Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vraagjes voor te beginnen aan eerste kweekkast(je)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Vraagjes voor te beginnen aan eerste kweekkast(je)

Korting op 420shop
    Mijn excuses als sommige vragen al ergens uitgelegd staan op het forum, ik heb het wel uitgepluisd maar sommige dingen vind ik gewoon niet of, toegegeven, begrijp ik niet helemaal.

Bij deze:
    Ik heb nog 7 zaadjes liggen ( Himalaya gold x onbekend ) die ik gevonden heb onderaan mijn wietzakje. Guerillakweek is me niet zo goed meegevallen dus wou ik het doen onder een wat meer beschermde atmosfeer. Ik wil de gedoogdregel in BE niet overschrijden, dus het zal gaan aan 1 plantje per keer.
    Plaats heb ik genoeg: in een ingebouwde kast, ongeveer 1m a 1,5 m hoog (ik zal de afmetingen nog posten).

Nu was ik aan het nadenken, wat moet ik voor de rest hebben? Kern: Energiezuinig, veilig en budgetlief. Niet omdat ik het er niet aan wil uitgeven, maar omdat ik het niet kan. (Mocht het de investering niet waard zijn, gaf niemand het eraan). Dat de opbrengst niet 100% optimaal zal zijn weet ik wel, maar de guerillakweek heeft wel de groeimicrobe overgebracht. Met een kleine, maar lekkere opbrengst zou ik al zeer tevreden zijn.

Dus begin ik met een redelijk basic setje:

Verlichting: Spaarlamp (geen te hoge temperatuur, warme kleur om te dwarfen)
    Welke wattage zou ik kiezen en hoeveel lampen heb ik nodig voor 1 plantje?

Energie: zal ik terugbetalen aan mijn ouders. Op hoeveel moet ik dan rekenen?

Afzuiging en filtering: Zelfkennis zegt mij dat ik geen electricien ben, dus met fans gaan knutselen vind ik maar niets. Echt veilig lijkt me dat ook niet. Een koolstoffilter overweeg ik wel omdat ik ergens gelezen heb dat de planten echt enorm geuren. Voor de buren is dat niet erg (wonen tien meter van ons vandaan), maar de plant zou staan in mijn slaapkamer, in een hoek van een gigantische kleerkast. Een beetje geur kan geen kwaad, maar ik wil niet dat ze het in andere kamers ruiken, of dat al mijn kleren ernaar ruiken.

Reflectie: Ik kan gemakkelijk (en gratis) aan zilverpapier of spiegels geraken. Enerzijds lees ik dat zilverpapier niet goed is omdat het gekreukt kan zijn en daardoor brandplekken geeft, anderzijds lees ik dat spiegels dat net doen, hoewel deze in principe perfect gladgestreken zilverpapier zijn. Of kosten die reflectiefolie/zwartwitfolie niet zo veel in de winkel?

Veiligheid: Ik kan gratis aan een brandalarm geraken dat ik erboven zou monteren.

Voeding: Zou ik tomatenvoeding gebruiken omdat het een pak makkelijker te krijgen is hier.

Omhulsel: weet ik nog niet. Met hout werken lukt nog wel denk ik, maar ik heb ook al zitten denken aan een grote omgekeerde wasmand (plastiek brandt niet, valt wat minder op).

Alle tips, suggesties of kritiek zijn welkom. Prijzen mag je ook schatten, want voor bijvoorbeeld een koolstoffilter vind ik prijzen van 10 tot 500 euro.
    Grote dank bij voorbaat
    -Dissi.
    Dissi's Outdoor 2012: Olijfgroen en Pimpelpaars: Zaad & Rookkweek

The plant of today, makes the planet of tomorrow.

Re: Vraagjes voor te beginnen aan eerste kweekkast(je)

plastiek brandt nietgaa gewoon sparen voor een beginner kweeksetje van 250 of 400 watt.kost 3 a 400 compleet.en anders is tl ook wel te doen verdiep je daar eens in op het forum.

Comment

Als je kastje anderhalf meter hoog is, hoef je niet te dwarfen hoor, bij een meter hoge kast ook niet.
      Omdat je toch al met maar 1 plant gaat, zou ik dan wel gaan voor een goed gevulde kast.

