Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Uv-lampen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Uv-lampen

    Korting op 420shop
    Beste mensen,

    Ik heb al wat dingen gelezen over uv-lampen.
    Ik heb namelijk zelf 4 15 watt (zonnenbank) uv-lampen die op +- 20 cm van mijn plant staat (niet hangt dus..)
    Maar de een zegt dat ik geen uv-lampen moet gebruiken de ander zegt dat het niet zoveel uit maakt.
    Maar ik zou graag willen weten of ik die uv-lampen kan gebruiken en hoeveel uur per dag ik een uv-lamp aan laat voor mijn plantje (stekkie).
    Op het moment gaat het niet zo goed met mijn plantje want de blaadjes hangen en het lijkt er op alsof ie dood aan 't gaan is.
    Ik had 'm ontpot voor aarde voeding en misschien iets te veel water gegeven wat het probleem zou kunnen zijn.

    gr,

    enemy

    #2
    Re: Uv-lampen

    over die uv kan ik weinig zegge maar je hebt een stekie dus is ie in de groei vase en dat betekent dat je het licht op 18/6 zou moeten zette ...

    Lzw
    Als het kalf verdronken is ,kon het niet zwemmen.

    Comment


      #3
      Re: Uv-lampen

      je moet die uv lamp de tijd dat je hem aan hebt staan opbouwen
      je moet dus op de helft van je licht cyclus dus na 5 uur 45 min zet je de lamp de eerste week een half uurtje aan en de week doe je dat een half uurtje langer dus dan doe je nadat de lamp 5 en half uur aan zijn de lamp een uutje aan. voor de precieze waarden en afstanden en tijden moet je ff richten naar monty of de search button gebruiken er zijn een aantal draadjes waarin uvb behandeld wordt.

      maar teveel in een keer kan je plant behoorlijk beschadigen dus bezint eer ge begint
      ik zou de lampjes maar ff uitdoen als ik jou was en meer research doen want uvb is niet goed als je het overmatig gebruikt

      mvg DH

      Comment


        #4
        Re: Uv-lampen

        Hmm ik snap je niet helemaal.
        Ik moet beginnen met 5 uur licht per dag?
        En het per week verlengen met?? een half uur/uur?
        Ik zet 'm voorlopig wel op 5 uur per dag want mijn plantje is nu echt aan het sterven lijkt wel..
        thnx anyway.

        grtz

        Comment


          #5
          Re: Uv-lampen

          gooi die uv lampen heel snel in de hoek, dat is wat er in een ander topic ook al duidelijk gemaakt werd.

          Ze zijn best leuk als toevoeging, maar als primaire keuze is het waardeloos. Hang je kast val met spaarlampen, TL buisjes of HPS lampen, maar niet met UV lampen
          sigpic
          Kruimel um, draai um, steek um op en paas um door.

          Comment


            #6
            Re: Uv-lampen

            je begint in het midden van je licht cyclus dus stel je voor je zou van
            1200uur tot 0000uur belichten dit zijn dan 12uren (met hps)

            dan doe je de eerste week
            je uvb verlichting om
            1745 aan
            1815 uit dit is dan een half uur

            je tweede week uvb
            1730 aan
            1830 uit dit is dan 1 uur

            je derde week uvb
            1715 aan
            1845 uit dit is dan 1.5 uur

            je vierde week uvb
            1700 aan
            1900 uit dit is dan 2 uur

            zie je hoe ik beddoel dat je het moet opbouwen
            teveel aan uvb brengt onherstelbare schade met
            zich mee
            je moet het in de helft van je licht cyclus aanzetten
            en weer uit dus niet in een keer van nix naar 5 uur per dag
            je moet je planten laten wennen aan de uvb

            ik durf je bijna met ckur heid te zeggen dat je planten door het
            teveel aan uvb aan het sterven zijn

            ik hoop je hiermee voldoende te hebben geholpen en anders trek je weer
            aan de bel

            mvg DH

            Comment


              #7
              Re: Uv-lampen

              Sommige mensen vinden graag het wiel opnieuw uit... soms is rond beter

              Comment


                #8
                Re: Uv-lampen

                hehe..
                Ja ik heb die uv lampen er uit gegooid en er voor verlopig een spaar lamp van 70 watt en een glooilamp van 40 watt in gegedaan.
                Ik hoop dat dit goed genoeg is en ik hoop dat mijn stekkie er weer boven op komt (denk het niet maar goed..) hij heeft namelijk al +- 40 uur constant onder die uv-lampen gestaan .
                Maar goed een paar vrienden van me hadden vandaag nieuwe zaadjes gehaalt; kiwi skunk. Kijken of dat wat is.
                Thx voor de hulp en uitleg!
                Grtzz

                Comment


                  #9
                  Re: Uv-lampen

                  Je mag je planten niet langer dan 15/30min per dag bloot stellen aan UV licht+ je moet dit opbouwen en zeker zoals pozz ook al zegt niet als primaire belichting gebruiken.

