Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Scroggen zonder toppen..

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Scroggen zonder toppen..

Korting op 420shop
    Dag medekwekers,

Ik zit met een vraag;
    Momenteel aan het voorgroeien. 5 planten op 90cm2 in 10 liter potten.

Om de voorgroei in te korten wou ik scroggen zonder de hoofdtop te toppen. Aan te raden? Volgens amerikaanse fora is dit mogelijk omdat bij het inbinden van de hoofdtop, de kleintjes ook een groeispurt krijgen. Heb hier echter twijfels over...
    Ik dacht ook om mss de hoofdtop te ponytailen voor een week of 2.

Graag jullie mening...

Re: Scroggen zonder toppen..

Als je de top platlegt, knakt of voortdurend platwrijft zullen al de takken inderdaad evenredig(er) groeien.
    Toppen en fimmen zorgen in de eerste plaats voor meer vertakking.
    Als je natuurlijk je hoofdtop verwijderd door toppen of fimmen dan is het eerst vermelde ook van toepassing.

Comment

Ja, natuurlijk kun je de "hoofdtop" ook gewoon plat op het gaas binden.
      Je houdt dan niet de vorm van zo'n echte hoofdtop natuurlijk, want zo'n hoofdtop bestaat ook gewoon uit een verzameling kleine topjes.
      Zo gauw een hoofdtop plat ligt zullen al die kleine topjes individueel omhoog groeien, zodat je heel veel budjes krijgt die allemaal ongeveer even groot zijn.

5 planten op 90cm2 past niet, denk ik.
      -- Of bedoel je 90x90cm, dat is 8100cm2

Ponytailen, ghehe..die gekke Amerikanen toch, die verzinnen de meest stompzinnige namen voor dingen die al decennia gedaan worden.
      En dan waarschijnlijk ook claimen dat ze het uitgevonden hebben.
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Ok dus het is mogelijk. Dan begrijp ik het nut eerlijk gezegd niet van toppen in scrogg. Het enige dat je bereikt is een langere voorgroei.
        Ik heb het inderdaad over een vierkante meter
        Thx heren

Comment

Voordeel van scrog is dat al je toppen licht krijgen. De toppen onder aan de plant zitten verstopt onder de bladeren waar het licht niet aan kan komen. Bij scrog blijven de bladeren onder het net en de toppen groeien boven het net waardoor je dus een mooi egaal veld met toppen krijgt, het zogenaamde SCreen Of Green.

Als je topt krijg je meer uitschieters dan als je niet topt, meer uitschieters is meer toppen.

Voor zover de beknopte uitleg Zoek anders even op You Tube, daar zijn heel veel videos te vinden met een goede uitleg.
          Een dag zonder wiet kent Flip niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gnolf View Post
            Ok dus het is mogelijk. Dan begrijp ik het nut eerlijk gezegd niet van toppen in scrogg. Het enige dat je bereikt is een langere voorgroei.
            Ik heb het inderdaad over een vierkante meter
            Thx heren
            Als je der eenmaal aan begint zal je wel het nut zien van te toppen in een scrog. Het net moet vol. Ik zie het nut niet van niet te toppen in een scrog. Dan kan je ze evengoed met 1 koordje lst'en. Heb het hier nog niet zien passeren, dus op dat vlak zou het wel is leuk zijn om te zien. Maar je krijgt je net enkel vol door de vele uitlopers en die krijg je enkel door te toppen. Link naar mijn scrog van vorig jaar. Wens je veel geluk met hetzelfde te bereiken door niet te toppen

Comment

Conclusie lijkt mij:
              -Met toppen vertraagd de groei maar met vele vertakkingen gaat het net sneller vol.
              -Zonder toppen geen vertraging in groei. Maar plant moet langer in vegatatieve fase om met minder vertakkingen het net vol te krijgen.

Zeker een leuk experiment voor aankomend kweekverslag. Maar ik vermoed dat het niet veel verschil gaat geven

Comment

Ni echt Scrog is gewoon de enige manier om je ruimte optimaal te benutten en vol te krijgen. Al bij al staat een getopte plant 2a3 dagen stil na het toppen. Dat is alles wat je "verliest", want uiteindelijk krijg je der meer voor terug. De groei duurt altijd iets langer, maar je benut hem dan wel deftig.
                Vond de manier van kweken van onze strain tester van een tijd terug grappig op dat vlak. 5-6 weken groei zonder toppen, 1000 watt der boven. Uiteindelijk houd je een paar schoon cola's over en is de rest onderaan allemaal fluff. Zonde van de tijd en de elektriciteit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gnolf View Post
                  Conclusie lijkt mij:
                  -Met toppen vertraagd de groei maar met vele vertakkingen gaat het net sneller vol.
                  -Zonder toppen geen vertraging in groei. Maar plant moet langer in vegatatieve fase om met minder vertakkingen het net vol te krijgen.

Zeker een leuk experiment voor aankomend kweekverslag. Maar ik vermoed dat het niet veel verschil gaat geven
                  Als je niet topt en alleen de hoofdtop/hoofdtak gaat vlechten. Heb je ook dat de zijtakken van de hoofdtak al omhoog groeien, terwijl je nog zit te wachten op de nieuwe groei, die je dan weer plat wilt binden.

Uiteraard kun je de omhoog groeiende zijtakken ook weer plat binden, maar dat is lastig inschatten, en krijg je hoogstwaarschijnlijk ruimtegebrek of een oneven veldje.

Oftewel; met toppen is het ook makkelijker om je hoogte en groeidichtheid van je scrog een beetje gelijk te houden.

Comment

2014-07-27.jpgWat eens leuk is om te doen is buiten (daar kost het licht niks) proberen om je plant een rondje rondom de pot te laten groeien. Ik was tot de helft gekomen. Beetje laat in het jaar begonnen.

Lees je ook even in over apicale dominantie. Als je de eindtop constand lager houd dan de zijvertakkingen gaan die de functie van de eindtop overnemen. De groei in de eindtop neemt af en de groei in je zijtakken neemt toe.

Comment

Waarschijnlijk top ik ze dan wel 1 keer. Heb toch een paar stekken nodig voor de volgende miss-verkiezing.

Edit:

Apicale dominantie verklaard wel veel. Toppen lijkt toch de beste optie. Thx flintstoned
                      Last edited by Gnolf; 8 August 2016, 21:03.

Comment

Bezig...
                      X