Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

PH voedingsvat goed houden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    PH voedingsvat goed houden

    Korting op 420shop
    Hallo Jongens,

    Ik heb altijd gekweekt zonder te meten en af te zuren. Nu ik wat gespaard heb heb ik mezelf een klein voedings vat gekocht een pomp en cirulatie pomp en tevens ook PH en EC meter.

    Ik gaf de planten ook altijd langs onder water middels een bak en nu sproei ik met een sproeikop langs boven.

    Alleen nu constateer ik wat vreemds.

    De eerste keer dacht ik laat ik gelijk heel het vat vullen met 100 liter.
    Op de fles PH-1 bloei van canna staat 5 ml per 100 liter. Dus ik heb dat er netjes in gedaan. (Kraanwater PH 8)
    Nadat ik de andere voeding er bij gedaan heb en tijdje laten mengen is alles netjes. PH 5.9 en EC 1.5 (zit in week 4 bloei)

    Ik heb ze lekker water gegeven hiermee. Alleen na 3 dagen kwam ik weer bij het vat en ging ik even meten. PH 6.5 EC1.5 !!

    De PH is dus heftig gestegen.

    Ik ben toen uiteindelijk weer PH- bij gaan gooien maar heb er wel 8 ml bij gegooid en er zit nog 70 liter in nu en hij komt niet meer onder de PH6


    Hoe kan dit nou? Ik vond het juist handig om een vatje te maken telkens zodat ik niet elke keer hoef te mixen enzo dat ik gewoon de sproeier kan pakken en water geven.

    In de search kan ik niet echt iets vinden.

    Wie kan me helpen.
    NLX outdoor kweek 2011
    Wierie Wierie`s Outdoor Festijn 2010
    De eerste maal; 4x NLX outdoor 2009

    #2
    Re: PH voedingsvat goed houden

    Je doet eerst water in dat vat.
    Dan doe je alle voeding erin tot je de juiste EC op de meter ziet.
    Dan hang je de pH meter erin.
    Je zult zien dat de voeding de pH al een heel eind naar beneden gebracht heeft.
    Dan ga je pH- toevoegen tot je een pH van 6.2 hebt ongeveer.
    De pH loopt altijd wat op, 6.5 is niks mis mee. Alles tussen 6 en 6.5 is goed, als je maar elke keer dezelfde waarde aanhoudt.

    Als het boven de 7 komt doe je te lang met je vat en maak je volgende keer wat minder tegelijk zodat het eerder op is.
    Je kunt eventueel nog 1 keer wat pH- toevoegen, maar dat zou ik niet blijven doen.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Re: PH voedingsvat goed houden

      Dank voor de reactie QNQ

      Ja hij is nu inderdaad weer veder opgelopen naar 6.8
      (laatste keer dat ik water gaf was het 6.4) moet ik dit water nu dan weg gooien of kan ik nog een klein beetje PH - toevoegen?

      Volgende keer zal ik maar eens de helft aanmaken.

      Dit vat was trouwens de kleinste die ik kon vinden maar is eigenlijk wat groot voor mij kweekje
      NLX outdoor kweek 2011
      Wierie Wierie`s Outdoor Festijn 2010
      De eerste maal; 4x NLX outdoor 2009

      Comment


        #4
        Re: PH voedingsvat goed houden

        Wel raar ben nu een tijdje met het water vat aan het expimenteren geweest en krijg mijn PH gewoon niet onder de 6.4
        ook al voeg ik weer 5 ml PH- bij blijft gewoon 6.4

        Nu is 6.4 prima PH alleen ik vind het wel raar.

        Ik gebruik Canna PH- Bloei
        NLX outdoor kweek 2011
        Wierie Wierie`s Outdoor Festijn 2010
        De eerste maal; 4x NLX outdoor 2009

        Comment


          #5
          Re: PH voedingsvat goed houden

          ik gebruik hypro voeding omdat je daarbij dit probleem niet meer heb,hoe het kan weet ik ook niet,maar na zelfs een week zelfde ph en ec,een maatje gaf me de tip om hypro te gebruiken,en nu geef ik hem door.deksel op je vat en zorg dat ie in de schaduw staat.
          verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

          Comment


            #6
            Re: PH voedingsvat goed houden

            pH is wiskunde, niets meer of minder.
            Totdat je opeens bufferende stoffen krijgt, die zowel zuur als base kunnen zijn. Dan opeens kun je de pH bijna niet meer laten zakken, of ophogen.

            Dat is super fijn voor als je direct de juiste pH hebt, maar als je wilt stijgen of zakken met de buffer al in je vloeistof, dan wordt dat moeilijk. Daar is een buffer voor bedoeld..
            Je kunt even kijken hoe een vaatje zonder een bepaalde stof eindigt qua pH, dus door je voeding weg te laten voor een deel, of andere voeding te gebruiken. Wellicht kun je zo kijken welke stof de meeste 'buffer' bevat, en die vervangen.

            pH op een vat van 100L aanpassen, dat is ook nogal een opgave. Als ik het me goed herinner duurt het bij 500mL al bijna een uur (zonder roeren) voordat de vloeistof stabiel is, een beetje afhankelijk van het zuur. Op 100L (200 keer zoveel) kan het dus best eens flink langer duren!

            Er gebeurt natuurlijk een boel in zo'n vaatje, wat een soort van reactievat wordt. Uit al die verschillende stoffen kan water ontstaan, of een zuur, of een base, wat ook afhankelijk is van de pH van een oplossing. Je NH4 (stikstof) kan met een neutrale pH bijvoorbeeld NH3 vormen, en een base (OH-).
            NH3 + H2O <-> NH4 + OH
            Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
            Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

            Comment


              #7
              Re: PH voedingsvat goed houden

              Goeie tip LR2

              Ja het is weer eens wat nieuws voor mij. Vind het wel leuk maar inderdaad komt toch wel weer wat bij kijken kwa kennis ofver de stoffen etc.
              Ik ga eerst eens een liter maken wat jij zei. Dat is een stuk beter om te expirimenteren.
              NLX outdoor kweek 2011
              Wierie Wierie`s Outdoor Festijn 2010
              De eerste maal; 4x NLX outdoor 2009

              Comment

              Bezig...
              X