Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

vraag over kleikorrels.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    vraag over kleikorrels.

    Korting op 420shop
    hallo allemaal, ik ben overgestapt van potgrond naar kleikorrels, op een druppelsysteem. en nu is mijn vraag eigenlijk, hoe vaak moet ik water geven per dag en moet ik in de nacht ook watergeven?
    ik heb zelf wel een idee en hoor graag of dit kan. ik wil voor de groei om de 5uur water geven en in de bloei om de 3uur, dag en nacht. hoop dat iemand hier er meer van weet. bvd.

    #2
    Re: vraag over kleikorrels.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik heb even met paint wat inelkaar geflanst.
    Voor een groter beeld op het plaatje klikken.
    Let alleen wel op dat je niet overdreven veel water geeft. Kijk naar je substraat, als hij te droog is dan wat langer en/of meer bewateren.

    Waterbeurt..jpg
    Last edited by MotherGrower; 27 March 2010, 00:35.

    Comment


      #3
      Re: vraag over kleikorrels.

      he hallo nu heb ik ook even wat want ik lees overal dat je s'nachts geen geen water hoeft te geven, of is dit bij kleikorrels anders?

      Comment


        #4
        Re: vraag over kleikorrels.

        Nou ja geen water geven s`nachts is niet heel erg, maar ter voorkoming van te droge substraat water geven maar dan alleen minder.
        Bijvoorbeeld bij licht aan heeft je plant 3x 30. min over de periode nodig en bij licht uit 1x 10 min. iets voor het midden van de donkere periode.
        Hoeveel en wanneer je water geeft ligt ook aan je LV, temperatuur, afzuiging en plant. Het blijft een beetje trial and error omdat elke ruimte anders is.
        Ik doe het wel omdat ook s`nachts vochtverdamping optreed en mijn afzuiging 24/7 aan staat (snelheid geregeld ,dus lage temp lage snelheid) en de temperatuur 21 graden is in de donkere periode (thermostaat geregeld kacheltje).

        Het is handig om de gegevens van je ruimte door te geven, dan heb ik het over de afmetingen, je temperatuur licht aan, temperatuur licht uit, luchtvochtigheid, afzuiging (hoeveelheid). Eigenlijk hoe meer info hoe beter.
        Last edited by MotherGrower; 27 March 2010, 14:53.

        Comment


          #5
          Re: vraag over kleikorrels.

          oke, hier min gegevens. ik heb een tentje van1.2m*1,2m*2m. is l*b*h. ik heb een 250m3 fan met controller en een cooltube 600 watt lamp.
          dit alles heb ik op een slaapkamer staan waar over het algemeen de temp goed te regelen is. als je nog meer info hebt zou het heel gaaf zijn want donderdag komen m'n stekken
          en ik wil echt nog een boel info opslurpen, voorat ik eraan begin. iig tot zover alvast bedankt.

          Comment


            #6
            Re: vraag over kleikorrels.

            Altijd watergeven als je lampen aan zijn hebkik geleerd. Snachts doet je plant nix met de voeding/water die je haar toediend.

            MvG Izzzz

            Comment


              #7
              Re: vraag over kleikorrels.

              Als de lampen aan staan is het niet meer dan normaal om te voeden/wateren anders kunnen ze niet groeien en zullen doodgaan.
              Wanneer planten in het donker staan of geen water krijgen, kan er namelijk geen fotosynthese (assimilatie) plaatsvinden.
              De planten kunnen dan geen suiker maken en gaan dood, niet schrikken want dissimilatie kan wel in het donker plaatsvinden. Hier is namelijk geen licht voor nodig.
              Dissimilatie is een proces waarbij een plant glucose (opgeslagen suiker) volledig verbrandt tot koolstofdioxide en water.
              Dit proces is het tegenovergestelde van de fotosynthese reactie. Dus is het niet nodig om in de donkere periode te voeden/wateren.
              Maar omdat ik het zelf wel doet wil het nog niet zeggen dat het moet. Kijk uit als je je planten erin zet, zorg dat je korrels vochtig zijn anders kunnen ze het vocht uit je plantje trekken.
              Ik zou als volgt gaan druppelen, net voor het licht 15 minuten, in het midden van de licht tijd 15 minuten en een uur voor de donkere periode 15 minuten.
              Als het nou echt nog te droog blijft of word kan je altijd de tijd velengen van druppelen,maar pas wel op te vochtig kan leiden tot wortelrot.
              Ik hoop dat je hier wat wijzer van bent geworden en zo je eigen keuzes kunt maken.

