Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Modest's vierde vragenronde!

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Modest's vierde vragenronde!

Korting op 420shop
    Beste genoten der groenen tuinder
    Momenteel zitten we hier in de 3e ronde, en het gaat niet zo goed. Door weeral een samenkomst van verschillende tekorten vrees ik dat ik de oogst vroegtijdig ga moeten omkappen. Nu, mijn rookgewoonte kost me veel geld (alles waarvan je geniet mag je geld aan besteden, er komt een dag dat je dat niet meer kunt doen) maar het zou wel eens tijd worden dat ik kan stoppen met kopen en zelf onderhoudend kan zijn. Zeer lastig dus als je kweekje steeds mislukt.
    Korte geschiedenis, omdat dat wel mooi staat op je cv.Eerste vraag: Volgende ronde wil ik vergelijken. Ik heb nog genoeg van de Alga lijn voor enkele planten en zou dit willen vergelijken met de Terra lijn. Ik zou 6 planten zetten en dan van elke lijn 3 planten voeden. Nu, als ik de bio lijn gebruik. Mag ik dus gewoon kraanwater nemen, hierbij voeding toevoegen en dit zit zo aan de planten geven zonder af te zuren? Want dan ben ik wel een hele kweek water van PH 7 aan het geven. Gaat dit dan ook geen problemen geven?
    Tweede vraag: Eerste keer dat ik met de Terra lijn ga werken op bijpassende bodem. Maar ik ben niet echt mee met het EC meten. Hierover moet ik me dus nog inlezen, maar is dit ook noodzakelijk? Anders moet ik zowiezo nog een meter aanschaffen.
    En als ik deze voeding aanmaak, hierbij moet ik dus wel met PH- werken? En dit gaat geen problemen geven met het bodemleven (is dit er uberhaubt wel bij minerale voeding?).
    Derde vraag: Vierde vraag:
    Stap voor stap geraken we er wel.

Re: Modest's vierde vragenronde!

1) nope, ik geef nu zelf kraanwater met biobizz fish mix en plagron alga mix. Zonder af te zuren. Ph rond de 8. Bij de gewone waterbeurten doe ik soms wat geconcentreerd citroensap, een paar druppels per anderhalve liter.

2) nope, niet nodig. Ik geef om de paar dagen bloeivoeding en meet niks. Als ze verbrandde puntjes krijgen minder ik wat. Ik geef 3-4 keer per week bloeivoeding, te beginnen met een paar druppels per anderhalve liter.

3) alle planten die ik tot nu toe gekweekt heb waren even makkelijk, of moeilijk??

4) nog nooit gedaan. Ik geef wel heel weinig water, zeker in het begin. Kan je volgen in men kweekverslag

Comment

hoi pp is een goede keuze ,die kan wel tegen een stootjekoop zo groot mogelijke potten,minimaal 25 liter ,vul ze met allmix,en water ze in,dan kuiltje graven in het midden,en doe daar lightmix in,dan je voorgegroeide zaailingen erin,en dan hoef je de eerste 4 a 5 weken alleen maar gewoon kraanwater te geven.als je bang ben dat je ze weer gaat verzuipen,moet je gewoon een weegschaal kopen werkt perfect.succes ermee.
      verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

Comment

Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
        Vapers Hydro avontuur (voltooid)

Comment

~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Er lijkt mij hier een misverstand te zijn. Citroensap in zo'n flesje is geen citroenzuur. Citroenzuur zijn van die meth achtige kristallen die oplossen in water. Ik gebruik citroensap, geen zuur. Heeft een ph van 2 en is compleet natuurlijk. 35 cent voor een flesje in de aldi.

Comment

Ahja, hoe stabiel dat is als dat een dagje staat weet ik niet, ik heb Citroenzuur van BN geprobeerd.
              50% citroenzuur monohydraat is dat. Mooi verhaaltje erbij, maar daar kan ik niet mee werken.
              pH is onstabiel en na een paar weken groeit er vanalles op de binnenkant van m'n vaatje.

Voor 't bodemleven is het allebei niet zo best.
              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

M'n potten zelf zijn zo'n 16 liter denk ik. Geen idee hoe ik dit bereken .
                Maar, de PH- dat ik gebruik is van DutchPro, geen citroenzuur. Het plan is dus om idd bij de Alga lijn helemaal niets te meten en enkel voeding te gebruiken.
                Maar is het bij de minerale lijn wel aan te raden dan van af te zuren tot 6? Ik zou denken van wel, want daar is het bodemleven toch compleet anders?