Daarnaast zeg je ook je zaadjes te hebben gevonden in een wietzakje, helemaal niet erg, dit kan hele lekkere wietjes geven..
      Maar de kans dat je een mannetje opgroeit is behoorlijk groot.
      Het is dus wijzer om aan het begin meerdere zaadjes te plaatsen en als het geslacht zichtbaar is de planten uit te dunnen tot 1.
      Een andere mogelijkheid is feminised seed te kopen, maar goed, dan maak je in feite onnodige kosten.

Voor verlichting kan je inderdaad spaarlampen gebruiken.
      Blader eens beetje tussen de micro kweekruimte verslagen, daar kan je heel wat mooie voorbeelden zien.
      Wel is het wijs aardig wat lampen op te hangen, zoals je waarschijnlijk ook al veel op t forum hebt gelezen, licht = gewicht.

Wat betreft stroom, dat is een vraag die alleen jij kan beantwoorden.
      Jij maakt het kastje met bepaalde apparatuur en lampen die een bepaald wattage gebruiken en ook jij bepaald de duur dat de apparatuur aanstaat.
      Deze kun je gewoon optellen, vervolgens vraag je aan je ouders wat ze betalen per kWh*.
      *kWh = kilowattuur, 1kWh = 1000W wat 1 uur lang aanstaat.
      Verbruikt jou kastje bijvoorbeeld 150W doe jij er 6 uur en 40 minuten over om 1kWh te gebruiken.
      Staat alles 12 uur aan en kost jou de stroom bijvoorbeeld 30 cent, verbruik jij over die 12 uur €0,54*.
      12 uur * 150W = 1800W
      1800W / 1000W = 1,8kWh
      1,8kWh * €0,30 = €0,54
      - Kweekverslag: Circulair kweken, let's GrOw greener
      - Bouwverslag: Kweekkast met klein budget

Comment

Dank u voor het spoedige en omvattende antwoord!
        Dat die wietzaadjes niet beste kwaliteit zijn weet ik wel, maar zo kan ik het leren op zaadjes waarbij een dode plant minder kwaad kan dan als ik echt zaadjes ga kopen. Als ik Er enkele wat laat voorgroeien en het zijn mannetjes gaan ze sowieso weg. Maar dan weet ik wel dat ik al dicht bij de bloei ben geraakt . Dwarfen of niet weet ik niet, ik dacht dat himalayas heel groot konden worden, maargoed, meer wiet van zelfde input is natuurlijk altijd beter. Dan moet ik wel langer wachten voor ik het geslacht van de plant ken.

Wat informatie over mijn kast: Het is onder een schuin deel van het dak waar gewoon schuifdeuren zijn voorgezet en uitneembare lades zijn ingemaakt. Door de schuifeuren kan wel wat lucht komen want het zijn van die schuine latjes boven elkaar met daartussen een luchtgat. (Vergelijkbaar met de houten variant die je voor je ramen kan hangen met zo'n draaibuis om ze open (horizontaal) en toe te doen (vertikaal).

Die passieve verluchting: Als ik het goed heb is dat dan van onder een gat maken in de kast, zodat er lucht in kan, en de koolstoffilter aan de bovenkant lucht uit de kast kan blazen. Klopt dit?

De energieschatting komt dan (als ik 150W spaarlampen neem, is dat niet wat veel?) 0,54 per dag, x 60 dagen (schatting bloeitijd) = 32 euro en een beetje voor verlichting. Dus om en rond de 40 euro per gedwarfte plant aan energiekosten.

Reflectiemateriaal: Waarom suggereert er nooit iemand spiegels? Deze reflecteren toch het beste, of houden ze net het nuttige lichtspectrum tegen?

Omhulsel: bedoelde ik niet als iets om rond de kast te doen, maar de stof waaruit ik de kast eigenlijk maak. Mijn hele kleerkast ernaar maken zie ik niet meteen zitten. Maar zou wel gemakkelijker zijn natuurlijk .

Timer: hier had ik nog niet aan gedacht: Hoe gaat dit net in zijn werk? Bestaan er timers die echt veilig zijn?
        Last edited by Dissi; 20 August 2010, 17:13. Reden: timer
        Dissi's Outdoor 2012: Olijfgroen en Pimpelpaars: Zaad & Rookkweek

The plant of today, makes the planet of tomorrow.

Comment

met spiegels krijg je brandpunten.het bekende met een vergrootglas de boel in brand steken verhaal.omnitrex is een heel goed timer merk.

Comment

Bezig...
          X