Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

HELP Zwavel tekort!!

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

HELP Zwavel tekort!!

Korting op 420shop
    Ik heb zitten zoeken naar de reden van het bladprobleem van mijn plantjes. Ik vond op een site een geweldige uitleg over "zwavel-tekort." Er stonden Foto's bij die mij maar al te bekent voor kwamen.

Dit zijn de symptomen die de planten hebben en die ik op die site terug vond:

1.Lichtgroene verkleuring in 1 of meer oudere bladeren.
    2.Sterke paarsverkleuring in stengels en bladstelen.
    3.Meerdere bladeren verkleuren en de lichtgroene kleur veranderd in diep geel.
    4.Bij een groot gebrek heeft de plant meerdere diepgele bladeren, met paarse stengels en bladstelen, groei en bloei zijn geremd.

Wat ik niet zo grappig vind is dat al deze symptomen overeenkomen met wat ik heb zien gebeuren met de planten. de foto's spraken ook voor zich. ik zet ze er even bij:
    zwavel tekort1.jpg

Zwaveltekort2.jpg

Als uitleg over de oorzaken van "zwavel-tekort" vond ik het volgende:

1.Buiten kan zwavelgebrek niet voorkomen
    2.Binnen zal een te hoge PH en veel kalk een gebrek veroorzaken
    3.Verkeerde samenstelling voeding.

nu komt het probleem wat ook tevens mijn vraag is. Geen van deze oplossingen begrijp ik. Als iemand begrijpt wat er word bedoeld met deze uitleg, of nog beter, zelf ervaring heeft met "zwavel-tekort" hoor ik het graag

Oplossingen
    Controleer de PH van het medium en verlaag deze zonodig
    Toedienen van anorganische meststoffen als epsomzout (Hydro) en kieseriet (aarde).
    Organische mest als afgewerkte champignonmest en dierlijke mest is een oplossing die tijd kost.

Re: HELP Zwavel tekort!!

Zien je planten er niet toevallig ZO (Zie foto's van de eerste post!!!)

Het lijkt mij een beetje overdreven om meteen te concluderen dat het een ZWAVELTEKORT!! is... Heb je al uitgesloten dat het geen overvoeding of ondervoeding is?

Naar mijn idee is het namelijk gewoon over- of ondervoeding. Dit is namelijk de fout die iedere beginnende kweker maakt, incluis mijzelf.

Geef even duidelijk aan in wat voor situatie je planten nu zijn. hoogte, 10L pot?, hoeveel water per dag??, soort grond enz.

Dit maakt het geheel een stuk duidelijker. Zeker als je geen foto's hebt!

succes!
    Last edited by Jointjedraaien; 27 May 2010, 12:43.
    Battle the Ocean!

Comment

Het is nu toch gelukt een deel foto's te maken. Ik hoop dat dat ook veel kan verduidelijken. Ik sluit ze bij, onderaan dit in bericht.

Ik weet sinds vandaag, dat de grond niet is voor-bemest. Dat wil zeggen dat ik na drie weken al had moeten beginnen met voeding geven.Ze zijn nu 5 weken en krijgen sinds 2 dagen 50% van de voorgeschreven voeding.

Ze zijn nu 65 sm hoog en ze staan met hun voetjes in 7Lpotten.
      De grond is niet voor-bemest.
      Ze krijgen dagelijks nu 400ml water.
      De lv is erg laag 40%. maar die krijg ik niet hoger
      Ze staan nu 6 dagen in de bloei en ze vertonen overal topjes.
      De kleur van de bladeren bovenin is mooi egaal groen.
      De stengels van, vooral grote blaadjes zijn paars tot donker paars. Maar niet allemaal.
      De temp is 20 s'nachts en 27 graden overdag.
      Het is trouwens N.L.X.
      Ik gebruik een 600W HPS

HPIM1385.jpg HPIM1386.jpgHPIM1389.jpg
      HPIM1387.jpg HPIM1388.jpg ss.jpg
      s.jpg

iemand suggesties? :p
      Last edited by fastlurner; 13 January 2010, 12:54.

Comment

begin maar te spoelen ,dat is mijn mening gewoon afgezuurd water overvoed zijn die beestjes, ik maak zelfs die fouten nog,no panic laat ze effe bekomen door te spoelen gtr l@tin
        Stay calm. Everything is going to be okay. There will be marijuana giveaways

Comment

@latindos

waarom spoelen? Hij kan toch ook gewoon de komende week alleen water geven?

Nu heb ik persoonlijk wel wat tegen spoelen maargoed dat ligt aan mij!

Grtz!
          Battle the Ocean!

Comment

@Dender je kan water geven met voeding maar je kan ook water geven die op de juiste ph is afgezuurd zonder voeding ,dat bedoelde ik ,dus gewoon geen suplementen effe !grtz
            Last edited by Jointjedraaien; 23 September 2010, 04:56.

