Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eerste kweek op DWC

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

De hoogte van je lamp meet je altijd vanaf de planten tot de lamp.
    Nooit vanaf de potten of vanaf de vloer.

Maar volg je nu niet gewoon precies het schema van je voeding dan ?
    Dan zouden er toch geen problemen moeten zijn.
    Last edited by QnQ; 30 April 2019, 21:56.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

• Nicle
      Nicle commented
      Editing a comment
      Ik heb het hoogste plantje gemeten + 10% HPS wattage.

Weet iemand hoe het komt dat de onderste blaadjes geel kleuren en uitdrogen?
    Het is bij de planten totaal niet warm vanwege de ventilators.

Staat nu op 530 watt 90 cm afstand.

Herkennen jullie dit probleem, en hoe verhelpen jullie dit?
    Last edited by QnQ; 5 July 2019, 13:20.

Comment

• Flip Hasjkip
      Flip Hasjkip commented
      Editing a comment
      Heb hier vaker gelezen dat ze niet graag op de tocht staan. Heb ook vaker gelezen dat een ventilator niet nodig is als er een goede luchtstroom aanwezig is. Wordt het te warm als de ventilatoren niet aan zijn ? Anders kan je het eens uitproberen hoe ze het doen zonder.

• Nicle
      Nicle commented
      Editing a comment
      Ik kan later vandaag het eens zonde ventilatoren boven de planten, en dat ik wel 2 ventilators aan laat die blazen richting de HPS lamp.
      En dan eens met mijn hand voelen boven de planten hoe heet het wordt.

Er is een luchtstroom, dus je kunt zomaar gelijk hebben dat de ventilators dan ongewenst zijn voor de planten.

• Nicle
      Nicle commented
      Editing a comment
      Ik kom net deze tekst tegen:
      Een ventilator in je kweekruimte plaatsen
      Zet onderin je kweekruimte een zwenkventilator neer, dit is om de lucht te laten bewegen en hierdoor kunnen de planten de frisse lucht optimaal opnemen. Ook zal het stammetje van je wietplant sterker en dikker worden waardoor de opname van voeding en water makkelijker plaats vindt. Pas op met tocht en wind, een briesje in je kweekruimte is erg goed voor je wietplanten.

-

Dan zet ik er 2 op zwenk stand op de laagste stand.
      En dan nog 2 die op de HPS lamp schijnen.
      Ben benieuwd hoe dit uitpakt

Ik heb de ventilators dus verkeerd gebruikt, weer wat geleerd

Had voor de zekerheid toch even de HPS lamp op 90 cm afstand staan tot aan de deksels en op 530 watt gezet, maar verwacht eigenlijk niet dat dit een warmte probleem is, aangezien het niet warm is bij de planten als ik met mijn hand voel.
    Ik heb ze calcium en magnesium gegeven, dat heeft 5 tot 7 dagen tijd nodig voordat je dit effect ziet.

Is voor jullie denk ik lastig te zien, maar ik zie wel kleine verschillen dat de planten weer wat herstellen.
    Hier wat foto's.
    Last edited by QnQ; 5 July 2019, 13:21.

Comment

Laat de planten maar eens een keer met rust elke dag doe je er iets mee dat vinden ze echt veel fijner.
      Ik weet dat het makkelijker gezegd dan gedaan

Het volgende zou ik doen
      Stap 1 Hang je lamp op de goede hoogte dus 400watt 40cm 500 watt50cm enz. en laat het.
      Stap 2 Kijk hoe warm het is het op de hoogte van je planten, als het te warm is zet de afzuiger harder te koud zachter.
      Stap 3 Je ec en ph meten met geijkte meters is niet correct pas het aan wat zodat je de goede waardes hebt.

Deze stappen zijn de basis van het kweken.

Je hebt echt verrekte mooi spul waar ik jaloers op ben om mee te kweken daar ligt het niet aan.

