Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

24 uur licht

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Last edited by monty; 22 December 2009, 02:36.

Comment

Re: 24 uur licht

Thx monty as always redder in nood
      Stay calm. Everything is going to be okay. There will be marijuana giveaways

Comment

@ Monty: mij buisden ze int middelbaar als ik een taak copy paste van verschillende sites. Als ge bv uwe eerste alinea googelt komt ge uit op een wetenschapsforum. De topicstarter eindigt zijn bericht daar met: klopt dit? Hij is er dus zelf niet zeker van en ik weet begot niet waar die gast het over heeft. Ik heb geen exacte wetenschappen gestudeerd. Termen als droog-en versgewicht zijn mij dus onbekend. Enige uitleg?

Volgende alineas: het dagelijks ritme van phalaenopsis: das een orchidee die niet tegen direct zonlicht kan. Vanwaar de vergelijking?
        En dan volgt er nog iets gekopieerd van plant dynamics, dat eerder mijn stelling bevestigt dan ontkracht.
        En ja, ik ben ne moeilijke mens maar kan niet goed tegen ja knikkers.

Comment

Als je iets verder had doorgelezen had je gelezen dat men dit bevestigd met ja dit klopt. Maar goed ik wilde je alleen op weg helpen met je vraag. Zeker is dit coppy past. Of ik me nu kennis eigen maak door een boek te lezen een college te volgen of iets opzoek opt internet, ik zie het verschil niet. Heden ten dagen worden studenten aangespoord om zaken op het net op te zoeken. Als je zelf de moeite had genomen om eens wat zaken op te zoeken dan was je misschien zelf tot een antwoord gekomen.

Als je het tweede deel goed had gelezen dan was je tot een andere conclusie gekomen. Daar staat simpel uitgelegd. De balans tussen licht en donker in de plant bepaald de groeisnelheid. Dit geld voor een orchidee net zo als voor cannabis. Maar goed van mij hoef je geen hulp meer te verwachten als je dit zo storend vind,

Zet je planten lekker op 24 licht zou ik zeggen, de groeten
          Last edited by monty; 22 December 2009, 03:19.

Comment

Met alle respect voor de mooie info maar toch is het niet precies wat hij zoekt als antwoord vrees ik Monty. Ik vind dat trouwens niet bevestigd op die wetenschapssite (of moet je daarvoor ingelogd zijn? kan ook).

Met drooggewicht bedoelen ze alles wat in de plant aanwezig is van materiaal minus water. Versgewicht is zoals je de plant in z'n geheel aantreft. Men maakt dit onderscheid vanwege het water dat aangetrokken wordt door het Auxine kan ik vermoeden, al is dat niet iets waar wij mee bekend zijn (het gaat hem eerder om droge toppen bij ons ).

Van die site heb ik ook volgende quote:
            "groei (en de daarmee gepaard gaande verbranding) gaat 24 uur per dag door, de opname van energie voor die groeiprocessen slechts bij voldoende licht."
            Zegt niet dat ze niet zonder donker kunnen dus ik zou zeggen, waarom niet?

Als ik alles dan projecteer op stekken dan stel ik me de vraag waarom die quasi altijd onder 24u licht staan . Is dus niks mis mee (wat de groeicyclus betreft uiteraard) denk ik.

Nog een interessant stukje over Auxine die ik liever link dan hier effe neer te zetten :

Voor de echte wetenschappers onder ons met enige kennis Engels:
            http://en.wikipedia.org/wiki/Auxin -> Organization of the plant
            Ik concludeer dat er nergens staat dat Auxine een donkeren periode behoeft om geproduceerd te worden. Bij gebrek aan Auxine wordt er getriggered zodat andere stoffen (de namen zal ik niet geven) omgevormd worden tot Auxine. Auxine ontstaat al bij de embryonale fase van de plant dus dat staat gelijk aan 'net uit het zaadje gekomen' dacht ik. Ik durf zelfs zeggen dat wat Auxine betreft 'donker' niet nodig is.

De vraag is of er nog andere stoffen zijn die in de donker ontwikkeld/afgebroken worden en of het dan een reactie is die broodnodig is (en dus niet in 2 richtingen kan/mag).

Iemand nog motivatie om te proberen?

Om er nog een schepje bovenop te doen:

nummer 71, daarmee is alles en niets gezegd .

En nu we toch bezig zijn met het zoeken van info smijt ik er nog maar wat op:
            Auxine is het eerst ontdekte en het meest bestudeerde plantenhormoon. Het onderzoek naar de fototropie bij coleoptielen (embryonale bladeren) van grasachtigen heeft de weg geopend naar de ontdekking van auxinen. Darwin toonde aan dat een zwart kapje boven op het coleoptiel verhindert dat deze naar de lichtbron buigt. Een controlegroep zonder kapjes of met doorzichtige kapjes buigt gewoon naar het licht. Als de top wordt afgesneden treedt er ook geen kromming op. Conclusie: het hogere deel geeft 'iets' door aan het lagere waardoor dit gaat krommen.

