Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Te hoge luchtvochtigheid

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Te hoge luchtvochtigheid

    Korting op 420shop
    Goededag medekwekers,

    Ik zit met een probleempje, (is voor eigen gebruik, voorheen had ik 1x 600w tegen 9p/p m2)
    Ik heb 2x1000w lampen op 4m2, ik zit in het buitenland en daar is het wat warmer. 9potten op 1 m2
    Ik gebruik een Airco om de temperatuur op peil te houden, alleen heb ik het gevoel dat deze de luchtvochtigheid omhoog schoeft?
    Voorheen, had ik hier geen last van en had ik tot het einde van oogst een goede luchtvochtigheid, dit waren wat minder warme tijden.
    De airconditioning is behoorlijk groot (hadden we uit een oud pand gehaald) deze staat constant op 22 graden waardoor het in het hokje 21.9 blijft.
    Luchtvochtigheid is nu contstant 80%, ik had spint, die heb ik 3 dagen achter elkaar bestreden en nu om de 3 dagen met biologische middelen, dit blijf ik doen (denk ik) omdat naar mijn weten het blijft terug komen vandaar dat ik elke 3 dagen spuit, nu is het compleet weg alleen soms nog een paar eitjes. Geen probleem dus.

    Heb een afzuiger die voldoende moet zijn, zodra de airco aan gaat zuigt hij wel heel veel lucht van buiten, ik heb alles vanuit binnen afgesloten dus dat wordt maar vanaf 1 plek weg getrokken, niet van buitenshuis maar binnen, nu heb ik savonds de luchtvochtigheid gemeten in het huis zelf, en die hangt ook op de 80%.

    Ik heb niet het gevoel dat de planten erg vochtig zijn, als je ze tussen mijn vinger toppen doe voelt het goed aan.
    Heb 4 waaiers tegen ze aan staan die overal goed doorheen komt.

    Ik heb totaal geen gele bladeren, alles is super groen. Collega zei misschien iets te groen maar het is geen donkergroen dus dat moet goed zijn.

    Als ik spray, spray ik ze wel heel erg nat, dit omdat ik aggresief te werk ga tegen deze kleine robots. en dit om de 3 dagen.

    Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, zit nu in de tussen de 5e en 6e week, heb nog 3a4 weken te gaan. (super lemon normaal 10weken maar stopgrow gebruikt dit versnelt de bloei met 1 week en zorgt dat de plant stopt me groeien en meer stimulans voor de bloei heeft)(werkt goed)
    (ook worden sommige haartjes een beetje bruin, dit komt waarschijnlijk ook door het nat spuiten tijdens de spraying.

    Tussentijd ook een dehumifier aangesloten voor 40m2. Dit lijkt geen spel voor hem want het blijft hetzelfde?
    uhmm... Ook de dehumifier op de airco geprobeerd maar blijft hetzelfde.

    Tips iemand?

    #2
    Re: Te hoge luchtvochtigheid

    zodra de airco aan gaat zuigt hij wel heel veel lucht van buiten, ik heb alles vanuit binnen afgesloten dus dat wordt maar vanaf 1 plek weg getrokken, niet van buitenshuis maar binnen, nu heb ik savonds de luchtvochtigheid gemeten in het huis zelf, en die hangt ook op de 80%.
    Daar zit de oorzaak. Je neemt lucht van RLV 80% binnen.

    Comment


      #3
      Re: Te hoge luchtvochtigheid

      oke dus ik moet de lucht die binnen komt op 1 of andere manier zien te filteren? ppuuffffff,

      afzuiger staat uiteraard contineu aan dus de lucht zal gezogen blijven worden, los van de airco. met de airco zuigt hij alleen maar meer lucht.

      oeioeioeiiii

      Comment


        #4

        Comment


          #5
          Re: Te hoge luchtvochtigheid

          Voor de duidelijkheid, het is geen chemisch bestrijd middel en niet voor de verkoop.
          Ik begrijp dat de meeste van jullie met chemische zooi werken, net zoals de mensen waar je je clones van koopt,waardoor het robots worden, ik in tegendeel niet en bestrijdt ze me biolosgische dingen, zolang je maar constant achter op hun reet zit is er niks aan de hand.

