Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

advies gevraagd over zaadkweek en toen verder

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    advies gevraagd over zaadkweek en toen verder

    Korting op 420shop
    ik heb zaadjes gekocht en 13 september laten ontkiemen in spongebob bakjes.
    helaas zijn er vele niet uitgekomen en sommige al kassiewijle, maar dat is dan mijn verlies want dit is mijn eerste keer dat ik dit doe.
    Ik heb de zaadjes dus in een spongbob in een kweekbakje gezet en na een week kwamen ze boven. Toen heb ik ze in een bakje van 9x9 cm gedaan met verse aarde.
    Ik heb hierna wortelstimultor gegeven en 2x per week een beetje bladvoeding gesprayed.
    Ze staan in een growtent met tl lamp. Ik heb geen ventilator of afzuiger in de tent.
    Het is lekker warm( ongeveer tussen de 20 en 22 graden) en vochtig, want de tentflappen zijn goed vochtig als ik ze 1x per dag opendoe om te luchten.

    Ik heb ook wat foto's want volgens mij doe ik iets niet goed, of vergeet ik iets( maar dat is ook wat ik vraag ).
    Tot nu toe heb ik geen voeding gegeven want in de verse aarde moet volgens mij al voeding zitten, maar als ik op het forum naar andere foto's kijk zien de plantjes er groter uit dus wat doen die wat ik niet doe?

    Ze staan op 18/6.

    waarom groeien mijn zaailingen niet verder de hoogte in en maken zij geen zijtakjes aan? en weet iemand ook hoelang het duurt eer een zaailing in de bloei kan? en graag andere aanvulllende informatie over hoe je na het ontkiemen eigenlijk te werk moet gaan.

    ik kijk uit naar al jullie reacties

    #2
    Re: advies gevraagd over zaadkweek en toen verder

    Hoi Ellen,

    het lijkt erop dat al je zaailingen enorm aan het strekken zijn opzoek naar licht. Hoe hoog hangt de TL lamp boven de zaailingen?

    Als ze niet meer hoeven zoeken naar licht, zullen ze verder gaan met hun ontwikkeling, zo zie je bij een paar al het eerste setje blaadjes naar buiten komen. Geef het nog even en hang de TL lamp een heel stuk lager (ong 5 tot 10cm afstand)

    Verder is het allemaal geduld ikzelf heb de neiging om mn zaailingen in het begin van hun leven op 24 uur licht te zetten.
    sigpic
    Kruimel um, draai um, steek um op en paas um door.

    Comment


      #3
      Re: advies gevraagd over zaadkweek en toen verder

      Lijkt inderdaad op strekkingsgroei door een zoektocht naar licht. De zaailingen zullen echt wel verder groeien zijtakjes krijgen. Overigens wordt de kale stengel onder de blaadjes niet langer, maar wel dikker. Een plant groeit immers alleen verder aan zijn uiteinden (boomkwekers noemen dit fenomeen "verlengenisgroei") Bij het verplanten kun je de kiemplanten altijd nog iets dieper planten. Dan maak je kans dat er op de kale onderstam nog wat takjes gaan groeien.

      Succes Ellen,

      Xtreme

      Comment


        #4
        Re: advies gevraagd over zaadkweek en toen verder

        dank jullie wel, maar het strekverhaal klopt, is gekomen in de kweekdoos, maar nu staan ze toch al een tijdje stil.
        maar hoe zit het met de voeding? wanneer geef ik dit ,en geef ik dan startbooster, of iets anders, en wat voor tijden hebben jullie (eigen ervaring) tot dat ze klaar zijn voor in een grotere pot om in de bloei te zetten?

        ben vrouw en voel mij onzeker, dus stel mij wat geruster

        Ellen

        Comment


          #5
          Re: advies gevraagd over zaadkweek en toen verder

          Ikzelf doe de zaadjes in 0,25 L potjes om te ontkiemen, zodra ze boven komen geef ik ze altijd een klein beetje water (ik gebruik zaai en stek-grond).

          Zodra de wortels aan de onderkant van het potje duidelijk zichtbaar zijn, pot ik ze over naar 1L potjes gevuld met Plagron Light-mix. Ook hier voed ik nog niet bij, zodra de wortels de onderkant van de pot bereikt hebben en een klein "gaasje" begint te vormen pot ik ze weer over naar 12L potten met Plagron Light-Mix.
          Na 2 weken begin ik met een klein beetje groei-voeding en bouw in de loop van de week op naar aangeraden dosis (ik doe dit, omdat de Plagron Light-mix ong 3 weken voeding bevat)
          sigpic
          Kruimel um, draai um, steek um op en paas um door.

          Comment


            #6
            Re: advies gevraagd over zaadkweek en toen verder

            mag ik vragen wat voor lichtschema je gebruikt, en gebruikte je tl lampen of 400 watt.

            Comment


              #7
              Re: advies gevraagd over zaadkweek en toen verder

              In mijn situatie:

              400w HPS

              eerste 2 weken: 24/0
              2 a 3 weken groei: 18/6
              10 tot 12 weken bloei : 12/12

              Maar ik denk dat het schema met alle lampen toepasbaar is.

