Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

vraag over afzuiging en toevoer van lucht.?!?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: vraag over afzuiging en toevoer van lucht.?!?

leuk man, dit begint een mooi technisch verhaal te worden

- in geval van volledige verzadiging zit er geen lucht in de grond, en kan ik me zo voorstellen dat de druk van lucht (die er niet is) weinig zal uitmaken voor de druk op de wortels. Nou weet ik niet of wortelcelletjes luchtgevulde vacuoles hebben(vast wel), maar omdat er geen omringende lucht is is die cel-luchtdruk niet erg van belang. Da's dan uitsluitend voor volledig verzadigd medium en dan alleen nog voor de cellen die onder de oppervlakte van verzadiging zitten. Voor hen veranderd de turgor dus niet, en door die volledige verzadiging zal ook de worteldruk niet veranderen veronderstel ik. Wat denk jij ?
    - Misschien is de rest van je redenatie wel het hele verhaal : lagere omgevingsdruk bij gelijkblijvende hoeveelheid water zorgt voor een relatief hogere luchtdruk in luchtgevulde vacuoles en transportsystemen. Dan zou dus de celturgor voor een fiks deel bepaald moeten worden door de druk in de vacuoles.

Dit is alleen maar logisch proberen te volgen wat je zegt Monty, 't is een hele tijd terug dat ik echt met plantencelfysiologie bezig ben geweest. Wordt er wel weer erg nieuwsgierig van en ben blij dat je wat tegengas kan geven !
    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Volledig verzadigd is je medium in de praktijk enkel vlak na een forse waterbeurd. De zuigspanning van de bodem is dan in feite 0 water kan vrij de wortel in en uit. Er is idd dan geen lucht in je medium aanwezig. Echter het water ondervind ook gewoon de admosferische druk. De druk in de wortel zal gelijk zijn aan de omgevingsdruk.
      O zuigspanning is echter niet wenselijk en komt in de practijk ook niet echt lang voor. zodra er geen drain meer is is er al een zuigspanning van de aarde.
      Worteldruk is echter niet het enigste dat voor het watertransport zorgt in grotere mate is hiervoor de verdamping van het blad verantwoordelijk. Cohesie tussen watermoleculen zorgt voor de overdracht van de zuigkracht van blad naar stengel naar wortel.
      Beide verschijnselen dragen bij tot de capillaire werking.
      Bij een te grote onderdruk kunnen er echter luchtbellen ontstaan waardoor de geleiding blokkeert.
      Een lagere luchtdruk zou echter de verdamping wel bevorderen. Maarhoe dit alles in verhouding staat ten opzichte van elkaar. hmmm

ik moet dat hele turgor, zuigspanning, worteldruk, atmosferische druk, verdamping en de daaraan gekoppelde osmose verhaal nog eens goed doorspitten om te kijken of ik wel juist zit met me beredenering.

Daarnaast zijn er naar mijn mening nog andere nadelen aan een onderdruk in je kweekruimte.

Bij een onderdruk zijn er simpel weg minder moleculen in de zelfde ruimte dus ook minder co2 beschikbaar voor je plant. De lucht is als het ware ijler.

Lage luchtdruk betekent minder diffusie van gassen in het water. Hoe lager de druk hoe minder o2, co2 en andere gassen er in je water zit das dus al niet bevorderend.

De oplosbaarheid van zuurstof bij 25oC en een druk van 1 atm ligt bij 40 mg/liter water. In lucht met een normale samenstelling is de zuurstof-partiaaldruk circa 0,2 atm. Dit zorgt ervoor dat zich in water dat in contact met lucht (met een luchtdruk van 1 bar en dus een zuurstof-partiaaldruk van 0,2 bar) staat, 40.0,2 = 8 mg O2/liter oplossen.

bij 1 atm CO2 partieeldruk is de CO2 concentratie in water 1,45 g/L. Bij een lagere CO2 partieeldruk is de oplosbaarheid evenredig lager. dus ook minder co2 in je water.
      De verzadigingsconcentratie daalt dus bij een lagere omgevingsdruk.

Heel verhaal en ik ben er zelf ook nog niet helemaal uit. Alles hangt samen met elkaar. Maar denk toch dat een te grote onderdruk de zaak niet bevorderd.

Grtz

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door monty View Post
        ik moet dat hele turgor, zuigspanning, worteldruk, atmosferische druk, verdamping en de daaraan gekoppelde osmose verhaal nog eens goed doorspitten om te kijken of ik wel juist zit met me beredenering.
        Doe maar niet joh, ik deel namelijk je mening op het gebied van onderdruk. De boeken/bronnen die jij ervoor zou naslaan staan mij ook ter beschikking heb ik het gevoel, en wat we hierboven aan het bediscusseren zijn gaat way over the top van "normale kweektechnische kennis". Wat niet wil zeggen dat het een geen nuttige info zou kunnen zijn, maar goed > als daar vraag naar is komen die topics vanzelf wel omhoog.

Wat ik trouwens wel altijd heb gedaan en ook adviseer als erom wordt gevraagd is het principe van de "aktieve uitlaat - passieve inlaat". Hooguit zeer lokaal wat onderdruk dan, met voldoende beweging in de lucht is dat dan ook getackeld. Maar die kennis is gelukkig hier ruimschoots aanwezig.
        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Bezig...
        X