          Los van dat was dat niet de vraag, deze opbrengst blijft in de familie en dat is ook 1 van de redenen waarom ik geen spullen zoals vertimex gebruik.
          Ik begrijp je bezorgdheid, ik heb zelf astma, dus op dat niveau zijn we hetzelfde, maar over de 8 kilo per jaar kan je nog wel is goed in vergissen. Het wordt gebruikt voor medische doeleinden.

          Bedankt voor het advies van een 'deftige ontvochtiger', heb je advies van een merk? of wat dan ook. die ik nu heb doet 30liter in 24 uur en is voor 40m2, ik moet kijken naar het dubbele?

          Bedankt medekwekers!

          ps. is het mogelijk de temperratuur iets op te schroeven? waardoor er misschien iets veranderd, ik heb nu de ontvochtiger voor de plaats gezet waar de lucht binnenkomt en lijkt iets omlaag te gaan, nu 76%, dus even afwachten misschien.

          kan natuurlijk altijd me vrouw haar tampons ophangen hahahahaha

          Comment


            #6
            Re: Te hoge luchtvochtigheid

            Ik heb een qlima d en het cijfer weet ik niemeer. Ik woon in een oud huis zonder deftige dampkap en met enkel glas. Heb dat toestel gekocht om condensatie tegen te gaan in de winter en dat werkt perfect. Nu, als het al enkele dagen/weken zo'n hoge LV is dan kruipt dat in de muren en dan zie je daar de eerste dagen geen direct resultaat van. Heb de eerste dagen om de zoveel uur tijd dat reservoir van 4 liter moeten leegmaken.


            De meeste van ons werken met chemische zooi? Dan zit je op het verkeerde forum mate. Praktisch iedereen hier kweekt uit zaad en dan haal je geen spint in huis. De rest maakt zijn stekken zelf en wie er dan nog over blijft heeft spint en komt hier vragen hoe er vanaf te geraken.

            Met uw setup zou ik 10 kg wiet oogsten per jaar en wsl word je gebanned voor een te groot volume. Ik oordeel daar niet over, ken uw situatie niet. Zie alleen wat ik lees en dat neigt naar broodkweek. Stopgrow? Komaan...

            Comment


              #7
              Re: Te hoge luchtvochtigheid

              Ik vraag over luchtvochtigheid, met 2x1000w, 4m2, ik vraag niet over hoeveel opbrengst ik kan maken, of wat voor advies ik nodig heb over spint....
              Ik vraag om advies en maakte duidelijk dat het voor medische gronden is, ik werk niet met zaad omdat ik de kwaliteit van mijn oogst het beste wil hebben (ligt eraan of hem fem is of niet, met fem werk ik totaal niet, regular neemt wat meer tijd in beslag) plus de stekken die gesneden worden GENITICA zijn, ik werk met stopgrow omdat dit de tijd van 10w, naar 9w brengt en dat mijn ruimte waarbij ik zelf geen 8 kg wiet per jaar smoort, een lage ruimte is en omdat ik werk met een haze soort deze blijft groeien.

              los van deze dingen, wou ik graag mensen vragen om ervaring met zon hoge luchtvochtigheid binnen en buitenhuis en misschien een optie wat ik hiermee kan doen.

              Ik heb net zelf een test gedaan en ik heb aan alle opties van die airco gezeten,
              Bij airconditioning aan geeft hij 90% lv van buiten naar binnen,
              op zon, warmte, kan ik hem op 25 graden zetten en geeft direct een lv aan van 70%.
              Het lijkt erop dat ik met meer warmte moet gaan werken en minder airco...

              dat duidt op jouw reactie dat warme gekoelde lucht toch veel lv met zich mee brengt.

              Mensen met ervaring, ik kan advies gebruiken

              Comment


                #8
                Re: Te hoge luchtvochtigheid

                Altijd gedacht dat het enige wat airco doet,
                is vocht uit de lucht halen, vandaar dat ze
                altijd lekken, of heb ik iets gemist?

                succes O.D.

                Comment


                  #9
                  Re: Te hoge luchtvochtigheid

                  ps. is het mogelijk de temperratuur iets op te schroeven? waardoor er misschien iets veranderd, ik heb nu de ontvochtiger voor de plaats gezet waar de lucht binnenkomt en lijkt iets omlaag te gaan, nu 76%, dus even afwachten misschien.
                  Dat is natuurlijk mogelijk. Warmere lucht kan meer vocht bevatten dan koudere lucht. Als je wat warmer gaat kweken dan zakt de RLV in je kweekruimte waarschijnlijk alhoewel je planten dan ook meer zullen verdampen.

