Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dat kan toch niet goed gaan...

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Dat kan toch niet goed gaan...

Net een foto uit het wietmuseum.
    Onder de foto staat dan wietkweker 1923 weegt oogst

Comment

Okee, de cijfers...

Laat ik er niet omheen draaien: 870 gram. Da's een ernstige tegenvaller als je op een kilo hoopt - blijkbaar heeft de oogstkoorts mijn brein beneveld. Aan de andere kant is het een prima oogst voor een vierkante meter en een persoonlijk record. Ik moet niet zeuren. Ik heb ook nog 275 gram "afval" staan:
      afval.jpg
      De fanbladen had ik al eerder weggegooid, dus dit zijn allemaal bladen met trichomen. Als je goed zoekt zou je er ook nog 20 gram aan microtopjes uit kunnen halen, maar aangezien ik er toch hasj van ga maken ga ik die moeite niet nemen.

Op 1000 watt haalde ik dus 800 gram; op 1200 watt (met veel betere LV en EC controle) haal ik 70 gram meer. Die meeropbrengst is dus zowat 0.3 gram/watt. De kostprijs per gram stijgt naar 80 cent (orde van grootte) - wat nog steeds maar een tiende is van de coffeeshopprijs. Dat kun je toch wel als "lonend" beschouwen - maar of nou het licht, de LV of de EC lonend is, dat zullen we nooit weten.

Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

Ja, die weegschaal... Ik kon het niet laten even een stillleven te creeeren. Mijn oogst heb ik gewoon gewogen op de keukenweegschaal, ik ben niet gek!

De gewichten zijn een erfstuk: Die heeft mijn vader moeten kopen toen hij begon aan zijn chemie-studie. Toen ik probeerde die van mijn moeder los te praten dwong ze me om de weegschaal erbij te nemen. Het ding had 20 jaar in een chemicalienkast gestaan naast een open fles zoutzuur. Ik was bang dat mijn vel zou oplossen in de corrosie op het apparaat - maar na wat spoelen, een dagje hakken en een weekendje poetsen kwam dit prachtige apparaat te voorschijn.
      weegschaal.jpg
      Handgemaakt, ouderwets vakwerk. Volstrekt onpraktisch (naast een electronische weegschaal), maar zoooo vreselijk mooi...
      Last edited by Blani; 1 January 2014, 22:17.

Comment

Ik zal de opbrengst grafiek er weer even op aanpassen

Wel raar dat je omrekening niet klopte dan? Je rekende met iets van 13% (van nat naar droog) en nu kom je op 12%. Heb je het dit keer niet toevallig gewoon wat te lang gedroogd?

Hoe dan ook, toch gewoon een prachtig resultaat.

Hoe cure je trouwens zo'n berg wiet. Krijg je dat in weckpotten of gaat dat dan in die plastc opbergbox?

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Ja, sorry voor die grafiek, Wietefras. Ik heb je meegesleurd in mijn oogstwaanzin.

Ik hou blijkbaar ook maar heel weinig over: 12 en 13% is laag. Ik dacht dat 15 tot 18 normaal was. Misschien dat toch de helft van mijn afval nog als "wiet" beschouwd had moeten worden.

Die procenten, dat kan inderdaad prima aan de droging liggen. Ik pak ze meestal in als de stelen nog niet knakken, maar de blaadjes eigenlijk net te droog zijn. Dat middelt dan netjes uit, in een paar dagen. Deze keer is heb ik vanwege die schimmel lekker doorgedroogd. Ik zou er zomaar 20 of 30 gram bij kunnen stomen.

Die plastic opbergbox is voor de foto, om het stilleven compleet te maken. De wiet zit momenteel in boodschappentassen, tot ik een berg wekflessen heb gekocht. Met een beetje persen krijg ik 80 of 90 gram in een literfles, dus met 10 flessen... Of kun je nog van die munitie-kistjes kopen?

Comment

Mooi resultaat ...

Als je geen toprot had tegengekomen, had je der best nog wel wat extra uit kunnen persen lijkt me ....
            Wat zijn cijfers als je zo'n berg lekkers hebt liggen ....

Geniet ervan !

Comment

Lol, 10 weckpotten. Dat zal een mooi gezicht zijn.

Met die percentages is maar net wat je met elkaar vergelijkt. Denk dat de meeste mensen vooraf knippen en dan pas drogen.

Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

Comment

Ik heb een testje gestart over vochtgehalte. Ik heb 2 zakjes van 10 gram wiet genomen, aan de ene een halve gram water toegevoegd en aan de andere een hele gram.
                Laat dat maar eens een dagje intrekken (of twee) en dan ben ik nieuwsgierig hoeveel natter die samples aanvoelen. Misschien kan ik niet op een procent nauwkeurig aanvoelen hoe droog mijn wiet is, en dan gaan al mijn metingen de mist in.

Comment

Wietkeuring anno 1814.jpg

Ik kwam nog een oud kweekverslag tegen....
                  Ben jij nu zo traditie getrouw Blani ????
                  Last edited by Escargot; 2 January 2014, 20:53.
                  Wat je leert moet je ook weer doorgeven...
                  Dan is het zaad, pas echt in goede aarde gevallen!

