Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Steenwolslabs vragen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Steenwolslabs vragen

Korting op 420shop
    Hallo allemaal,

Na een tijdje op grond heb ik uitgebreid en ben nu op aanraden van een maat (die al vele prijzen heeft gewonnen) Highlifecups!!!

Ik kweek nu op steenwol in op vijverfolie bak staan 2 schuine zijden naar het midden en daar een gootje,zodat de slabs schuin ztaan en het watr eruit kan.

Aan de onderste kant van schuine zijde zit in plastic van slab helemaal onderaan een snee van een 4 cm waardoor het water eruit kan.

Ik geef water met ec van 2,3 en ph van 5,7 .

Ik zit met 1 a 2 palanten die van onderuit geel woreden (voedingstekort dus )?

Maar hoe komt dit is mijn ph van het medium fout de ec van het medium fout is het te nat in medium.

Ik heb allerlei waarden maar wil iemand die weet waar hij het over heeft( want alles ligt nogal gevoelig op hydro he

Heb alles gedaan zoals gezegd maar het is niet zo vanzelfsprekend!!

Hoeveel water geef je bv. ik geef water tot het ruim uit de slabs loopt.

Please give me some tips want het probleem breidt zich uit
    Geniet van iedere dag!!

Re: Steenwolslabs vragen

Waarschijnlijk geef je teveel water. Kleinere giften geven dus en eens in de zoveel tijd een keer doorspoelen met enkel afgezuurd water.
    Steenwol is een prima hydromedium maar het grote nadeel dat het heeft is dat je slabs teveel water vasthouden waardoor je dus kunt overwateren.
    Dat je ruim drain hebt wijst hier dus op en de tekenen van je planten ook.

Comment

Je bedoelt dus dat ze genoeg afwateren met dat gat kan ook dat het maar 2cm is hoor.

Als ze te nat staan wordt waarschijnlijk ph hoger en worden minder stoffen opgenomen, ben jij ook steenwolslab kweker Mathijs?

Kan maar 1 x per dag wateren.

Wat raadt jij dan aan

Thanks
      Last edited by jehsd; 1 April 2012, 20:50.
      Geniet van iedere dag!!

Comment

Steenwol slabs als eerst 24 uur inweken, daarna pas gebruiken....aan de onderkant het plastic in de volle lengte 4x open snijden voor de afwatering daarom zit in er in de libra-bak(voor steenwol matten) een gootje waar de slab op ligt zodat je aan de onderkant geen belemmering heb voor afwatering. En die 1x per dag wateren is niet voldoende.

Het probleem wat je nu heb is dat er teveel water in die mat blijf liggen wat gaat rotten en je planten om zeep helpt. Dus echt zorgen voor een betere drain van je matten.

Maar als jij maatje heb die veel prijzen heeft gewonnen met ??highlive cups???, en jouw aanraad om op steenwol te gaan kweken waarom vraag je hier dan om advies??? Stomme vraag misschien hoor......

Comment

dat advies is altijd anders ondertussen kweekt hij al op andere dingen,maar ik lieg niet en om edere keer daar te staan zeiken.

En hij heeft dus ongelijk blijkbaar want ze staan te nat dat dacht ik ook al (is daarom mijn ph waarde ook zo hoog misschien)

Wat moet ik dan concreet doen om dit te verhelpen.

Bedankt voor alle tips en zo snel ook

Moet ik spoelen om ec en ph van slabs terug ok te krijgen of eerst alles gewoon beter drainen.

En met wat voor ph en ec spoel ik dan? (ph drain water is tusen 6,2 en 6,6 veeeel te hog denk ik)

voedingswater 5,7
          Geniet van iedere dag!!

Comment

(is daarom mijn ph waarde ook zo hoog misschien)
            Heb je die slabs wel netjes voorbewerkt? Als je ze zo gebruikt hebben ze namelijk een PH van 8. Daarom snijd je eerst de pakken niet open aan de onderkant, maar enkel aan de bovenkant een gat en laat je ze vollopen met water dat je hebt afgezuurd naar 4. Dat laat je dan een nachtje staan en de volgende dag snijd je de pakken open zodat het water eruit kan.Een mooi trucje om ze leeg te laten lopen is ze rechtop zetten met een los startblok eronder, het loopt er dan zo uit.
            Daarna water je in met een PH van 5.8 en dan kun je starten zonder dat je PH oploopt.
            Dat de boel stagneert wanneer het te nat is, komt trouwens door te weinig zuurstof aan de wortels, daardoor zou de PH dan juist zakken ipv stijgen.

Comment

Juist.!!

Verder snij ik diagonaal een keer of 6-7 de onderkant in en teel ik vrij droog.
              Het is een misvatting dat hydroteelt moet zeiken van het water.
              http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

Comment

Grond is toch ook niet zeiknat, waarom zou hydro dat moeten zijn, klinkt heel logisch

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HJM View Post
                  Juist.!!
                  en teel ik vrij droog.
                  Het is een misvatting dat hydroteelt moet zeiken van het water.
                  Das tenminste eentje die weet hoe je moet hydro kweken!!!!

Comment

haha jullie hebben vast gelijk, ik heb ze al meer drain gegeven en al 30 u geen water en kan het water er nog makkelijk met spuit uittrekken!

Dus teveel was het zeker maar ik vrees dat mijn hoge ph er ook mee te maken heeft,hoe krijg ik die omlaag.

Ingewaterd heb ik ze 36u met ph van 5,6 en daarna gewaterd met 5,7 a 5,8 !!

Ik snap er geen hol van, maar minder water ga ik zo ie zo geven. maar als ze opdrogen wordt mijn ph dan niet nog hoger?

Grtz en thanks voor de tips,
                    Geniet van iedere dag!!

Comment

De PH krijg je naar beneden door je voeding zuurder te maken. Je houd de PH in de matten dan goed in de gaten en zodra die voldoende gezakt is, ga je weer normaal afzuren.
                      Trek ze nu eerst maar eens leeg met een slab die je eronder legt, dat te nat probleem kun je zo in een paar minuten oplossen namelijk.

Comment

Sorry het ligt vast aan mij maar hoe bedoel je dat leegtrekken met slab eronder,bedoel je slab eronder leggen(aan draingat,dan moeten ze wel mooi tegen elkaar liggen denk ik)om alles eruit te zuigen of gewoon mijn helling vergroten?

,en hoe zuur kan ik gaan met mijn voeding want ik geef soms maar 5,6

5,4????

en dan spoelen of gewoon 10 keer ph 5,4 geven?
                        Maar niet meer iedere dag
                        Last edited by jehsd; 2 April 2012, 21:21.
                        Geniet van iedere dag!!

Comment

Wanneer je die slab eronder legt en ze maken contact, zuigt die onderste slab de bovenste mooi leeg. Probeer maar eens met een paar startblokken.

Comment

over welke tijdspanne hebben we het?

Heb de stukken nog liggen die ik van degene die ik nu gebruik heb afgesneden!
                            Geniet van iedere dag!!

Comment

een keer per dag wateren,zorgt ervoor dat je wortels geen zuurstof meer krijgen,gaat gewoon problemen geven.klein voedingsvat en een seconden timer kost niet zoveel,zet het vat hoog en je heb geen pomp nodig.gewoon met je probleem naar een goede growshop gaan.en als je toevallig een tuinder kent die op slabs kweekt,dan zou die je heel veel info kunnen geven.tomaten paprika,s maakt allemaal niet uit.gewoon langsgaan en kijken en vragen.

Comment

Bezig...
                              X