Comment

• Nicle
        Nicle commented
        Editing a comment
        Ik blijf voor een paar dagen van de planten af, en ik bekijk ze goed hoe ze zich ontwikkelen. Was ik gisteren al mee begonnen door eraf te blijven.

Vanavond zet ik de lamp op 600 watt, op 75 cm afstand.
        De hoogte van de plantjes komen ongeveer rond de 10 - 13 cm.
        Via de camera zal ik zien wat dit doet met de temperatuur.
        Ik heb hem ingesteld als de plant temperatuur 3 graden hoger is dan de omgevingstemperatuur dat die dan ingrijpt door te dimmen.
        Dat is een mooi veiligheidsnet.

Ik zet 2 hoek ventilators uit.
        2 tegenover gestelde ventilators in de hoek zet ik op stand 1 die over de planten blazen door te zwenken, waardoor de opname van voeding en water makkelijker plaatsvindt (dat laatste stuk heb ik via een website lol).

En dan eens noteren en goed bekijken wat dit doet, wat ik dan ook weer terug kan koppelen aan jullie.

• witpen
        witpen commented
        Editing a comment
        Licht is gewicht kun je ook instellen dat de afzuiger harder harder gaat werken.
        En bij houden is altijd goed voor je zelf en wij kunnen je helpen wat we graag doen daar is immer de forum voor

• Nicle
        Nicle commented
        Editing a comment
        Uiteraard bepaal je met de Maxi controller hoe hard je de softbox wilt laten gaan. Dit geef je aan in procenten.
        Je kunt aangeven wanneer hij zich mag verhogen, bij een bepaalde temperatuur, tot 3 temperaturen.
        Werkt fantastisch, als hij het nodig vindt om op een bepaalde temperatuur te blijven, dan gaat de softbox harder werken, en alleen indien nodig ook de lamp dimmen.

Je kunt verschrikkelijk veel met die computer aansturen en instellen.

witpen Dimlux werkt echt fantastisch, raad je dit dik aan.
      Ik merk vaak aan mijzelf dat ik meer wilt doen dan nodig is, omdat het onderhoudsarm is.
      Alles in 1x kopen kost veel geld, je zou het in delen kunnen aanschaffen.
      Het vakantiegeld komt er ook aan.

Comment

• Nicle
        Nicle commented
        Editing a comment
        Zou beginnen met de Maxi controller, kan je die al uit je hoofd leren.

• Nicle
        Nicle commented
        Editing a comment
        Ik heb trouwens ook nog het een en ander op mijn verlanglijstje staan hoor haha. Moet het ook beetje bij beetje bij elkaar verzamelen.

Kleine update hoe de planten erbij staan.
      Het snelste plantje is niet meer de grootste maar haar buurvrouw, en het kleinste plantje doet het erg goed, heb nooit opgegeven en gaat ook niet gebeuren.

Ik heb 2 ventilators aan op de stand 1 en dat ze zwenken.
      Mocht dit nog te veel wind geven, dan laat ik het bij 1.
      Ik ben erg benieuwd hoe ik ze moet afstellen als de planten groter zijn.
      2 ventilators zijn gericht op de HPS lamp ter afkoeling.

Vandaag is week 3 van de groei gestart.
      Ik heb al een hoop geleerd wat ik met de 2de kweek beter of goed doe.

Ik weet niet hoe jullie HPS lamp eruit ziet als die opstart, maar die van mij vertoont meerdere keren extra kleuren wat prachtig oogt, totdat die volop aan staat.
      Last edited by QnQ; 5 July 2019, 13:21.

Comment

• Remco
        Remco commented
        Editing a comment

• Ik heb duidelijk een blad probleem.
        De bladeren krullen om en de onderste bladen worden geel van kleur.
        Waarschijnlijk is dit een magnesium te kort.

Hiervoor heb ik afgelopen maandag al 75 ml calcium/magnesium toegediend.
        En gisteren nogmaals 20 ml.