Comment

Is het mogelijk om een TE VEEL aan voeding te hebben gegeven? ik gebruik on-bemeste grond, en een minimale hoeveelheid voeding en voeding doe ik slechts sinds 2 dagen bij het water??????????

De G.S. zei, dat ik na drie weken al voeding had moeten geven.

En nog een klein vraagje:, zou dit het gevolg kunnen zijn van giftige/slechte lucht? Want de puntjes van de blaadjes vertonen al een tijdje geel tot bruine puntjes. Ik heb daar tot nu toe niet echt aandacht aan besteed.

Verder maak ik vanavond nog wat duidelijkere foto's en ik meet de EC waarde van het medium even na. Het meten van de PH waarde van het medium, gaat dat het zelfde als met EC?

Ik moet toegeven, het probleem is drie dagen geleden begonnen, juist op het moment dat ik ben begonnen met voeding geven.!!!!

Dus de kans dat het aan de voeding licht is wel erg GROOTIk vertel even hoe ik de ton heb afgezuurd! Omdat ik daar ook niet echt een held in ben!
              1. 20L water in de ton, 24uur laten staan wegens gloor!
              2. Canna Terra Flora 100ML---> toegevoegd.
              3. PK13/14 2ml op 20L
              4. Afzuren met PH- tot ik een waarde had van 5.9
              5. dagelijks controleer ik de PH waarde en eventueel stel ik het bij.
              6. ec nameten die had een waarde van 1.65

Dit is 50% van de aangegeven hoeveelheid voeding volgens de verpakkingen. Ik hou de temperatuur van het water op 23graden en ik hang er een circulatie pompje in.

Moest ik iets verkeerd doen, bij het afzuren van het water.....LAAT MAAR HOREN

En uiteraard alvast heel erg bedankt voor de tijd :p
              Last edited by fastlurner; 13 January 2010, 13:20.

Comment

Bladproblemen
                Spiek hier effe rond grtzzzzz
                Voeding voor wietplanten
                voeding-tekort-of-teveel
                Last edited by Jointjedraaien; 23 September 2010, 04:57.

Comment

geel tot bruine puntjes... Staar je niet blind op sommige foto's van calcium gebrek met die hele grote bruine stippen. De waardeplant doet er ook veel aan.
                  dat kan idd door vergiftigde lucht komen zoals je zegt (hoe zit het met oscillerende ventilators in je hok?), maar ook gewoon door een pH fout of calcium tekort. Hetzelfde voor de nerven en vooral de vlekken die in je blad komen. Calcium is zeer belangrijk bij de vorming van bladgroen en een tekort uit zich meestal eerst in de oudere bladeren.
                  Ik zie veel info, maar niet hoelang je de plantjes heb voorgegroeid, in welke pot, kraantjes/regenwater en onder welke soort lampen. Op termijn zal je bodem eerder zonder calcium vallen volgens mij dan zonder sulfer en zeker met een groeier zoals NL.
                  Persoonlijk had ik ook witte tekeningen in mijn NL blad, echt wit. Hoe dat kwam weet ik vandaag nog steeds niet zeker: ziek, tekort of genetisch.
                  Echter denk ik vooral in dit geval dat je ze teveel water geeft ook... zo slap dat de blaadjes hangen naar mijn mening fast learner...

Grtz $iR
                  Last edited by SirSmokeAllot; 13 January 2010, 13:56.
                  sigpic

Comment

Ik zou eerst effe de makkelijke en logische fouten controleren.

Heb je een tensio meter? Weet je wel hoe je moet water geven

De oorzaak is naar mijn gedacht of veel te droog of teveel water (heb je gaten in je potten vanonder?)
                    Q. If there are two potheads in the back of a car, then who is driving?

A. The cop!

Comment

$ir_Smoke_Allot(gave naam )

Ik gebruik Potten van 7L. Aan de onderkant van de potten zitten ronde gaten en aan de zijkanten zijn sleuf-gaten voorzien. Even een Paint tekeningetje:
                      bloempot.JPG

Ik geef kraanwater, maar die laat ik wel 24 uur uit-luchten vanwege gloor.
                      Water geven doe ik eigenlijk simpel. Te simpel! Ze krijgen van boven water (ik weet dat dat niet goed is, ik ken jullie ABC-tjes bijna uit mijn hoofd
                      ik verdeel het water boven in de pot volledig rond om de plant.
                      Als dit de oorzaak kan zijn.... laat het ff weten

zou het kunnen dat het water te snel uit de potten stroomt en dat ze daardoor te weinig water krijgen?

Het is wel zo dat de grond een harde klont is geworden waardoor het moeilijk is om water op te nemen.