Tensiometer had ik ook al aan gedacht, maar vind ik nogal duur voor hetgeen dat het is. Gewoon m'n hoofd er wat bijhouden, maar met dat geduld van mij is dat soms wat moeilijker .
                En met een lightmix moet ik meer voeding toevoegen, dus ook meer dat er fout kan gaan denk ik dan?

Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
                Wil je de EC meten, dan heb je een EC meter nodig.
                Maar is het ook aan te raden om deze te gebruiken of niet? Want als ik het goed heb dient dit enkel om te meten of er voldoende voeding in je water zit.
                Maar bij Plagron moet je zowiezo minder voeding gebruiken dan aanbevolen, dus gaat je EC waarde dan toch ook lager zijn dan op het schema staat?

Zal zeker gebeuren!

Je kunt(moet) met lightmix wat eerder met voeding beginnen en met een kleine dosis. Na een weekje al.
                Onthoud : Je voedt de aarde, niet de plant. De plant neemt op wat ze nodig heeft, de rest blijft zitten.
                Daarom pas bloeivoeding als ze er behoefte aan heeft. Als de groei eruit is.
                Lijkt logisch, maar dan is er uiteraard wel weer meer dat er fout kan gaan.
                Alhoewel me dit wel het leerrijkste lijkt. Heb nog wel een halve zak Allmix staan (Alga lijn). Kan het kwaad als ik dit met die lightmix meng?
                Beetje ecologisch enzo he...

In de natuur komt water van boven.
                Waarom zou je van onder geven ? Ik zie het nut daar niet van.
                Eens de wortels onderin zitten, en je die pot in een bak water zet staan ze te verstikken.
                Duurt dat langer dan 15 minuten is het nadelig voor de plant.
                Ik water van boven, langs de rand van de pot.
                En zo zijn er voor- en tegenstanders van. Zolang het goed gaat, moet je vooral blijven doen wat je doet.

Zo gauw je ook maar iets ziet aan de bladeren dat kan wijzen op een tekort of blokkade, moet je er wat aan doen.
                Wacht je drie dagen, dan is het soms al onomkeerbaar.
                Met bladvoeding los je problemen het snelst op.

In de groei niet te nat zetten.
                In de bloei niet te droog laten worden.

Zorg dat het temperatuurverschil tussen dag en nacht niet te groot is. 4-5 graden maximaal zou mooi zijn.

In de PPP van Nirvana of Sensi zit niet zo veel verschil in volgens mij.
                Zolang je maar niet de PP van Dutch Passion neemt, daar komen erg vaak herma's van.

Nja, en verder weet ik 't ook niet Modest.
                Het zijn allemaal een beetje basisdingen, die je wel weet.
                Je hebt ervaring zat, dus het zal toch een keer moeten lukken.
                Hehe, allesinds al bedankt voor alle info iedereen.
                Ervaring zat na 3 kweekjes zou ik niet zeggen. Wel in hoe het fout kan gaan, maar da's dan uiteraard ook weer leerrijk.
                Het voordeel is dat ik nog jong ben, tegen dat ik 30 ben ik heb hopelijk al tientallen kweekjes gedaan, en tegen m'n 40e ben ik een Samurai Grower

Comment

Lightmix is speciaal ontwikkeld voor biominerale voeding, dus je gaat uw buffer wel verkleinen voor de alga lijn. Ik zou dat dus niet doen. Of extra schimmels toevoegen.

