Om alles aan elkaar te plakken heb je de volgende stukken gereedschap nodig:
- Ijzerzaag
- Vijl
- Rolmaat
- Gatenzaag van 40mm en ~100mm
- Boormachine
Naamloos.jpg
Allereerst ben ik naar de action gegaan om wat plastic bakken en spuitbussen te halen. Daarna doorgegaan naar de bouwmarkt om wat gereedschap in te slaan en de overgangsmanchetten te halen.
Hieronder is zo een plastic bak wat de plantenbak gaat worden. Heb de stickers eraf gehaald, het geheel zwart gespoten om algen te bestrijden en er daarna wat gaten in geboord.
Let er op met het boren van gaten dat er niet teveel kracht wordt gezet met het boren en dat je de gatenzaag linksom laat draaien. Al doe je dit niet kan er teveel materiaalstress ontstaan waardoor de boel gaat scheuren. Dit is me twee keer overkomen waardoor ik weer terug moest om een nieuwe bak te halen. Het grote gat aan de bovenkant heb ik zelfs met de hand gedaan om zeker te weten dat de boel niet stuk gaat of gaat smelten.
d4d63573-c742-46e2-ba4d-b0244f67dbb4.jpga7110b2a-bfc2-4396-bc82-edabf5ac42d6.jpg3dd3d4e1-57bb-4d58-b649-aeb3ecae927f.jpg
Het is een goede zaak om te zorgen dat de gaten van de verschillende bakken recht tegenover elkaar zitten om eventuele lekkages te voorkomen. Vergeet ook niet om na het zagen van gaten alle bramen te verwijderen met een vijl. Deeltjes plastic wil je vanzelfsprekend niet in je circulatiesysteem hebben. Nadat de bramen weg zijn kan je de overgangsmanchetten in de gaten doen en invetten met elk neutraal smeermiddel wat er is. Vasaline, olijfolie, handcreme, glijmiddel, als je maar geen WD-40 gebruikt enzo want daar zitten corrosieve stoffen in en oplosmiddelen.
Nu kunnen we de PVC pijpen zagen. Zaag de pijpen schuin af met een hoek van ongeveer 45 graden. Dit zorgt ervoor dat de pijpen makkelijker door de manchetten gaan. Ook hier geld na het zagen dat de bramen eraf gevijld moeten worden. Hierna kunnen de pijpen geplaatst worden!
107f6c0d-3b00-4b4a-a65e-a76c27873231.jpg3a5e9518-21e3-4729-8038-404f38cda2ee.jpg
Top! Nu het systeem vullen met water en kijken of er ergens lekkages zijn. Zoals hieronder te zien is had ik er dus wel een te pakken. Gelukkig was ik in de achtertuin bezig, dat scheelt weer flink wat rommel binnenhuis. Oh, en de bubblebucket moest ik inderdaad nog vijlen!
b7ba5ceb-2086-4cb2-9c75-0a02df7954ed.jpg
Hierna weer een nieuwe bak gehaald, geboord, gespoten en dit is het eindresultaat:
3eccbc90-0861-434d-9e97-33a4b0e8809a.jpg
Comment