              Ik pot de zaailingen naar ong 3 weken over in hun uiteindelijke 12L potten
              sigpic
              Kruimel um, draai um, steek um op en paas um door.

              Comment


                #8
                Re: advies gevraagd over zaadkweek en toen verder

                super, zo weet ik net even weer wat meer. en ik ga nog maar even geduld beoefenen, maar ja, niet zo makkelijk voor mij, vind het spannend en leuk om te doen............ maar ik probeer af en toe foto te maken en aan de hand hiervan vragen te stellen en iedereen mee te laten kijken.

                tot zo ver dank je wel

                Comment


                  #9
                  Re: advies gevraagd over zaadkweek en toen verder

                  Hallo allemaal ik ben nieuw op dit forum maar lees al een tijdje mee.
                  Omdat ik niet meer in nederland woon is het gemak om ff naar een coffeeshop te lopen in eens een droom geworden en ver van mijn werkelijkheid. Daarom ben ik maar begonnen met mijn eigen weed te groeien. In nederland kocht ik altijd een paar stekken en in de zomer gooide ik die op me balkonnetje .. dit is ff anders.

                  Ik heb een mooie tent uit nederland over laten komen en ik heb wat spulletjes hier aangeschaft. Nu is me zaadje (superskunk) heel snel uitgekomen en groeit aardig.. Het ding is alleen de kleur van de blaadjes begint geel te worden. Nu las ik dat het aan een duizend zaken kan liggen.. en die heb ik langzaam allemaal afgegaan.. maar ik kan niet echt de oorzaak vinden.. nu las ik dit toppic en dacht dat het er wel in thuis hoorde... Me plant staat dus nu still in vergelijking met de laatste 2 weken en wordt een beetje geel.. Temp. is goed... afstand lamp is oke.. en ik draai met wit licht en een 400 lamp..ik geef nog lang geen voeding omdat de aarde die ik heb best vol zit met voeding.. en water lijkt me ook niet helemaal het verhaal.. maar zijn er standaarden voor hoeveelheid water of misschien andere zaken waar jullie aan denken als je me lange verhaal lezen?? Ik ben erg benieuwd en dank alvast..Alle tips en of info zijn meer dan welkom.

                  Met vriendelijke groet,

                  D.

                  Comment


                    #10
                    Re: advies gevraagd over zaadkweek en toen verder

                    Het ding is alleen de kleur van de blaadjes begint geel te worden

                    Zijn het groene blaadjes die geel verkleuren of nieuwe blaadjes die geelgroen van kleur zijn?

                    Xtreme

                    Comment


                      #11
                      Re: advies gevraagd over zaadkweek en toen verder

                      Hmmm Xtreme eerlijk gezegd denk ik dat het plantje eerst veel groener was dan nu.. dus ja ze worden wat geel..

                      Nu er nieuwe blaadjes bij komen zijn ze vanaf begin al geel groen..!?

                      Whats up met me kleintje is ze ziek?

                      grt.

                      Comment


                        #12
                        Re: advies gevraagd over zaadkweek en toen verder

                        ondertussen staan mijn zaailingen al een tijd.
                        fotocamera is beschadigd dus ik heb geen nieuwe foto's, k....
                        maar ik geef nu N en wat voeding en hou het geheel op 1.4.
                        Maar nu de volgende stap, ze moeten in een grotere bak staan, en ik wil weten of ik nu mannen of vrouwen heb. Nu las ik in het stekkenboekje dat je ze dan in de boei moet zetten (dan laten ze hun ware aard zien), maar toen las ik ook als je dat weet, je ze dan ook weer in de groei kan zetten, want ik wil van een vrouwtje een moedertje maken, (heb verschillende soorten) en ik moet natuurlijk leren hoe ik stekje snij, en tot een echte stek kan maken. Dus heb ik wel wat plantjes nodig, want mijzelf kennende zal ik ze ook we stress geven hahahah, maar goed, het klinkt alleen raar, eerst in de bloei zetten voor het geslacht en dan weer in de groei, je zou denken dat dit ook st ress geeft.
                        Maar misschien zijn er ook andere manieren om te ontdekken of je een man of vrouw in je tentje hebt staan, dus laat maar komen het advies of ervaringen.

                        Comment


                          #13
                          Re: advies gevraagd over zaadkweek en toen verder

                          @ Ellen : In de bloei en dan terug in groei zetten is absoluut niet mogelijk naar mijn weten en moest het mogelijk zijn is het zeker ongezond voor je plant (= veel stress, weinig profit) dus zeker niet doen. Gewoon afwachten en elke dag met een loep de oksels bekijken tot je de fameuze vro.uwelijke haartjes ziet.

                          @ Buenos: die kleur komt volgens mij door de droge lucht. Ik heb het zelfde probleem gehad met zaailingen vroeg onder hps te zetten dus best ze nog even gewoon onder tl met wat verneveld vocht op de blaadjes tot ze terug mooi groei zijn en de stengel een beetje dikker is zodat ze sneller aan fotosynthese kunnen doen..

                          Greetz

                          Comment

                          Bezig...
                          X