                  Zolang je onder de 28 graden blijft is dat prima. Niet warmer als 28 graden gaan en als het kan zo min mogelijk verschil tussen dag- en nachttemperatuur. Liefst niet me dan 8 graden schommelen.

                  Het water wat uit een aerco komt is het water wat die uitkomende lucht minder kan bevatten dan de warmere inkomende lucht. In feite is een earco een warmtewisselaar. Door het afkoelen van de lucht komt er condens vrij. Echter de uitstromende koele lucht zal wel tegen het dauwpunt aanzitten dus bijna 100% RLV hebben.
                  Als je deze zeer vochtige koele lucht dan in een wat warmere kweekruimte blaast dan zakt die RLV meteen omdat het er warmer is maar je hebt dan wel plaatselijk erg grote tempverschillen.

                  Is het een optie om de ruimte waarin de tent staat zelf te koelen en dus niet vanuit de aerco de tent in blazen maar pasief je lucht uit die gekoelde ruimte halen.

                  Comment


                    #10
                    Re: Te hoge luchtvochtigheid

                    Kijk, daar heb ik wat aan. Je zet me aan het denken ik kom hierop terug!
                    Thanks Flintstoned!

                    Dit is zeer nuttige info btw

                    Comment


                      #11
                      Re: Te hoge luchtvochtigheid



                      Koude lucht kan minder waterdamp bevatten dan warme lucht en raakt bij voldoende afkoeling dus verzadigd met waterdamp, de relatieve luchtvochtigheid wordt 100%.

                      Als je rechtstreekt van de aerco inblaast dan blaas je {in de zomer) het beste boven in de ruimte de koude lucht in. Als deze lucht meer als een graade of 5 lager licht dan de kweektemperatuur op bladhoogte dan zakt deze koude lucht vanzelf omlaag, jangs je kap en lamp en warmt dan al op (dus de lv zakt) voordat het bij je bladerdek en toppen is. Natslag (condensatie op de top) wil je zeker niet.

                      Hoe hoger de luchtvochtigheid, hoe dichter het dauwpunt ligt bij de temperatuur van de lucht. Bij een hogere luchtvochtigheid is de lucht al bijna verzadigd en hoeft deze nog maar weinig te worden afgekoeld om te condenseren (natslag). Bij een relatieve luchtvochtigheid van 100% is het dauwpunt dan ook gelijk aan de luchttemperatuur.

                      ALs je lamp dus uitspringt dan zakt onmiddelijk de kweektemperatuur omdat je afzuiger die ruimte binnen 30 seconden heeft ververst. Als de aerco dan nog aanstaat heb je dus meteen ook natslag en grote kans op toprot.

                      Comment


                        #12
                        Re: Te hoge luchtvochtigheid

                        Hallowa!

                        even een update, ben gaan spelen met de airco, uit eindelijk besloten om de temperatuur iets op te schroeven ipv 21a22 graden naar de 25 graden, waardoor de airco ((met 21a22 graden), omdat het buiten gewoon erg warm) binnen en buiten dubbel zo hard moet werken. Nu dus iets minder hard hoeft te werken met 25 graden, waardoor hij de kans heeft ietsjes meer te filteren met de lv..

                        Nu dus 60/65 lv stukken beter als 80/85.
                        Ook gewoon de ontvochtiger nog aan staan die 30ltr in de 24 uur doet.

                        Ik ben dus stukken verder. Heel erg bedankt voor de slimme reacties van de mensen hier, helaas niet allemaal even bekent met de werkwijze die hier (bij mij) gehanteerd wordt.
                        Een beetje afgekraakt aan het begin maar waar het uit eindelijk om draaide is voor 90% opgelost. Zullen wel geen kennis hebben hoe je werkt met 1000w

                        Dank u allen.

                        Dus onthoudt, in warme tijden, moet hij dubbel zo hard draaien waardoor, met de airco's van tegenwoordig, die effecient te werk moeten gaan met de electra, en minder kunnen doen om het feit dat ze kleinere onderdelen hebben en niet meer zo strek zijn, met dehumifier, als die van vroeger
                        Beter dus om de temperatuur iets hoger te houden, de planten verdampen ook meer dus zullen veel meer opslokken.

                        Joeh!

                        Comment

                        Bezig...
                        X