In het verleden zijn er vaak discussies geweest over de (on)mogelijkheden van de kweek met led-verlichting. De meesten van ons zijn het inmiddels eens dat er met leds kan worden (voor)gegroeid. Daarbij kunnen gelijke of zelfs betere resultaten worden behaald dan met HPS. De inzetbaarheid van leds bij de bloei vormt echter bij voortduring een voorwerp van dispuut. Resultaten in de kassenteelt vallen tot op heden tegen en de beroepstuinders zijn van oordeel dat er nog veel onderzoek moet plaatsvinden alsmede dat het rendement van de leds omhoog moet. Het is mij te kort door de bocht om te stellen dat deze tuinders -veelal lieden met een goede opleiding, daarbij ondersteund door medewerkers van wetenschappelijke instituten- er totaal niets van kunnen en dat wij als wiettelers het allemaal veel beter weten. Een voorloper in de kassenteelt (Van der Kaay) heeft thans ongeveer "break-even" gedraaid: hij had slechts een opbrengst van 30 % ten opzichte van HPS, maar omdat hij een WKK-installatie had kon hij het verlies van de lagere opbrengst compenseren door de opbrengst van de teruglevering van bespaarde elektriciteit
Wat ik nu zou willen is geen discussie over de (on)mogelijkheden met de kweek met leds, maar gewoon een verslag van een of meer forumleden die een succesvolle kweek met leds hebben gedraaid. Het enige wat ik vraag is dat een aantal ledkwekers vermeldt met welk type ledlamp is gewerkt, hoe groot de teeltoppervlakte was, hoelang de kweekperiode en hoeveel de opbrengst was. Dit topic is dus niet bedoeld om een discussie te entameren, maar veeleer om door middel van verslaglegging een aantal ervaringsregels te vergaren. (NB gelieve geen topics van het internet te plukken van de NASA of van kwekers die in relatie staan tot lampenleveranciers, maar gewoon eigen ervaringsregels, zo mogelijk vergezeld van een fotoverslag aan dit topic toevoegen)
Xtreme
Wat ik nu zou willen is geen discussie over de (on)mogelijkheden met de kweek met leds, maar gewoon een verslag van een of meer forumleden die een succesvolle kweek met leds hebben gedraaid. Het enige wat ik vraag is dat een aantal ledkwekers vermeldt met welk type ledlamp is gewerkt, hoe groot de teeltoppervlakte was, hoelang de kweekperiode en hoeveel de opbrengst was. Dit topic is dus niet bedoeld om een discussie te entameren, maar veeleer om door middel van verslaglegging een aantal ervaringsregels te vergaren. (NB gelieve geen topics van het internet te plukken van de NASA of van kwekers die in relatie staan tot lampenleveranciers, maar gewoon eigen ervaringsregels, zo mogelijk vergezeld van een fotoverslag aan dit topic toevoegen)
Xtreme
Comment