Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Water geven langs boven of langs onder

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Water geven langs boven of langs onder

Ik persoonlijk krijg mijn potten niet zo aangenaam vochtig door een liter onder in de schaal te geven, een liter door de pot geeft een veel explosievere groei en de grond blijft van boven tot onder aangenaam vochtig. De stam lijkt me ook dikker en sterker te groeien, maar dat zal ik in mijn volgende kweek wel zien.
    Handen in de lucht en groeten aan je tante...

Comment

Hee de witte,

Bedankt nog voor de reactie. Ik heb 2 weken geleden mijn voedingsvat / pomp / sproeier etc binnen gekregen en sinds 2 weken geef ik nu voeding vanaf boven.

De planten groeien zeker goed en heb inderdaad ook wel het idee dat ze beter groeien. Alleen heel raar alles word ineens geel. Voorheen gaf ik altijd ongezuurd water en dat is Ph 8 hier uit de kraan.
      De laatste 2 weken zuur ik af tot ongeveer PH 6.4 mijn EC zit tussen de 1.5 en 1.8 maar inees gigantisch veel gele bladeren.

Misschien omdat de planten eerst gegroeid zijn met een PH van 8?
      NLX outdoor kweek 2011
      Wierie Wierie`s Outdoor Festijn 2010
      De eerste maal; 4x NLX outdoor 2009

Comment

Als je de bodem ziet als een fabriek, dan is het onhandig om van bovenaf te wateren.
        Je spoelt daarmee alle voedingsstoffen uit de bovenste laag, terwijl je met onderaf watergeven juist de bodem het aanzuigwerk laat doen. Dan spoel je helemaal niets. Dat is veel efficienter qua voeding en zorgt er voor dat er in je schaal geen zoutopbouw plaatsvind, tenminste niet zoveel als bij van bovenaf wateren. Je geeft dan ook de 'natuur' in je pot een kans om goed te ontwikkelen; in elke laag leeft een ander organisme het liefst. Met van onderen wateren kunnen bijvoorbeeld regenwormen omhoog vluchten, van bovenaf kunnen ze enkel de pot uit via de onderkant.. Om maar iets te noemen.

Door verdamping in de toplaag blijven de eerste paar cm altijd droog, en wordt er nieuw water aangezogen van onderaf. Op die manier werkt een olielamp bijvoorbeeld ook.

Ik combineer beide, veel van onderaf, en zo nu en dan van boven om de toplaag door te spoelen. Als ik uberhaupt al met potten kweek. 't is maar net wat makkelijk uit komt.

@wieriewierie: als alles verder in orde is, dan denk ik aan te natte bodem, dat heeft dezelfde symptomen als een stikstoftekort/blokkade. Aangezien je net nieuw spul hebt, zou dat kunnen.
        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

LR2 Dank voor je antwoord. Ja denk dat het niet zo slim is geweest om in week 4 bloei zomaar ineens over te schakelen naar wateren vanaf boven met een totaal andere Ph als wat ze voorheen kregen.
          Denk dat de planten min of meer beetje in de stress gegaan zijn of zoals jij zegt een blokkade.

Stikstof tekort lijkt me merkwaardig aangezien ik wel een goeie EC hanteer volgens mij of begrijp ik iets niet?
          NLX outdoor kweek 2011

Comment

mijn voorkeur is bovenlangs water geven en dan kijken naar de plant en aarde!

de aarde voelen (moet sponsachtig zijn en aanvoelen)

soms ook wel is een dag overslaan met water en voeding!
            sigpic
            LED there be light

Comment

De einden van de bladpunten krullen nu ook omhoog en zijn geel.........Bah denk dat het niet zo slim was om halverwege een kweek ineens om te schakelen naar van bovenaf water te geven.
              De planten zijn zoiezo niet te nat want gisteren waren de potten kruk droog. Ik snap alleen niet waarom de bladpunten nu omhoog krullen....

Ik zou zeggen te hoge EC? krijgen ze ineens teveel voeding binnen. Aangezien ze eerst altijd langs de gaten onderin de potten water kregen en nu ineens bovenlangs door de hele kluit.
              Denk dat ik de EC maar even wat ga verlagen hij was 1.5
              NLX outdoor kweek 2011

Comment

Misschien overbodige vraag... maar hoe zit het met je temperatuur?

Bladpunten die omhoog krullen is volgens mij typerend voor een te hoge temperatuur, en aangezien het buiten nu....

Of misschien toevallig dat je een magnesium te kort hebt opgelopen?

Vanaf de onderkant worden bladeren geel, nerven blijven groen en randen krullen om.
                Dit duidt aan dat je een tekort hebt aan magnesium.

Anyway, als je wat foto's post, zul je waarschijnlijk een beter antwoord van iemand gaan krijgen

Comment

Temperatuur is niet te hoog. MAX 30 graden met lampen aan.

Vind ik vreemd. Geef altijd dezelfde voeding. Canna Flores. Zou dat nu ineens een tekort aan magnesium zijn?

Als andere mensen meer weten hoor ik het graag. Vind het erg raar. Planten zijn gewoon gezond maar nu ineens die gele punten.

IMG_8170.jpg IMG_8169.jpg
                  NLX outdoor kweek 2011

Comment

ik geef water met voeding altijd van onder, zodat zeker mijn bladeren niet aangetast worden door het zuur van de voeding, en wanneer ik ze gewoon water geef durf ik ze weleens van bovenaf water te geven!

Comment

Langs boven, zonder fake prof gelul
                      Handen in de lucht en groeten aan je tante...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wierie Wierie View Post
                        LR2 Dank voor je antwoord. Ja denk dat het niet zo slim is geweest om in week 4 bloei zomaar ineens over te schakelen naar wateren vanaf boven met een totaal andere Ph als wat ze voorheen kregen.
                        Denk dat de planten min of meer beetje in de stress gegaan zijn of zoals jij zegt een blokkade.

Stikstof tekort lijkt me merkwaardig aangezien ik wel een goeie EC hanteer volgens mij of begrijp ik iets niet?
                        Je EC kan zo goed zijn als je wilt, maar als de wortels te nat zijn dan nemen ze totaal niets op. Stikstof zie je dan als eerste.
                        Ik las dat je een nieuw bewateringssysteem hebt, wellicht dat die teveel water geeft. Dat zou een boel verklaren.
                        Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
                        Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Bezig...
                        X