Comment

Comment

Ik zou niet nog een keer switchen naar terra. Hou het simpel. Goede grond, alga grow / bloom en pas extra als je ziet dat de plant er om vraagt. Geen fratsen met pH EC etc.
                      Baas in eigen brein.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beowulf View Post
                        Lightmix is speciaal ontwikkeld voor biominerale voeding, dus je gaat uw buffer wel verkleinen voor de alga lijn. Ik zou dat dus niet doen. Of extra schimmels toevoegen.
                        De Alga lijn zou dan ook gebeuren op de juiste aarde (Allmix is dat hier, als ik me niet vergis). Terra lijn gebeurd dat op de aangepaste aarde voor deze lijn.
                        Oorspronkelijk geplaatst door Eclecticon View Post
                        Ik zou niet nog een keer switchen naar terra. Hou het simpel. Goede grond, alga grow / bloom en pas extra als je ziet dat de plant er om vraagt. Geen fratsen met pH EC etc.
                        Ik zou het liefst zo simpel mogelijk houden, maar er zijn al 3 kennissen die me beweren dat ze sinds ze de Terra lijn gebruiken hun oogst steeg met 20%, en ze ook minder problemen kregen.
                        Daarmee dat het beste zou zijn een kweekje om te vergelijken. Ik zou ook wel terug op Alga lijn kunnen werken, en dat zou me momenteel €50 besparen (welke ik goed kan gebruiken).
                        Maar toch, van steeds op hetzelfde te zitten leer ik weinig bij uiteraard...

Nu, zijn er nog mensen die ooit de overschakeling van Bio naar Mineraal hebben gedaan?
                        Grtz.

Comment

Hmm ok.. Maar je bent niet tevreden.. waarom dat dan niet eerst dit naar tevredenheid voor je aan het volgende avontuur begint?
                          Baas in eigen brein.

Comment

Da's ook dan weer een goeie...
                            Eigenlijk wil ik vooral zekerheid, niet dat ik dit ga hebben met de Terra lijn. Maar toch, verandering geeft hoop denk ik dan .
                            Verbetering ook, maar dan spreek ik voorgaande zin weer tegen, inclusief vorige posts.
                            En Critical+ doet je te lang nadenken, slecht moment voor hersenspinsels .

Maar bon, ik vind het concept van Q zeer leuk, zeker nadat ik z'n topics eens heb gelezen (Lightmix voorbemesten naar wens).
                            Enige probleem dat ik hierbij heb ik dat ik dan moeilijk op tekorten kan gaan inspelen met de plantenvoeding, aangezien ik geen ervaring heb met welke voeding nu wat exact doet.
                            En nu, dit kan je zelf dan wel invullen zul je denken maar zonder ervaring hoe dat de voeding nu exact werkt (een goede kweekronde dus) is dit ook maar gokwerk.
                            Plus dat ik hierbij dan ook nog eens alle extra materialen (voedingsstoffen) in huis moet halen, wat waarschijnlijk een pak duurder gaat worden dan een setje te kopen.

Ben nu aan het twijfelen om eventueel toch de Terra te laten (al zou het wel een interessante vergelijking zijn).
                            Maar dan nog, stel dat ik terug dezelfde ronde zou doen op de Alga lijn en op Allmix grond (na Q's procedure, zonder toevoeging buiten wat lavameel dat hier ligt, en eventueel een bacto tab?).
                            Eerste weken wordt dan enkel water geven, maar dit mag dan niet afgezuurd worden (dus deze ronde zou dan zonder PH meter gebeuren, zonder PH-) en zou m'n giftwater tot PH 8 kunnen uitschieten.
                            Ik kan ook regenwater gebruiken, maar dat is niet proper/altijd beschikbaar.
                            Enne, stel dat ik terug problemen ondervind door een te hoog kalkgehalte in het water, wat zou hier dan (eventueel zelfs preventief) tegen kunnen doen? Brita zou uit den boze zijn...

Bedankt voor alle tips!
                            Modest

Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

En ohja, in de Natural lijn van Plagron heb je Allmix, Royalmix en Batmix (Promix=light).
                            Ik gebruikte de Allmix op aanraden van de shop, maar wat raden jullie aan? En is er eigenlijk wel een verschil in deze aangezien het voedingsschema wel hetzelfde blijft?

Comment

Beginnen in allmix in literpotjes, overplanten in batmix na dik 3 weken. Eerste 8 weken heb je geen voeding nodig op die manier. Regenwater mengen met kraanwater, niks aantrekken van kalk.
                              Ik heb het jaren op deze manier gedaan, eerst met regenwater en nu met kraanwater. Niet afgezuurd, buiten af en toe is wat druppels citroensap om is te zien wat dat geeft. Ik heb nog nooit ondervoede planten gehad. De bladproblemen die ik tot nu ben tegengekomen waren allemaal het gevolg van klimaatproblemen, of lichte verbranding.
                              Het is echt niet moeilijk, zo'n wietplant grootbrengen.

Ohja, voedingsschema's effe links laten liggen.

Comment

Bezig...
                              X