Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vragen over PH en EC meten?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Vragen over PH en EC meten?

Korting op 420shop
    Hallo forumleden,

Voordat ik ga beginnen met kweken van eigen wiet (haze), heb ik namelijk een aantal vragen wat betreft over de PH en EC meten..

- Wanneer moet je dit precies gaan doen? is het zo dat je dit alleen in de begin van je bloei fase doet/meet?

- Hoe vaak moet je 't gaan meten? Vervolgens hoe ga je 't meten?

Ik weet dat de ideale meetwaarde van de PH-waarde is tussen 5,8 en 6.0. Maar dat is alleen de PH waarde. Wat geeft de EC voor waarde weer? En wat is de ideale meting?

Re: Vragen over PH en EC meten?

Ph en ec van je grond meten,doe je alleen als je problemen ziet in de plant,koop lightmix gebruik grote potten,en koop hypro aardevoeding,en flesje pk 13 14 en je hoef niet af te zuren,wel je planten niet verzuipen of te droog laten staan.ook de temperatuur met lampen aan en uit,goed onder controlle houden.
    verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door joremkrank View Post
      Ph en ec van je grond meten,doe je alleen als je problemen ziet in de plant,koop lightmix gebruik grote potten,en koop hypro aardevoeding,en flesje pk 13 14 en je hoef niet af te zuren,wel je planten niet verzuipen of te droog laten staan.ook de temperatuur met lampen aan en uit,goed onder controlle houden.
      Ten alle eerst, Dank voor het reageren.
      Heb wel gemerkt dat JIJ zeer actief bent op deze forum en graag de leden wil helpen! +punten voor jou.

Ontopic: Heb lightmix ( http://www.eugrowshop.eu/nl/kweekmed...ite-50ltr-zak/ ) aangekocht. Maar is het niet belangrijk om daarvan kennis op te doen zowel als van PH als van EC? En daarnaast welke schema moet ik aanhouden? Schema is wel handig om een ''houvast'' te hebben.

Daarnaast idd, heb ik een digitale meter gekocht om de temp en de LV(luchtvochtigheid) bij te houden.

Verder is mij wijsgemaakt dat ik na het ontkiem proces de stekjes in stekblok glaswol in te doen. En dit in aparte Propagator bak doen. Zodra de stekjes 5/10 cm zijn.. dit vervolgens in zijn geheel in de pot te doen met grond..!?

Kan dat geen kwaad? kan dat uberhoud?

Verder is mij niks verteld over de "pk 13 14"? Is dat zelfde als PH+ of PH -?

Hier onder zie mijn bestellijst: Krijg je een beeld wat ik besteld heb. Hopelijk kun je wat feedback geven wat ik eventueel erbij kan nemen.

1x IJkvloeistof 100ml ph7.01 (EU857)
      1x Bewaarvloeistof 100ml (EU860)
      1x Pot vierkant 25x25x26cm 121tr (EU930)
      1x Pot vierkant 181tr (EU931)
      1x Garden High Pro Premium (EU3748)
      1x Aptus Startpakket 50 ml (EU3328)
      1x Pot vierkant 33.5x33.5x3 Icm 251tr (EU37000001)
      1x Bluelab Handy EC pen (EU37000294) BlueLab Handy PH pen (EU37000293)
      1x IJkvloeistof IOOml EC 2.77 (EU37000512)
      1x Romberg Maximus 2.0 57x38x1 gcm compleet (EU37000481)
      1x Kweektent Secret Jardin DR- 150 II met 600 Watt technisch compleet 150x150x200cm Plug & Play
      1x Spiegelkap compleet
      1x Lamp 600w G.E. lucalox
      1x Tentwaaier + klem 15cm
      1x Easy-rollers 2st
      3x Snelklem 60t/ml 35mm
      1x Phat,/ Rhino filter 300m3
      1x Afzuigslang sonoconnect 127mm 1 Omtr
      1x Thermo- Hygrometer wit (mini-maxi)
      1x Kweektent Secret Jardin DR. 150 1U.5 150x150x200cm Davin Hobby Timmer DV-600W
      1x Lucilux e-ballast 600 Watt
      1x Buisafzuiger BK 125 G 365m3

Comment

Ik kweek zelf met haze stekken,ik groei voor in lightmix potjes 1 liter inhoud,ik doe dit zo,n 12 dagen de lamp laat ik gewoon dag en nacht aan,dan pot ik ze over naar 18 liter potten,die ik echt helemaal afvul,dan na een dag of 6 op 18 uur licht en 6 uur donker,zet ik ze in de bloei.dan na een week begin ik met bloei voeding ec1,2 ph meet ik niet.tot en met week 5 hou ik ec 1.2 aan.maar begin week 6 geef ik pk 13 14 mee voor een week of 3 makkelijker kan eigenlijk niet noemen ze een vlakschema ec is dus de voedingswaarde in je water simpel gezegt. ph is de zuurgraad van je water.heb zelf een 6 literluchtbevochtiger die tot en met week 3 van de bloei met de lampen mee aangaat,kweek je uit zaad,dan heb je hem eigenlijk niet nodig.