Hoe pakken jullie dit aan?
        Misschien dat ik als beginner wat over het hoofd zie, of dat het beter kan.
      Last edited by QnQ; 5 July 2019, 13:22.

Comment

Ten eerste, foto's met HPS licht.
        Alles is geel, dus daar kunnen we niks aan zien.
        Als je zulke specifieke vragen hebt over iets op of aan de plant, dan kun je beter foto's zonder HPS posten.

En bij hydro is het zo, gaat het mis, dan spoel je de hele zooi tot de EC en pH in de drain weer goed zijn.
        Je moet er bovenop zitten met de voeding, dat moet heel precies, want je hebt geen buffer zoals op aarde.
        Maak je een foutje, of doe je eens een ml meer of minder van het een of ander, dan zie je dat de volgende dag terug op de planten.

Ik weet dat het vaker wordt gedaan, maar elke keer dat vat aanpassen is imo niet goed en niet nodig.
        Je kunt de EC wel meten, maar meet je ook welke voedingsstoffen er precies uit zijn? Nope.
        Hoe weet je dan dat je de juiste aanvult ?
        En als de pH erg oploopt is het misschien een idee om op zoek te gaan naar een middel waarbij dat minder is. (die bestaan)

Als je op hydro bladproblemen door tekorten of blokkade krijgt dan doe je iets verkeerd met de voeding.
        Zo simpel is het.

En bladeren die een week geleden gele vlekjes kregen, die worden nu nog geler, da's logisch.
        Wat echt geel is of vlekjes of dingetjes heeft wordt nooit meer gezond groen blad.
        Dde plant haalt die langzaam leeg en later valt dat af.
        Focus altijd op de nieuwe groei. Die moet goed zijn.
        Het oude iets aangetaste blad heeft de plant allang afgeschreven.

- ik moet zeggen dat ik geen hydro kweker ben dus misschien praat ik wel poep.

Dat gejojo met het licht worden ze ook niet beter van trouwens.
        Ze gaan gelukkig wel wat beter nu, zonder die folie op de potten.

Comment

QnQ Hoe werkt flushen?
          Dat wil ik doen, maar weet niet hoe en hoelang dit moet gebeuren.

Voedingswater maak ik 1x per 3 weken aan, en hier gaan de juiste hoeveelheden supplementen in.

De gele lamp valt bijna niet te neutraliseren, zo sterk is die.
          Hier wat foto's met flits.

Ik zie de EC niet dalen, terwijl er wel goede gezonde wortels aangemaakt worden.

-

Hier de foto's met flits, had per ongeluk hiervoor de verkeerde geupload.

Comment

• StanLee
            StanLee commented
            Editing a comment
            Ik denk dat wat QnQ bedoelt is dat je beter een foto van maken vlak voordat je lampen aan gaan. Als je je systeem wilt spoelen kan je denk ik het beste al je voedingswater dumpen, eventueel van bovenaf wat water doseren bij je hydrokorrels om die te spoelen, daarna weer het restant dumpen en een nieuw bad aanmaken.

Ik denk dat het best een lange tijd kan duren voordat je je EC-waarde ziet dalen omdat de voedingsbehoefte van je planten nog niet zo groot zijn.

Is het trouwens niet wat krap om eens per drie weken een nieuw bad aan te maken? Wat is las op engelstalige fora is dat het eens per week of anderhalf wordt gedaan.

• Nicle
            Nicle commented
            Editing a comment
            Ik heb zojuist een aantal foto's geupload met flits.
            Dan is het wat beter te zien.

De kweekwinkel raadt mij aan om de planten voor een week met rust te laten met een lager wattage. En ze een douche geven als de kweeklamp uit is.
            Afgelopen maandag heb ik calcium met magnesium toegediend, en dat duurt 5 tot 7 dagen voordat het effect zichtbaar wordt.