Comment

Die ganzeveer, dat maakt 't echt af.

Ik snap niet wat je aan de linkerkant hebt gedaan. Mijn plastic bak is weg, maar waar heb je die nieuwe berg wiet vandaan gegimpt? Dat heb je wel heel netjes gedaan.

Comment

Wist niet dat ze reeds OSB platen hadden in die tijd.

Laat staan de behuizing van de loep en het montuur van de bril

Alsnog een verdienstelijke poging!
                      sigpic
                      100% BIO Indoor autoflower enthusiast

Comment

Ik had dus een testje liggen, waar ik in gedroogde wiet wat water toevoeg om te kijken hoe groot de marge is. Nou: Die marge is klein. Voeg aan 10 gram wiet 0.5 gram water toe en je houdt een behoorlijk klam wietje over dat echt opnieuw gedroogd moet worden.
                        Sterker nog: Ik heb mijn beide samples gedroogd tot waar ik ze hebben wil, en ze zijn allebei ongeveer 0.1 gram aan gewicht verloren.

Ik had deze oogst dus niet wat minder kunnen indampen om toch nog aan mijn kilo te komen. Het is en blijft slechts 870 gram - min tweetiende door mijn laatste experimentje.

Comment

mooie balans idd zeg! gewichtjes heb ik wel, maar het apparaat zelf is reeds lang ter ziele gegaan. Ik kwam trouwens laatst een oude perfect functionerende volledig mechanische microweegschaal tegen, oorspronkelijk gebruikt in een apotheek van weleer.

Dit jaar heeft een groot gedeelte van mn buitenwiet geen andere behandeling gehad dan hinderlijk groot blad verwijderen en vervolgens drogen op zolder. Goed geventileerd, wat meer dan normaal. Inmiddels is het wel droog maar vanwege tijdgebrek ben ik er nog niet aan toegekomen eens rustig de zooi uit te zoeken. Het heeft wel wat : even een top scoren boven Maar praktischer is inderdaad goed knippen en dan drogen. Al laat ik om de lekkerste toppen nog weleens een kransje bladeren zitten als natuurlijk verpakkingsmateriaal > het staat grappig en misschien verbeeld ik het me maar het lijkt de smaak ten goede te komen.

Al met al een mooi resultaat Blani, daar heb je nog wel even plezier van ! Wat dacht je van het experiment : " hoeveel moet ik roken om de IKEA wel leuk te vinden ?" Af en toe ga ik weleens met mn dochtertje naar die club. In ons privewereldje beschouwen we dat dan als een soort stiekem pretpark waar je allemaal ongein kan uithalen, bedden, banken en stoelen uitgebreid kan uitproberen etc om dan weg te gaan met een knuffel van 3 euro en wat van die verschrikkelijke zweedse gehaktballen.
                          Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Dat wordt zeker een interessant experiment. Steeds twee stappen naar binnen bij de Ikea, en meteen weer naar buiten om nog een pijp te stoppen. En nog eentje. En nog eentje. En dan zo stoned zijn dat ik vergeet waar ik voor kwam (sokkennet) en de hele gehaktballenbak leegvreten. Als ik die kan bereiken tenminste, en niet in de kinderballenbak in slaap val. Het zou niet de eeste keer zijn dat ik uit zo'n ballenbak verwijderd wordt door het management.

Goed knippen is inderdaad praktisch. Ik bewaarde vroeger mijn mooiste toppen in hun geheel, maar als je dan een jointje wil draaien heb je meteen een hele tafel vol bladsnippers en trichomen. Heeft wel wat als je vrienden op bezoek hebt ("Jaa... Ik heb nog ergens een topje liggen. Even zoeken". En dan met een top van een halve meter aankomen.)

De gewichten zijn belangrijker dan de balans. Daarom wilde ik ze ook zo graag hebben van mijn moeder. Als je gewichten hebt, dan kun je zelf een balans bouwen en ijken (of je keukenweegschaal ijken) maar zonder gewichten heb je helemaal niets.

Was wel grappig: Ik opende dat doosje met mijn moeder erbij, en haalde er een gewichtje uit. Ze riep meteen "Niet met je handen! Gebruik het pincet". Ik kon terugzeggen "Bedankt voor de tip, maar dat had je 40 jaar geleden moeten zeggen." Inderdaad stonden mijn vingerafdrukken er nog op, in hardgebakken corrosie, uit de tijd dat ik nergens met mijn vingertjes af kon blijven.

Comment

lol Mijn gewichtjes kwamen met duidelijke instructies van opa : "kom er met je klauwtjes aan en ik hak ze er af". Hijzelf had er niets mee maar ze zitten al langer in de familie : uit de boedel van m'n overgrootvader die er een interessante apothekershobby op nahield (naast z'n artsenpraktijk). Naast wat medische martelwerktuigen, een schedel (z'n eerste patient?) en een berg schriften met beschrijvingen van bereidingen die nu echt niet meer kunnen...
                              Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Wat je leert moet je ook weer doorgeven...
                                Dan is het zaad, pas echt in goede aarde gevallen!

Comment

Bezig...
                                X