Comment

Dus je gaat 1 plantje onder 600W kweken ?

Verder heb je het over het ontkiemproces en stekjes.
          Zaadjes en stekjes zijn verschillende dingen.
          Een zaadje wordt nooit een stekje, een stekje is een stuk plant van een andere plant geknipt.

Je hebt genoeg aan de grootste pot, daar stort je die zak lightmix in, lekker vochtig maken, geen blubber, en dan maak je een kuiltje van 1cm diep waar je het zaadje in laat vallen, maak het kuiltje dicht, en evt. een stukje plastic erover, of de kap van een propagator, of een jampotje, om de aarde niet te snel te laten uitdrogen.
          Zet de lamp op de juiste hoogte, schakelkast(heb je die ook besteld?) op 18/6 en wachten maar.

Misschien is het verstandig om eerst eens een stuk of 50 complete kweekverslagen te gaan lezen voor je dingen gaat kopen.
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Ik zie zoals qnq al aangaf geen schakelkast in je setup. Welke timer zul je gaan gebruiken?
            Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
            Vapers Hydro avontuur (voltooid)

Comment

aar staat something-fishy bij die afzuiger:
              Buisafzuiger BK 125 G 365m3
              Door zijn compacte formaat ..(blablablah).. Flens diameter 125 mm, de afzuigcapaciteit bedraagt 495 m3.

495 kuub ? Maar het is een 365 dacht ik. En klopt de foto die erbij staat dan wel ?
              Excuus, maar dat zijn dingen waarop ik let als ik iets online koop.

Qua slang zou ik de combi-connect kiezen.
              Die is veel makkelijker te verwerken.
              Succes!
              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Stekken??

Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

Ph 5.8 week 1,2, ph 5.9 week 3 en 4. Ph 6.0 week 5,6. Ph 6.1 week 7,8. Ph 6.2 week 9,10. Tot max ph 6.3. Ec begin je bij 0.8 tot max 1.8

Succes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door joremkrank View Post
                  Ik kweek zelf met haze stekken,ik groei voor in lightmix potjes 1 liter inhoud,ik doe dit zo,n 12 dagen de lamp laat ik gewoon dag en nacht aan,dan pot ik ze over naar 18 liter potten,die ik echt helemaal afvul,dan na een dag of 6 op 18 uur licht en 6 uur donker,zet ik ze in de bloei.dan na een week begin ik met bloei voeding ec1,2 ph meet ik niet.tot en met week 5 hou ik ec 1.2 aan.maar begin week 6 geef ik pk 13 14 mee voor een week of 3 makkelijker kan eigenlijk niet noemen ze een vlakschema ec is dus de voedingswaarde in je water simpel gezegt. ph is de zuurgraad van je water.heb zelf een 6 literluchtbevochtiger die tot en met week 3 van de bloei met de lampen mee aangaat,kweek je uit zaad,dan heb je hem eigenlijk niet nodig.

Ten 1e, sorry voor het late reactie. 't is namelijk druk op het werk.
                  Mijn vraag aan jou is hoe ga je te werk met dat EC meter? Is het zo dat de kraanwater eerst op het juiste PH waarde brengt (eventueel met PH+ of PH-) en dan vervolgen de plant doorspoelt, en daarbij de water opvangt en dat je dat dan vervolgens opmeet? Daar zit wat onduidelijkheden wat betreft de EC opmeten.

Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
                  Dus je gaat 1 plantje onder 600W kweken ?

Verder heb je het over het ontkiemproces en stekjes.
                  Zaadjes en stekjes zijn verschillende dingen.
                  Een zaadje wordt nooit een stekje, een stekje is een stuk plant van een andere plant geknipt.

Je hebt genoeg aan de grootste pot, daar stort je die zak lightmix in, lekker vochtig maken, geen blubber, en dan maak je een kuiltje van 1cm diep waar je het zaadje in laat vallen, maak het kuiltje dicht, en evt. een stukje plastic erover, of de kap van een propagator, of een jampotje, om de aarde niet te snel te laten uitdrogen.
                  Zet de lamp op de juiste hoogte, schakelkast(heb je die ook besteld?) op 18/6 en wachten maar.

Misschien is het verstandig om eerst eens een stuk of 50 complete kweekverslagen te gaan lezen voor je dingen gaat kopen.

Oh sorry, vergeten erbij te zetten . Ga namelijk beginnen met 5 plantjes. onder 1 600w HPS lamp (Lamp 600w G.E. lucalox, om precies te zijn). Mij is verteld dat dit type lamp van dual spectrum bevat, ideaal voor mij dus.
                  Verder ben ik van plan om het ontkiem proces in Propagator bak in stekblok glaswol te doen. Zodra ze 5cm tot a 8cm zijn, verplaats ik de hele stekblok(glaswol) in zijn geheel in de pot te doen met grond (lightmix met perliet).
                  Vervolgens de 1e 2weken 18/6 te draaien.

