inderdaad superveel dingen op dit forum, helaas weet ik nooit wat de beste keuze is omdat heel veel mensen verschillende meningen hebben. Daarom kan ik echt niet wachten tot de eerste kweek klaar is en kan beginnen om de tweede kweek nog beter te krijgen.

Is er ergens een schema te vinden dat bij bijna alle wietsoorten ongeveer gelijk is?

Comment

Zojuist de zaadjes gekocht, het advies was om niet meteen met de beste planten zoals bv. amnesia haze te beginnen maar met de iets mindere plantjes.
                  Gelukkig vonden we een mix van verschillende zaadjes zodat we kunnen testen wat voor ons het beste werkt.

Ik heb een autoflowering mix van 'Royal Queen Seeds' gekocht, daar zaten 5 zaadjes in voor €32.50
                  1: Royal Kush Automatic
                  2: Diesel Automatic
                  3: quick One
                  4: Royal Jack Automatic
                  5: Royal Bluematic

Daarnaast kregen we nog een gratis zaadje erbij en dat is een feminized fruit spirit.

Nog een paar daagjes en dan mogen ze beginnen met groeien

Comment

Buiten het feit dat RQS niet echt goed bekend staat heb je nu wel 5 verschillende plantjes met hun eigen behoeftes, kenmerken en eigenschappen.
                    Het was denk ik slimmer geweest je eerst bij 1 soortje te houden.
                    Houd het leuk met elkaar, dan blijft het leuk voor iedereen!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wietje1103 View Post
                      ...het advies was om niet meteen met de beste planten zoals bv. amnesia haze te beginnen maar met de iets mindere plantjes.
                      Da's een kwestie van smaak.
                      Diesel of Bluematic vind ik qua smaak een mega eind beter dan dat laffe smaakloze Amnesia.
                      Die had je van mij gratis kunnen krijgen.
                      Als ik ze had.

Mooi dat je autoflowers hebt.
                      Nu kun je het probleem van kou tackelen door de lamp met een timer op 23/1 te zetten (of 22/2 ofzo) zodat de temperatuur stabiel blijft.
                      Nu nog iets verzinnen op de geur, want je zult een filter moeten kopen/maken en een afzuiger erin moeten knutselen.

Maak de wanden wit, dat kun je doen door plastic of lakens op te hangen, of er eens met een pot Latex doorheen te rennen.
                      Als je iets ophangt zorg dan dat het absoluut niet naar beneden kan komen.
                      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

En als het allemaal hermas worden,is rqs wel zo vriendelijk opnieuw zelfde zaad te sturen

Comment

En alweer bedankt voor de reacties, ik vind het juist leuk om 5 verschillende soorten te gebruiken, zo kan ik zien welke plant het beste bij mijn kweekstijl hoort.

Ik weet niet hoe erg de geur is, maar mijn buren hebben op dit moment buitenwiet staan naast het hok waar ik de planten in wil zetten, dus het ruikt er al aardig naar wiet.

Comment

Bezig...
                          X