Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat doe ik fout tijdens het drogen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Wat doe ik fout tijdens het drogen?

    Korting op 420shop
    Afgelopen maandagavond heb ik mijn 5 northern light planten omgehakt.

    Ik heb alleen de grote bladeren verwijderd, en ze omgekeerd in het donker voor een ventilator gehangen. Het totaalgewicht was toen 986 gram.

    Ik heb ze zojuist eens bekeken en ze voelen al goed droog aan. De stengel wilde al meteen knakken ipv buigen.

    Toen ik ze voor de gein eens op de weegschaal legde snapte ik er niets meer van, het totaalgewicht is nu 626 gram, dat betekend dat er nog zo'n 64% van het nat gewicht over is!

    Ik wilde eigenlijk vanaf vandaag de ventilator afzetten om ze rustig te laten curen maar is dat wel verstandig? Ik las dat je normaal zo'n 20 a 25% van je nat gewicht overhoud dus dat betekend dat er nog een hoop water inzit.

    Is dat eigenlijk altijd zo, die 20 a 25% die overblijft of kan dat ook meer worden afhankelijk van de compactheid van je toppen?

    #2
    Re: Wat doe ik fout tijdens het drogen?

    20 tot 25 % is een richtlijn kan idd beetje verschillen al naar gelang je structuur. Ik denk zelf dat je veel te forceert droogt als je er een ventilator pal opzet. Goed drogen wil zeggen dat je in het donker langzaam de plant laat uitdrogen. Hoe langzamer dit gebeurd, zonder dat er schimmel ontstaat, hoe meer tijd de plant heeft om de nog aanwezige suikers en het chlorofyl af te breken. De plant processen gaan gewoon door ook na de kap. Droog je te geforceerd dan blijven er veel suikers in je plant wat het een scherpe smaak zal geven ook zit er nog veel chlorofyl in je plant dit maakt de hooi/gras geur.

    Dus enige ventilatie is wel gewenst maar niet je ventilator er pal op. Je ventileert enkel om de lv niet te veel te laten stijgen om schimmel te voorkomen. Waarschijnlijk is door het blazen de buitenkant kurkdroog maar zit er nog veel vocht aan de binnenkant. Nadat je planten rustig zijn gedroogd in twee a drie weken zal het eindgewicht idd rond de 1/3 tot 1/4 van het natte gewicht afgenomen zijn. Dan steek je de toppen in een luchtdichte pot en zet deze donker weg. Om de twee dagen even luchten. Tijdens het curen in de pot word je wietje ook nog een stuk zachter.

    Grtz
    Last edited by monty; 14 January 2010, 18:07.

    Comment


      #3
      Re: Wat doe ik fout tijdens het drogen?

      wat je ook kan doen is als de buitenkant droog is en van binnen niet, is deze even in een gesloten pot (weckpot) steken (10u) zodat het vocht zicht terug verspreid en dan weer te drogen leggen. Dit proces blijven herhalen totdat het droog genoeg is naar je zin.

      Comment


        #4
        Re: Wat doe ik fout tijdens het drogen?

        626 gram van 5 planten is ook niet niks moet ik zeggen
        986 gram bijna een kilo van 5 planten lijkt me wel veel

        Comment


          #5
          Re: Wat doe ik fout tijdens het drogen?

          hangt ervan af wat voor plantjes op welke manier gekweekt... de buitenmeiden bij mams halen gemiddeld makkelijk 250gr/plant maar dat zijn ook echt joekels... ja zij houd zich precies aan de richtlijn van 5 plant...eum ... jes
          Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

          Comment


            #6
            Re: Wat doe ik fout tijdens het drogen?

            Veel? Is helemaal niet veel.. laten we zeggen dat er volgens de richtlijnen 20-25% overblijft, dat is dan 200-250 gram. Is toch niet veel voor een 400 watt lamp.

            0,5-0,6 gr/watt.. is eerder weinig dan veel...

            Comment


              #7
              Re: Wat doe ik fout tijdens het drogen?

              Oorspronkelijk geplaatst door moreweed View Post
              hangt ervan af wat voor plantjes op welke manier gekweekt... de buitenmeiden bij mams halen gemiddeld makkelijk 250gr/plant maar dat zijn ook echt joekels... ja zij houd zich precies aan de richtlijn van 5 plant...eum ... jes

              lijkt me stug dat in januarie je buiten planten oogst

              Comment

              Bezig...
              X