Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

mysterie: runoff ec is lager en runoff ph ook én tegelijk nute burn ???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    mysterie: runoff ec is lager en runoff ph ook én tegelijk nute burn ???

    Korting op 420shop
    Hoi,

    Ik ben me weer eens iets aan het proberen onderzoeken, maar ik vind maar geen antwoord voor mijn probleem.... veel tegenstrijdigheden ...

    Ok, ik zit nu aan bijna pruikjes ...
    voeding: terra aquatica
    EC in: 1.3-1.4 (ec waarde leidingwater: 0.7)
    EC uit: 0.9-1.2

    doordat ik vorige keer probleem had met effectieve zoutopbouw: ec uit was toen 3000-4000 en ph uit 5.1 soms 3 of 4, ben ik nu misschien te voorzichtig? EC in is nu 1.3-1.4, terra aquatica schema zegt dat hij tss 1.8 & 2.0 mag zijn ....


    PH in: 6.2 (heb ik gisteren omhoog gedaan, ik had verbrande bladpuntenn ... en calmag tekort) ik heb ook gans systeem geflusht om
    Tot eergisteren/gisteren PH uit 5.2-5.5


    Dus: lagere ph out= zure rootzone, zout opbouw: komt overeen met verbrande bladpunten (???) maar waarom zie ik dit niet in de runoff waarden die consistent lager zijn dan de input ??? als de ph te laag is, dan worden de voedingszouten niet opgenomen door de wortels en dan blijven ze in de grond? ik deed 4x per dag irrigatie ... nu 8 keer... die zoutopbouw werd niet goed genoeg doorgespoeld? Ik heb helaas te laat de hoeveelheid runoff beginnen meten ...

    Maar als er zoutopbouw is, waarom de EC uit dan lager? of kan dit het zijn?

    There are several reasons EC might be low in the rootzone. First, applied EC is too low for the plant and growing conditions. In mild conditions and with lower light intensity, like under LEDs, plants may require higher EC values than those grown under high light intensity with higher temperatures.

    Additionally, too much drain per day can reduce the amount of EC that’s held in the rootzone, leading to overwatering and weakened plant health. Finally, the plants may just be consuming more nutrients than they’re being provided.
    Euhm... ik kweek met CO2 toevoeging aan 1500 nu, en DLI van 45 ... planten: 9 op een vierkante meter in 3.7 liter potten ....temp is 28 en RL is 70% (voor optimale VPD) 's nachts is het 20 graden... wortels komen onderaan er massaal uit ... ze krijgen 3 liter per plant per dag ... in shots van 500 ml ... (eigenlijk, ik lees ook overal dat EC 2.0 zou moeten zijn? of dat met co2 en hoge dli planten meer EC willen, maar waarom ph dan lager en nute burn??? al die contradicties ....)

    ik ben pas begonnen met co2 & cocos ... en hoge DLI , hier geen ervaring in, zeker niet met co2 ...

    En die planten, ik heb zoiets nog nooit gezien, die woekeren ... maar als ze veel voeding opeten, waarom dan verbrande bladpunten?

    euhm ik heb een tijd irrigatieschema niet aangepast, mja ... moest het zijn dat de planten meer en meer zijn beginnen drinkenn, en de runoffhoeveelheid te laag werd, en zo zoutopbouw, dan moet ik dat toch zien in de runoffEC?

    of staan mijn lampen te fel? maar ik meet die met de photone app en stel ze dan in ... nooit op 100% nu zou DLI 30-40 zijn, even wat verminderd door calmag tekort

    iemand die het mysterie kan kraken?

    dus:


    finaal gedacht: gekristaliseerde zoutophoping in de pot, hierdoor blijft runoff EC laag, spoelde niet weg, verklaart ook lage runoff PH, en verklaart gele bladpunten. dus: meer flushen en meer irrigeren en EC verhogen? runoff EC is dan lager omdat planten teweinig voeding krijgen (en tegelijk in een te zoute omgeving staan)? pff hehe

    amai, kierewiet hehe
    een mysterie (voor mij althans) .....
    Attached Files
    Last edited by Manfred; 11 July 2024, 22:36.

    #2
    Let op wat je hier plaatst ik heb er alsinds veel gezaag over gekregen in mijn hydro verslag als ik beschrijf hoe ik op de pH en Ec’s reageer of meet.

    Comment


      #3
      Mijn ervaring met CO2 tot nog toe... (eerste ronde kokos, voorheen hydro) blijf laag in je EC indien vers voedingswater zo vaak aangeboden wordt. Ik zit zelf op een DLI tussen 36 en 54 (afhankelijk waar je meet) en ervaar extreem veel blad met EC 2.1 (kraanwater EC 0.3) en aanzienlijk minder blad bij EC 1.4. Onder de 1.4 heb ik vertraging in groei. De eerste weken draai ik 1500PPM (±100) en vanaf de echte bloei draai ik "slechts" 1100PPM (±100). Nu ben ik de huidige ronde helaas gestart met een DLI van max 77 en dat is dan ook een van de redenen dat ik de nieuwe ronde op 12 uur start (ja ik zou de lampen ook kunnen dimmen maar het 12-uurs schema bied mij momenteel meer voordelen).
      Overigens zie je de verkleuring die je op de foto's toont ook op mijn planten, deze zijn in de 2e week 12 uur ontstaan. Ik wijt dat aan een PH van 6.3 in die periode met als gevolg een slechtere opname van enkele nutriënten.
      Lopend Verslag

      Comment

      Bezig...
      X