Ik gebruik een ventilator in de ruimte. deze hangt ondersteboven aan het plafond maar die staat niet altijd aan

Ze hebben 4 weken voor-gegroeid en ze staan nu 7 dagen in de bloei!

De lamp is een 600W Hps

Smoking FiFI:

Ik heb geen tensiometer maar ik probeer en straks nog snel een te gaan halen.

Zoals hier boven vermeld geef ik water langs boven. als dat de fout zou kunnen zijn... laat maar horen:p
                      Last edited by fastlurner; 13 January 2010, 14:39.

Comment

Dus je medium voelt telkens poerdroog? en is hard van uitgedroogd te zijn als ik het niet misop heb (welke grond gebruik je)

Van boven water geven is zeker niet slecht, ik doe het ook zo. Is beetje elk zen manier.

Ok ga effe dubbelposten:

1) neem je planten en hou ze boven je bad ofzo en doorspoel elke pot overvloedig met afgezuurd water (ph 5.8-6.5 best is 6.2) water en enzymen.
                        2) laat ze es enkele uren staan in een schaaltje erna waar nog water en enzymen inzit
                        3) dan vermoed ik na 2 dagen ofzo dat je planten terug om water gaan vragen, dan geef je voeding bij je water maar eerst 1/3 van de aanbevolen hoeveelheid en die bouw je dan op tot de aanbevolen hoeveelheid

zie site canna voedingscalculator: http://www.canna.nl/growguide
                        Last edited by westport; 13 January 2010, 16:50.

A. The cop!

Comment

Somkong FiFi:

Ik heb net een PH meter en een Tensiometer aangeschaft. Ik heb gezocht maar kwaliteit producten maar ik vond enkel dit:de vraag is volstaan deze meters?
                          meter.JPG prijs 9 euro per stuk

(Niet schrikken ik heb ook een normale PH meter hoor)

WAT ZIJN ENZYMEN?

Ook heb ik nu schaaltjes om onder de potten te zetten. Zo kan ik voortaan van onder water geven.
                          Als je de planten van onder water geeft, moet je dan meer water in de potten doen dan normaal?

Het spoelen van de potten doe ik vanavond. Ik geloof niet dat de wortels echt droog hebben gestaan hoor maar dat controleer ik vanavond even.

het voordeel van de potten spoelen is dat ik dan alle potten weer op de zelfde ec en ph waarde heb. Want om eerlijk te zijn, ben ik daar een beetje laks mee geweest. De ene plant wat meer water geven dan de andere, JE WEET HOE DAT GAAT IN HET BEGIN HE maar ik doe mijn best

PS: bedankt voor die link naar die voeding calculator echt super gewoon
                          Ik mag eigenlijk al Booster geven en nog geen PK 13/14

---------------------------------------------------------
                          Korte samenvatting:

Grond: Niet voor-bemest met perliet!
                          potten: 7L!
                          Ventilator: ja, maar niet altijd aan!
                          water 400ML/dag !
                          Groeitijd: 3 weken!
                          bloeitijd: 7 dagen !
                          lamp: 600W HPS!
                          voeding: canna lijn!
                          PH Waarde van water 5.9!
                          dagen dat er voeding bij het-
                          Water is gedaan: sinds 3 dagen!
                          Temp dag 27 graden
                          Temp nacht 21 graden
                          ---------------------------------------------------------l
                          Last edited by fastlurner; 13 January 2010, 16:57.

Comment

De aarde is volledig uitgedroogd. Ik heb een plant uit de pot gehaald en het zag er nogal woestijnachtig uit. In mijn ogen is dit goed nieuws. Nog even en de dames staan er weer glimlachend bij!!!h!!!o!!o!!p!!!!!!!!!!!!!!!!!!i!!!!!!k!!!!!!! !!!!!!!

zo zien ze er dus momenteel uit:
                            1.jpg2.jpg

3.jpg4.jpg

wat is nu de juiste oplossing spoelen met water zoals Smoking FiFi zegt in bericht Nr12?
                            en is het verstandig om 30% van de voorgeschreven hoeveelheid voeding toe te voegen aan dat water?
                            Last edited by fastlurner; 13 January 2010, 18:26.

Comment

Ja water en enzymen goed afgezuurd op de juiste waarde en je potten ook effe in een schaaltje laten staan want je grond gaat anders het water gewoon laten doorsijpelen. Het gaat effe duren vrees ik voor de grond terug vocht gaat opnemen + ik hoop dat er niet teveel opgestapelde zouten in je grond zitten nu zodat je plantjes zich terug kunnen herstellen. Je kan ook nog altijd een beetje wortelstimulator bij geven zodat de wortels misschien sneller herstellen.

beetje uitleg over de tensio meter 1)tensiometer 2)tensiometer

Greetz,
                              Smoking Fifi
                              Last edited by Smoking Fifi; 13 January 2010, 18:23.

A. The cop!

Comment

Bezig...
                              X