Went haalde in 1926 de coleoptiel-top eraf en zette deze gedurende een uur op agar. Werden deze blokjes agar dan op de stengel gelegd, dan begon deze stengel opnieuw te groeien. Conclusie: het auxine (zo noemde Went de stof die werd doorgegeven) verplaatst zich vanuit de top naar beneden en eventueel ook naar opzij. Uit latere experimenten bleek dat auxine de celstrekking bevordert. Door belichting wordt de auxinevoorraad aan de belichte zijde kleiner en treedt er daar minder celstrekking op. Dit heeft een asymmetrische groei (kromming tot gevolg). In de jaren '30 (van de vorige eeuw) werd aangetoond dat het betrokken auxine het indol-3-azijnzuur (IAA) is, maar er zijn ook nog andere natuurlijke auxinen. Sommige synthetische auxinen worden gebruikt als herbiciden tegen brede bladeren. Ze laten bepaalde plantendelen zo buitensporig groeien dat het organisme als geheel in zijn ontwikkeling wordt verstoord. In de Vietnamoorlog zijn ze gebruikt als ontbladeringsmiddel.

Auxine is ook van belang in land- en tuinbouw. Bij het stekken worden auxinen gebruikt in bewortelingspoeder om afgesneden stengels of bladeren weer wortelvorming te geven. ook voor het helen van wonden, de vruchtzetting en de vruchtval worden auxinen gebruikt.

Go JD'ers Go

Vandaag ga ik toch even proberen om een stukje over Auxine te schrijven (ja, zelfgeschreven ). Het blijkt toch vrij belangrijk te zijn en best wel interessant!

Greetzzz

Jona

Comment

jonge jonge ,je heb mensen en moeilijke mensen ,monty heeft het bij het rechte eind laat ons dit topic sluiten

Comment

(of moet je daarvoor ingelogd zijn? kan ook).
                Ja

Met drooggewicht bedoelen ze alles wat in de plant aanwezig is van materiaal minus water. Versgewicht is zoals je de plant in z'n geheel aantreft.
                Klopt je uitleg over drooggewicht en natgewicht.

Men maakt dit onderscheid vanwege het water dat aangetrokken wordt door het Auxine kan ik vermoeden, al is dat niet iets waar wij mee bekend zijn
                http://www.plant-hormones.info/auxins.htm

(het gaat hem eerder om droge toppen bij ons ).
                Neem toch aan dat je je TOPPEN niet onder 24/24 hebt staan.

Hoe dat met de auxine gaat in een stek word hier simpel uitgelegd. zie het filmpje
                Optimaliseer plantengroei met Rhizopon's geavanceerde bewortelingshormonen. Verbetert wortelontwikkeling, het oogstrendement en algemene plantgezondheid. Ontdek ons stekpoeder voor maximale opbrengst.

Van die site heb ik ook volgende quote:
                "groei (en de daarmee gepaard gaande verbranding) gaat 24 uur per dag door, de opname van energie voor die groeiprocessen slechts bij voldoende licht."
                Zegt niet dat ze niet zonder donker kunnen dus ik zou zeggen, waarom niet?
                De vraagsteller heeft geen stekken staan maar wilde 24 uur licht op zijn planten om afkoeling in deze koude nachten te voorkomen. Tijdelijk geen enkel probleem echter je plant is dan wel uit balans en functioneert niet optimaal.

Als ik alles dan projecteer op stekken dan stel ik me de vraag waarom die quasi altijd onder 24u licht staan . Is dus niks mis mee (wat de groeicyclus betreft uiteraard) denk ik.
                Wist je dat een plant 80 % van haar wortels 's nachts maakt! enige reden om stekken 24/24 te zetten is dat ze gewoonweg te weinig bladoppervlak hebben om voldoende energie te maken. Het verminderen van dit bladoppervlak (vingers halveren) word enkel gedaan omdat een stek die niet geworteld is geen water opneemt en er anders te veel zou verdampen. de stek reageerd dan met sluiten van de huidmonden, gevolg de fotosynthese stopt! Verder is er geen enkele reden om een stek 24/24 te zetten ik durf zelfs te beweren dat wanneer een stek enigszins geworteld is het veel beter is om hem niet onder 24/24 te zetten.
                Voor het kweken van stekken is niet veel lichtintensiteit nodig. Onder drie tl - buizen kunnen makkelijk honderd stekken staan. Als je de stekken net gesneden hebt, kan zelfs dit al te veel licht zijn. Het is dan beter om verse stekken een tijdje (ongeveer twaalf uur) op een schemerige niet te koude plaats te zetten.(meer auxine aanmaak, betere beworteling)

Per dag geef je achttien uur licht en dus zes uur donker. Vooral 's winters kunnen temperatuurswisselingen bij stekken voor problemen zorgen. Je kunt dan ook de lampen vierentwintig uur aanhouden.

Nog een interessant stukje over Auxine die ik liever link dan hier effe neer te zetten
                Hier link je even verder coppy/past je zelf. iets ontgaat me hier denk ik.