                  Men is momenteel aan het testen om UV verlichting te gebruiken ter preventie en als remedie tegen ongedierte en schimmels + voor de verhoging van de thc en daar gebruiken ze ook geen UV verlichting als hoofd verlichting
                  Last edited by Smoking Fifi; 5 November 2009, 11:26.
                  Q. If there are two potheads in the back of a car, then who is driving?

                  A. The cop!

                  Comment


                    #10
                    Re: Uv-lampen

                    Die zonnebanklampen zijn niet geschikt; dat zijn UVA lampen, die meer kwaad dan goed doen.
                    Het gaat echt om UVB lampen!

                    Als je die hebt kun je inderdaad het beste langzaam opbouwen maar dan tot aan 5 uur per dag en dan weer afbouwen.
                    Buiten krijgen ze nog meer, dus dat kunnen ze makkelijk aan.

                    Die tests waarover Smoking het heeft zijn al jaren geleden afgerond en hebben geresulteerd in dit patent. Als de gewasschade -gemeten in gram oogstbaar product- met 30% afneemt neemt de opbrengst met liefst 42.8% toe, dus iedereen zou dat patent eens goed moeten doorlezen tot ie begrijpt wat er staat.

                    Als je UVB TL's neemt moet je wel bedenken dat je daar -weliswaar simpele- kennis voor nodig hebt, die je echt nergens op het internet kunt vinden. Inmiddels heb ik al 2 oogsten overgeslagen met die lampen en ik raak er steeds gefrustreerder door. Weet je niet exact welke onderdelen je nodig hebt en waar ze die nog verkopen begin er dan maar niet aan.

                    Hopelijk zullen mensen die kennis wel willen delen als ze eenmaal begrijpen hoe belangrijk UVB is.

                    Comment


                      #11
                      Re: Uv-lampen

                      Hey ik heb het nog niet volledig doorlezen enkel de eerste 8pagina`s maar hier word toch over toepassingen met UV-C licht gesproken. Vind het wel interressant leesvoer.

                      Kan je es uitleggen wat jij aan het testen bent met die UVB en wat bedoel je kennis nodig hebben? kwa onderdelen etc,,, dan bedoel je meer technische kennis ivm samen steken van zo een lamp of?

                      Let er ook altijd op dat UV C licht ook schadelijk is voor de mens
                      Q. If there are two potheads in the back of a car, then who is driving?

                      A. The cop!

                      Comment


                        #12
                        Re: Uv-lampen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Smoking Fifi View Post
                        Hey ik heb het nog niet volledig doorlezen enkel de eerste 8pagina`s maar hier word toch over toepassingen met UV-C licht gesproken. Vind het wel interressant leesvoer.
                        Ze moeten met UVC werken, vanwege allerlei onzinnige regels om een dergelijk product goedgekeurd te krijgen. UVB was veel beter geweest en dat geven de onderzoekers tussen de regels door ook aan. UVC is veel schadelijker voor zowel mens, dier als plant en brandt de bladeren weg.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Smoking Fifi View Post
                        Kan je es uitleggen wat jij aan het testen bent
                        Inmiddels heb ik -in identieke hokken- het effect van alternatieve lichtschema's en de Rubisco break getest.
                        Wat ik verder wil testen is het effect van UVB dus, van intracanopy licht, continu licht (martian method ed) en zelfs van verschillende soorten muziek. Daarnaast ga ik al mijn lampen testen -TL, CFL, inductie en HPS- mbv een luxmeter om daar gedigitaliseerde SPD's van te maken.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Smoking Fifi View Post
                        wat bedoel je kennis nodig hebben? kwa onderdelen etc,,, dan bedoel je meer technische kennis ivm samen steken van zo een lamp
                        Welke onderdelen ik precies moet hebben en vooral waar ik die kan krijgen.
                        Dat de TL's T12 formaat zijn maakt eea daarbij niet eenvoudiger.
                        Op dit moment ben ik het bij aquariazaken aan het proberen.

                        Ook aan technische kennis ontbreekt het mij behoorlijk.
                        Zo zou ik bv mijn TL's in zoiets willen bevestigen, maar weet ik zelfs niet of in zo'n houder al een fitting zit. realiseer me hoe dom dat waarschijnlijk klinkt, maar gelukkig heb ik meer verstand van kweken.

                        Comment


                          #13
                          Re: Uv-lampen

                          Hehe doordat ik gisteren je stukje gelezen had heb ik ook verder zitten zoeken en begrijp nu je probleem de lampen zelf vind je makkelijk en systemen voor vijvers ook maar een gewone lamphouder etc.. is iets moeilijker.

                          Vind het wel goed dat je ook spreekt van uvb omdat ik ook al gehoord had dat uvc meer schade dan goed deed, daarom ben ik ook ferm geinterresseerd in de plasma lamp daar zit geen glas voor de lamp, zodanig dat geen uvb straling geblokkeerd worden, voorlopig zien hun testen er zeer goed uit. Mooie compacte toppen etc.. maar deze is ook nog in ontwikkeling + momenteel is de aankoopprijs nog onmenselijk voor die lampen +2500euro het stuk.
                          Q. If there are two potheads in the back of a car, then who is driving?

                          A. The cop!

                          Comment

                          Bezig...
                          X