Correct me, if i'm wrong !

'' schakelkast(heb je die ook besteld?) ''Goed dat je dit aanhaalt, Om heel eerlijk te zijn heb ik hier niet naar gekeken. Dan komt de vraag.. In de afmeting tent die ik gebruik, is een schakelkast dan wel nodig? 1 lamp, eventueel kachel, 1 fan.

'' Een zaadje wordt nooit een stekje, een stekje is een stuk plant van een andere plant geknipt " Is dit niet ongeveer het zelfde als plantjes clonen?

Dank voor de input mannen, zo leren we van elkaar!

Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
                  aar staat something-fishy bij die afzuiger:
                  Buisafzuiger BK 125 G 365m3
                  Door zijn compacte formaat ..(blablablah).. Flens diameter 125 mm, de afzuigcapaciteit bedraagt 495 m3.

495 kuub ? Maar het is een 365 dacht ik. En klopt de foto die erbij staat dan wel ?
                  Excuus, maar dat zijn dingen waarop ik let als ik iets online koop.

Qua slang zou ik de combi-connect kiezen.
                  Die is veel makkelijker te verwerken.
                  Succes!
                  Wat is de regelmaat wat je aan moet houden? De capaciteit moet evenveel zijn als die van de filter en zuiger?

Je had idd al inde gaten dat ik alles bij EUgrowshop koop. de eerst volgende grotere filter (300m3 huidige) is 425m3.

Stel je hebt een afzuiger van 365m3, en je hebt een filter van 425m3, zal de filter systeem optimaal werken? of is het juist handiger, beter om een kleine filter te nemen 300/350m3? Is wel handig om te weten wat de vuistregel is betreft de afzuig en de filter. (Zal gelijk morgen is mijn growshop bellen over de incorrect informatie!, wat het nou precies is. Scherp!!)

Qua slangen bedoel je misschien dit?
                  Last edited by Hot54321; 21 January 2016, 18:56.

Comment

filter neem je 10 a 20% groter dan je afzuiger,met de zoekfunctie zal je grondmonster nemen moeten intypen.neem 5 potten van 25 liter of groter en je hoeft geen monsters te nemen,zeker niet met hyprovoeding,of andere biomineralevoedingen koop een goede weegschaal dan heb je het watergeven na 2 rondjes onder de knie,en dan verzuip je ze nie,

Comment

Je vult je voedingstank, emmer, gieter met water. Daar doe je je verhouding voeding naar water in (lees etiket van fabrikanten) goed roeren! Ph/ec meter erin hangen en evt afzuren met ph- (ph min) en is je ec te laag dan doe je daae een dopje voeding bij. Water hoef je niet te verwarmen dat doen alleen hippies.

De kabel van lamp naar balast zo kort mogelijk houden. Draad direct in de fitting GEEN KROONSTENEN! Werk netjes, dubbel check alles altijd en steel geen stroom... Afzuiger is bijvoorbeeld 1000m3 dan is een 1000 tot 1200m3 filter prima. Koop gewoon zaad bij hy seeds ofzo. Goedkoop en het werkt. Ipv vragen stellen ga veel lezen hoe je het beste kunt opstellen, wat je moet kopen. Er zitten hier ook veel wijsneuzen en moemakers die gaan zeiken. Dus bespaar je de moeite en ga lezen lezen lezen en dan doen. Ervaring is wat je nodig gaat hebben

Comment

Een VSA/EVSA heeft een enorm hoge schakelstroom nodig om je lamp te doen ontbranden initieel. Zonder een relais kunnen je contacten samen smelten.
                        Waardoor je lamp kan defect gaan, je vsa of nog slechter je huis afbrand.

Het moment dat je naar een vsa/evsa gaat moet je kijken naar een relais schakelkast om een beetje veilig te zijn.

Daar mag je niet op besparen. Een Davin is ideaal.

Comment

Davin is toch echt een beetje kut met lumatek en bepaalde lampen. Dat ding slaat gewoon uit en bij andere lampen niet...

Comment

Ik heb een Davin en een BAL, nog nooit problemen meegemaakt. Een lumatek heb ik niet dus kan ik me er niet over uit spreken.
                            Het moet ook geen Davin zijn. Je mag gerust ook een relais er tussen plaatsen als je daarin onderricht bent.

Comment

Vraagje: water heeft hier een ec waarde van 0.8/0.9. Moet je voeding toevoegen en je 0.9 meetellen of is je 0.9 ec zeg maar de 0 en voeg je voeding toe tot 2.1 ec (1.2 ec voeding boven op de standaard 0.9 in het water al aanwexig)?

Thnx!

Comment

Bezig...
                              X