De vraag is of er nog andere stoffen zijn die in de donker ontwikkeld/afgebroken worden en of het dan een reactie is die broodnodig is (en dus niet in 2 richtingen kan/mag).

Iemand nog motivatie om te proberen?
                bijvoorbeeld het pytochroom. Zoek dat zelf maar op.

Verder kun je dit eens doorspitten maar dit leek me voor de vraagsteller te ingewikkeld, gezien zijn vraag

Grtz

Last edited by monty; 22 December 2009, 11:36.

Comment

wat ik weet is: planten groeien, strekken in het donker, dus 24uur licht, (beter 23/1) zorgt dus voor super kleine internodes, de plant groeid dus bijna niet meer. de internodes blijven kort, maar ze geeft wel nieuwe groeispruiten.

het ene uurtje donker is om te ontstressen, de huidmondjes die zich sloten vanwege stress gedurende de licht perode, kunnen dan weer open gaan staan in dat donkere uurtje. Ik heb jaren lang New Berry moeders in leven gehouden, onder 23/1 zonder dat ze uit de kluiten groeide.

Op t moment dak ze wilde gaan stekken, zette ik de klok op 18/6, hierdoor ging de plant dus meer groeien waardoor ze makkelijker te stekken waren.

zodra je een plant in de bloei zet, krijgt ze 12uur donker inplaats van 6uur, deze verdubbeling in donkere uren is volgens mij de rede dat cannabis zoveel en snel groeid in de 3 tot 4weken na het moment dat ze op 12/12 gingen.

das mijn ervaring

Comment

een bekende methode om moeilijk te stekken planten toch te stekken is de moederplant een week donker te zetten. Er word dan veel meer auxine gevormd. Dan lukt het stekken wel. dit past men toe bij planten met veel houtstof.

Grtz

Comment

Ja monty, sorry voor mijn eerste reactie maar ik was een beetje ambetant. Ge probeert ten minste nog. Maar als niet-wetenschapper versta ik daar dus praktisch niks van. Maar we zijn nu wel aan het discussieren

Comment

Bedankt voor het uitgebreide antwoord Monty.

Quote:
                        (het gaat hem eerder om droge toppen bij ons ).
                        Neem toch aan dat je je TOPPEN niet onder 24/24 hebt staan.
                        Ik bedoelde dat eerder als lachwekkend dan serieus (zie smiley ). En neen, mijn toppen gaan niet onder 24/24 licht als ze drogen .

Wist je dat een plant 80 % van haar wortels 's nachts maakt!
                        Neen, ik pretendeer ook niet dat ik alles weet. Bij deze weer iets bijgeleerd, thx

Hier link je even verder coppy/past je zelf. iets ontgaat me hier denk ik.
                        Ik volg even niet. Het laatste stukje staat in een ander lettertype, ik weet niet hoe ik perfect moet quoten (heb het wel ergens gezien hier op unief maar ben dat alweer vergeten) excuses. Maar er zijn er nog met dat probleem.

Bedoel je bij die laatste link die 'donkerreacties'?

Bedankt voor de opbouwende informatie, blij dat dit mogelijk is.

Greetzzz

Jona

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door latindos View Post
                          jonge jonge ,je heb mensen en moeilijke mensen ,monty heeft het bij het rechte eind laat ons dit topic sluiten
                          Toch geen schrik van een goede discussie? Daar is een forum nl voor. 't Gaat verder dan 'wow, mooie toppen'.

Oorspronkelijk geplaatst door dokkie View Post
                          zodra je een plant in de bloei zet, krijgt ze 12uur donker inplaats van 6uur, deze verdubbeling in donkere uren is volgens mij de rede dat cannabis zoveel en snel groeid in de 3 tot 4weken na het moment dat ze op 12/12 gingen.

das mijn ervaring
                          Zou ge dat kunnen tegengaan door geleidelijk over te schakelen?

En wat is groeien he. De internodes worden groter, de plant wordt eerder uitgerekt. Is dat wat er dan bedoeld wordt met die celstrekking?

Comment

geen probleem jongen was zowieso laaste post van mijnentwege

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beowulf View Post
                              Wat is dan geleidelijk overschakelen? 1 uur veranderen per dag? Lijkt mij voor de plant ook wel redelijk snel en dus wat stresserend. In de natuur gaat met enkele minuten als ik me niet vergis.

geen probleem jongen was zowieso laaste post van mijnentwege
                              Komaan, gewoon verder doen gast. Ik herinner me Mr 3ppozz dat nog zeggen en kijk, hij post nu een hele kweek... Dus ga gewoon verder dude.

Greetzzz

Jona

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beowulf View Post
                                Toch geen schrik van een goede discussie? Daar is een forum nl voor. 't Gaat verder dan 'wow, mooie toppen'.

En wat is groeien he. De internodes worden groter, de plant wordt eerder uitgerekt. Is dat wat er dan bedoeld wordt met die celstrekking?

Ja ik denkt wel, en bij geleidelijk overschakelen verleng je ook de bloei periode.

ja celstrekking is inprincype( zonder enig ander plantproces uittesluiten) groei

Comment

Bezig...
                                X