              Groetjes.

              Comment


                #8
                Re: vraag over kleikorrels.

                ja bedankt allemaal hier kan ik wel wat mee. ik ga s'nachts geen water geven. heb hier een iets beter gevoel bij.
                En met bewateren heb ik gelezen dat je in de groei om de 3 uur 1 minuut water geeft en in de bloei om de 2 uur 2 minuten.
                Ik zou graag iemand zijn reactie hier over horen, bvd

                Comment


                  #9
                  Re: vraag over kleikorrels.

                  Nee dat zou ik niet doen aangezien 1 of 2 minuten te weinig is om het overal te laten komen.
                  Normaal om te starten is het 3x 15 minuten verdelen over de licht aan periode, zoals ik al eerder zei.

                  Ik zou als volgt gaan druppelen, net voor het licht 15 minuten, in het midden van de licht tijd 15 minuten en een uur voor de donkere periode 15 minuten.

                  Comment


                    #10
                    Re: vraag over kleikorrels.

                    Zo de grote dag vandaag DONDERDAG STEKDAG, weet je nu al hoe je het gaat aanpakken.

                    Comment


                      #11
                      Re: vraag over kleikorrels.

                      ja, ik ben eruit. ik zal het deze periode toch om de paar uur moeten doen want ik heb geen recirculatie systeem en kost me dan wel 60 liter water per dag en dat wordt me te gek.
                      Of hebben jullie misschien een beter idee?
                      and by the way, how do you know (stekdag) hehe.
                      de volgende keer maak ik wel 1 bak met een recirculatie systeem, denk dat dat wel makkelijker is.
                      mocht je nog tips en/of suggesties hebben. Ik hoor ze graag. bvd.

                      Comment


                        #12
                        Re: vraag over kleikorrels.

                        I know (stekdag) because you told it
                        En 60 liter zal je niet verbruiken hoor, anders is je vloer flink nat hahaha.
                        Maar als je nou de pot of bak neemt waar je plant in staat en er een afvoertje onder bouwt terug naar je reservoir (die uiteraard lager staat dan de pot of bak) dan ben je klaar.
                        Anders even een fotoje plaatsen van je opstelling dan verzin ik wel wat als je er niet uit komt.
                        Succes.

                        Comment


                          #13
                          Re: vraag over kleikorrels.

                          zo wil ik het de volgende keer ook gaan doen maar had net alles voor elkaar, voeding, druppelaars enz.
                          ik zal even uitleggen hoe ik nu heb.
                          op de grond heb ik een lekbak staan, daarin heb ik pootjes met een houten plaat met gaten erin en daarin hangen de pottenen ze hangen ongeveer 8cm boven de bodem van de lekbak.
                          daar laat ik ook een laagje afvalwaterin staan zodat als de wortels onder de pot uitkomen ze in dat water komen te hangen, waarvan de ec en ph trouwens goed van zijn.
                          Dit is ook pas mijn 2de kweek en ben nog even aan het zoeken waar ik me lekker bij voel.
                          Als mijn licht zo aan is zal ik inderdaad even een paar foto's nemen.
                          want het zou iig mooi zijn als het nog makkelijker kan.
                          Tot straks met foto's. hehe

                          Comment


                            #14
                            Re: vraag over kleikorrels.

                            Ja is goed ik zie je foto`s wel verschijnen zal wel simpel op te lossen zijn hoor (je moet het maar wel even weten)
                            Maar een laagje "afvalwater" waar je wortels in hangen is en echte NO NO je wortels rotten dan onder je reet vandaan.

                            Comment


                              #15
                              Re: vraag over kleikorrels.

                              kleikorrels kun je het best met een recirculeersysteem gebruiken. Als je met drain to waste werkt, zoals jij, zal je bij kleikorrels heel erg veel drain hebben (zeker omdat je heel vaak water moet geven) of onvoldoende spoelen. Je kunt ook met een luchtpomp druppelaar prima werken, die kan continu aan blijven staan. Met kleikorrels geef je veel vaker water dan andere substraten en je wilt niet dat ze in het donker uitdrogen neem ik aan...

                              Comment

                              Bezig...
                              X