De fabrikant van mijn RDWC systeem raadt aan om 3 weken te doen met het voedingswater.
            Het kan zomaar in de bloei dat ze erg veel water drinken, en dat ik dit iedere week moet verversen.

• Nicle
            Nicle commented
            Editing a comment
            Hoe gaat het met jouw kweek?
            Loopt dat een beetje lekker door?

Ik zal vanavond voordat de kweeklamp aangaat eens wat foto's maken.
          Hopelijk zijn ze dan beter te bekijken.

Comment

Ik wil achterhalen hoe ik aan een magnesium tekort ben gekomen.

Momenteel hanteer ik het kweekschema van Growrilla de fabrikant van het kweeksysteem.

Ik heb een kweekschema van Plagron, en een kweekschema in EC van de fabrikant van mijn RDWC systeem.
            Ik lees vaak dat ervaren kwekers de eerste 2 weken geen voeding geven.

Plagron wil natuurlijk dat je als kweker van alles zoveel mogelijk verbruikt.

Beide kweekschema's heb ik toegevoegd.
            De waardes voor de supplementen heb ik zelf uitgerekend in het overzicht van de fabrikant hydro systeem, naar aanleiding van hun EC waardes.

Wie heeft er nou gelijk?
            Ik denk toch de fabrikant van het RDWC systeem, want die heeft geen baat bij meer of minder gebruik van supplementen. Die adviseert waarschijnlijk alleen in het voordeel dat zijn klanten goede kweken draaien.

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Comment

Comment

• StanLee
                StanLee commented
                Editing a comment
                Het ligt er ook maar net aan wanneer je begint te tellen met de groeifase. Wanneer je het zaadje hebt gekiemd? Eerste lobbladeren? De eerste echte node?

• Nicle
                Nicle commented
                Editing a comment
                Ik ben met de groei te tellen, zodra ik de plantjes in de netpot in het kweeksysteem plaats. De zgn voorgroei, is eigenlijk ook groei, maar het berekenen van voeding begint pas zodra ik de planten gebruik maken van het RDWC systeem, en daarom ook het tellen.

• Nicle
                Nicle commented
                Editing a comment
                QnQ

Dat lijkt me geen magnesium tekort. Is het niet eerder overvoeding?

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

• Nicle
                Nicle commented
                Editing a comment
                Vanaf de onderkant worden bladeren geel, nerven blijven groen en randen krullen om.
                Dit duidt aan dat je een tekort hebt aan magnesium.

Link (onderaan):
                Wat moet je doen als je gele of gevlekte bladeren aan je wietplant hebt? Lees alles over gele bladeren, blad dat om krult en ongedierte op je wietplant.

Exact wat ik zie bij mijn planten.

• Wietefras
                Wietefras commented
                Editing a comment
                Dat je een de simptomen van magnesium tekort ziet kan best zijn. Dat wil nog niet zeggen dat er te weinig magnesium in het water zit. De planten laten een hele varieteit aan problemen zien. Typisch voor ...

Maar goed, success ermee.

• Nicle
                Nicle commented
                Editing a comment
                Wietefras wat is het probleem volgens jou dan?

Hier een aantal foto's waarop de planten beter te zien zijn.
              Het is heel duidelijk een magnesium te kort.
              Afgelopen maandag heb ik calcium/magnesium toegediend, en dat moet met ongeveer een week resultaat laten zien.
              Last edited by QnQ; 5 July 2019, 13:23.

Comment

Geen idee waarom ik de moeite nog doe, maar bladeren horen langs onderen geen licht te krijgen. Die reflecterende folie moet er vanaf en is wsl schade aan het aanrichten aan de huidmondjes die aan het uitdrogen zijn. Magnesium is iets wat ze in zeer kleine hoeveelheden nodig hebben en die zeer kleine hoeveelheden zitten al in standaard leidingwater. Als dat voorkomt is het op aarde op het einde van de kweek, met regenwater.

Comment

Bezig...
                X